Business Internaţional

OMC a acceptat sa intervina in disputa dintre Boeing si Airbus

22.07.2005, 19:37 105

Organizatia Mondiala a Comertului (OMC) a acceptat sa arbitreze disputa dintre Statele Unite si Uniunea Europeana cu privire la ajutorul public in valoare de cateva miliarde de dolari primit de producatorii de avioane Boeing si Airbus, relateaza EUBusiness.

Statele membre OMC au raspuns solicitarii Statelor Unite de a con-stitui un grup de experti care sa examineze plangerile inaintate de aceasta impotriva guvernelor a patru state europene, Marea Britanie, Franta, Germania si Spania, pentru ajutorul de stat oferit grupului Airbus, au declarat surse apropiate afacerii.

Reprezentantii celor 148 de state membre, reuniti la Geneva, au acceptat si o cerere a UE de a cerceta subventiile locale si asistenta indirecta de care a beneficiat Boeing.

Deciziile de miercuri, care au reprezentat mai mult o formalitate, survin la o luna dupa ce acesti titani mondiali si-au blocat reciproc tentativele de solicitare a ajutorului OMC, arbitrul mondial al comertului.

Pasii marcheaza astfel esecul negocierilor dintre Washington si Buxelles in gasirea unui compromis cu privire la mai multe miliarde de dolari de ajutor public, in pofida avertizarilor anterioare venite din partea ambelor parti cu privire la efectele dezastruoase ale publicitatii negative.

"UE regreta ca Statele Unite au ales aceasta cale", se arata intr-un comunicat al Uniunii Europene.

Cu toate acestea, ambele parti se pare ca lasa loc si altor discutii.

"Suntem dispusi sa negociem o intelegere, insa UE a fost de acord numai sa reduca subventiile nu sa le si puna capat", a spus un oficial american.

"Canalele de comunicare cu SUA raman deschise", a recunoscut Fabian Delcros, purtatorul de cuvant al Comisiei Europene.

Disputa din domeniul aerian este considerata drept una din cele mai mari si mai complicate situatii pe care corpul din Geneva trebuie sa o gestioneze si care s-ar putea intinde pe parcursul mai multor ani.

Conflictul a capatat noi dimensiuni in mai, dupa ce Airbus a solicitat sprijinul guvernului britanic pentru planul sau de a construi modelul A350, ca un competitor al noului Boeing 787 Dreamliner.

Sumele considerabile de bani primite ca subventii au ajutat Airbus sa castige peste jumatate din piata mondiala a modelelor de capacitate mare in detrimentul competitorilor americani, a adaugat un oficial american. "Si cu toate acestea, Airbus doreste sa obtina noi subventii. Este timpul ca ele sa inceteze", crede acelasi oficial.

Amble parti au fost de acord in 1992 sa limiteze asistenta oferita, existand in acest sens un acord transatlantic, care a facut posibila suspendarea conflictului dintre Boeing si Airbus, in conditiile in care concurenta dintre cei doi devenea din ce in ce mai acerba.

Eforturile recente de renegociere a acordului s-au deteriorat treptat. ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO