Business Internaţional

Panama cauta sprijin pentru extinderea capacitatii canalului

26.06.2006, 16:16 26

Extinderea canalului ar putea insemna un comert mondial mai ieftin. Panama este in cautare de sprijin international pentru a putea adauga un al treilea sistem de ecluze, in valoare de 5,25 mld. dolari, celei mai importante rute comerciale pana in 2014, titreaza Financial Times. Extinderea canalului, prin care in prezent se tranziteaza 5% din comertul mondial, ar putea ajuta la transformarea comertului mondial, permitand celor mai mari si mai moderne vase sa navigheze din Asia direct spre coasta de est a Statelor Unite.
Panama are nevoie atat de sustinerea unui referendum de catre locuitorii sai, cat si de cea a finantatorilor internationali care vor asigura jumatate din costul proiectului.
"Daca proiectul nu ar fi fost pus in aplicare, rata de crestere a comertului mondial ar incepe sa scada", a declarat Samuel Lewis Navarro, vicepresedintele si minitrul de externe al Panama, in timpul vizitei facute recent la Londra pentru explicarea acestor planuri de extindere. Unele sectiuni ale canalului si cele 12 ecluze, care ar fi putut gazdui orice vas existent atunci cand a fost deschis in 1914, acum sunt prea mici pentru cel mai mare vas ce transporta containere in ziua de azi. Canalul de asemenea se confrunta cu o capacitate redusa de depozitare.
Lewis-Navarro a mai spus ca unele companii de transport naval erau atat de dornice sa foloseasca vase de capacitate mare pentru a transporta containere din Asia si sa le aduca pe coasta de est a SUA, incat utilizau vapoarele care erau mult prea mari pentru a trece prin Canalul Panama in calatorii lungi si mult mai costisitoare pe o ruta ocolitoare.
"Daca industria transportului naval ar avea de ales intre a traversa Canalul Panama extins si a naviga pe o ruta mai lunga prin Suez, noi presupunem ca in majoritatea cazurilor ar alege Panama. Insa cel mai important lucru este ca noul sistem de ecluze va permite trecerea unui volum mai mare de bunuri prin canal", a spus el. Atat proiectul in sine cat si referendumul au o importanta simbolica imensa pentru Panama, care isi datoreaza independenta de Columbia din 1903 unei revolutii realizate de SUA pentru a putea permite constructia canalului. Panama a preluat controlul total al canalului din mainile Statelor Unite de abia la sfarsitul anului 1999.
"Timp de multe generatii, locuitorii din Panama s-au luptat sa preia controlul asupra canalului inapoi. Aceasta este pentru prima data in istoria noastra cand oamenii din Panama si numai acestia sunt cei care decid ceea ce se va intampla cu canalul", a spus Lewis-Navarro.
Urmand planurile, doua ecluze mai incapatoare vor fi construite, iar unele portiuni ale cursului apei, de aproximativ 80 km, vor fi alungite si adancite.
O noua tehnologie a ecluzelor va recicla apa pentru a evita constructia de rezervoare care ar putea determina mutarea amerindienilor nativi.
Aproximativ jumatate din costurile constructiei vor fi platite din incasarile canalului, in timp ce imprumuturile vor fi rambursate prin dublarea taxei medii pentru tranzit prin canal din urmatorii 20 de ani.
Daca lucrarile vor incepe anul viitor, canalul extins ar trebui sa se deschida in 2014. Lewis-Navarro era increzator, bazandu-se pe recentele sondaje de opinie care dezvaluie ca locuitorii din Panama vor sprijini referendumul, care mai mult ca sigur va avea loc spre sfarsitul acestui an. Canalul extins va putea sa primeasca vase cu o lungime de 366 de metri si o latime de 49 de metri, echivalentul unui vas ce transporta 12.000 de containere a cate 6 metri fiecare, mai mare decat orice alt vas construit vreodata si aproape de doua ori mai mare decat vasele care pot intra in momentul de fata in canal.
"Viitoarele taxe ale canalului vor determina in ce masura extinderea canalului a afectat comertul mondial", a spus Neil Davidson, angajat al firmei de consultanta a transportului naval, Drewry Shipping Consultants din Londra. Totusi, deoarece bunurile pot fi transportate mai ieftin pe vase mai mari, costurile vor fi reduse in mod semnificativ pentru a impiedica folosirea unor noi alternative, principala alternativa fiind de a transporta bunurile din Asia pe coasta de vest a Americii si de acolo prin transport pe uscat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO