Business Internaţional

Operatorul aerian low-cost Wizz Air decoleaza spre bursa din Londra

Operatorul aerian low-cost Wizz Air decoleaza spre bursa din Londra
26.04.2007, 19:57 105

Wizz Air, operatorul low-cost care s-a remarcat pe piata prin cursele dintre Polonia si Ungaria si tarile din Europa Occidentala, doreste sa se listeze la bursa din Londra.
Listarea Wizz Air pe bursa londoneza evalueaza compania de transport aerian low-cost la 400-500 de milioane de lire sterline (589-736 de milioane de euro), titreaza Budapest Business Journal.
Compania aeriana cu sediul central in Budapesta, infiintata la sfarsitul lui 2003 de catre J-zsef V?radi, actualul director executiv al companiei, a organizat o sedinta cu sase banci de investitii pentru consiliere in cazul unei oferte publice initiale. Oferta va include o strangere de fonduri importanta de pana la 200 de milioane de lire sterline (294 mil. euro) pentru a finanta expansiunea liniei aeriene.
Printre bancile care sunt in competitie pentru rolul de consilier se regasesc Goldman Sachs, J.P. Morgan si Morgan Stanley, cele trei din spatele listarii de succes a Vueling, compania aeriana low-cost din Spania.
Morgan Stanley si Citigroup sunt favoritele pentru rolul de consilier al Wizz Air. Listarea companiei este programata pentru sfarsitul acestui an si este asteptat ca Wizz Air sa aiba o valoare de piata mai ridicata decat Vueling, evaluata in prezent la 640 de milioane de euro.
J-zsef V?radi, fostul director al Malev, compania aeriana de stat, a remarcat posibilitatea de a transporta mii de pasageri din Europa de Est, majoritatea dintre ei dorind sa lucreze in Vest, dupa ce Uniunea Europeana si-a deschis piata fortei de munca.
El a realizat Wizz Air pe baza modelului companiei low-cost Ryanair, care opereaza in aeroporturi secundare ale caror tarife pentru un singur drum pornesc de la mai putin de 20 de euro, si a ales Katowice, un oras industrial polonez, ca prima locatie a companiei.
Anul trecut, Wizz Air a transportat 3,1 milioane de pasageri, avand Polonia si Ungaria ca piete principale. Compania intentioneaza sa-si extinda flota de noua aeronave Airbus A320 la 13 pana in luna iunie a acestui an. Wizz Air opereaza 86 de rute si estimeaza ca va transporta 4,5 milioane de pasageri in acest an.
Cursele regulate dintre Europa de Vest si tarile din est, in special utilizate de cei care lucreaza in Occident si de catre familiile acestora, reprezinta o piata aflata in crestere puternica, cu Ryanair si Easyjet intrand de curand in cursa.
Aproximativ un milion de est-europeni s-au mutat in Marea Britanie, Irlanda, Germania si alte tari vest-europene de la extinderea UE de la 15 state in 2004 la 27 in prezent. Aproximativ 600.000 de imigranti polonezi locuiesc in prezent in Marea Britanie.
Principalul investitor al companiei Wizz Air este Indigo Partners, un grup de investitii private din Statele Unite afiliat la Texas Pacific Group, condus de David Bonder-man, companie care a ofertat pentru liniile aeriene Qantas si Iberia. Sumele de bani obtinute in urma listarii la bursa vor permite finantarea achizitiei a inca 32 de aeronave Airbus A320 pana in 2012. V?radi a atribuit succesul inregistrat de Wizz Air faptului ca s-a afirmat pe piata zborurilor low-cost inaintea lui Ryanair.
"Ma astept ca Ryanair si Easyjet sa le urmeze exemplul", a declarat un analist al industriei aviatice. "Nu voi oferi declaratii decat atunci cand vom avea ceva de spus", a declarat un purtator de cuvant al Wizz Air.
Urmatoarea provocare vine chiar din partea Ryanair care a intrat pe piata low-cost cu intarziere. Compania aeriana a obtinut 12% din piata poloneza operand pe noua aeroporturi din tara, in crestere de la aproape zero in 2005. In prezent opereaza zboruri in majoritatea tarilor care au aderat la Uniunea Europeana.
Michael O'Leary, directorul executiv al Ryanair, a declarat luna trecuta ca Wizz Air si alti operatori low-cost vor fi eliminati de pe piata de cresterea companiei din Irlanda. V?radi a declarat ziarului Wall Street Journal ca Wizz Air practica aceleasi costuri reduse precum Ryanair si beneficiaza de un avantaj, deoarece principalii clienti sunt din Ungaria si Polonia.


Wizz Air in Romania
Wizz Air a intrat pe piata locala de zboruri low-cost in iulie 2006. Prima cursa a fost pe ruta Targu-Mures-Budapesta si estimeaza pentru acest an un trafic de 500.000 de pasageri pe rutele inspre si dinspre Romania.
In ianuarie 2007 Wizz Air a lansat cinci noi destinatii, cu plecare atat din Targu-Mures, cat si din Bucuresti.
Compania aeriana ungara va opera zboruri zilnice spre Roma incepand cu luna iulie a acestui an, potrivit reprezentantilor companiei. Wizz Air a introdus in ianuarie curse cu plecare din Bucuresti catre Roma, dar si Barcelona, Budapesta, Dortmund si Londra. Acestea au o frecventa de patru zboruri pe saptamana.
Operatorul mai detine baze operationale in Varsovia, Katowice si Gdansk (Polonia), Budapesta (Ungaria) si Sofia (Bulgaria).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO