Business Internaţional

Nu toata lumea obtine beneficii de pe urma Mondialului din Germania

09.06.2006, 00:00 26

Companiile europene care se asteapta sa aiba beneficii de pe urma Campionatului Mondial de Fotbal ar putea sa piarda destul de mult dupa ce primul gol va fi inscris.

Producatorul de articole sportive Puma si a doua companie de pariuri sportive din Marea Britanie, William Hill, au inregistrat venituri record luna trecuta. Castigurile arata cat de optimisti sunt oamenii in legatura cu acest eveniment al carui fluier de inceput va fi dat astazi in Germania, informeaza Bloomberg.

Cu toate acestea, actiunile companiilor a caror imagine este asociata Campionatului Mondial de Footbal au scazut fata de maximele pe care le-au inregistrat acum o luna, intrucat cresterea ratei dobanzii va duce la o scadere a consumului. Indicele Dow Jones a scazut saptamana trecuta cel mai mult in ultimii trei ani.

"Intr-adevar, putem vorbi de o crestere a vanzarilor generata de Campionatul Mondial, dar aceasta crestere este supraapreciata", a declarat Moudy El- Khodr, oficial al subsidiarei ING din Bruxelles.

Competitia, care va dura o luna, va determina cresterea consumului in Germania, cea mai puternica economie a Europei. Cresterea este estimata la 5 miliarde de euro, suma datorata in parte si celor un milion de turisti care vor vizita Germania cu ocazia Campionatului Mondial, conform Deutsche Bank. Economia Marii Britanii, a doua din Europa, va beneficia si ea de o crestere a consumului cu aproximativ 1,5 miliarde de euro, spune Kevin Hawkins, directorul general al Asociatiei de Retaileri din Marea Britanie. Aceasta crestere va fi impulsionata de vanzarile mai mari la bunurile de consum, alcool, mancare, dar si audientei mai mari, ceea ce presupune mai multi bani castigati din publicitate.

"Intr-adevar, acum asistam la o explozie a vanzarilor, dar aceasta nu va dura", conchide Ralf Walter, manager al firmei de investitii Cominvest Asset Management, care vinde actiuni ale mai multor companii cu profil sportiv. Cominvest gestioneaza mai mult de 50 de miliarde de euro.

Tot saptamana trecuta, indicele bursier Stoxx 600 a scazut cu 0,7 procente, Stoxx 50 a scazut cu 0,8 procente, iar Euro Stoxx 50, indice ce masoara profitabilitatea economica a celor 12 tari care au trecut la moneda euro, a inregistrat si el o scadere de 1,7 procente.

Indicele Stoxx 600 a inregistrat o scadere de 5,2 procente in luna mai, pe fondul cresterii dobanzii. Banca Centrala Europeana va mari dobanda de referinta cu 0,25 puncte pe data de 8 iunie, dobanda de referinta ajungand astfel la 2,75 procente.

Meciul Germania - Costa Rica se va desfasura pe data de 9 iunie, dand startul campionatului de fotbal la care participa in acest an 32 de echipe nationale.

Meciurile, in numar de 64, vor fi urmarite de aproximativ 40 de miliarde de telespectatori, conform grupului Economic de Fotbal, o firma de cercetare cu sediul in Marea Britanie. Ea prevede si o audienta a meciului final de 1,2 miliarde de spectatori, adica 17 procente din populatie.

Cu toate acestea, exemplele din anii anteriori nu sunt incurajatoare. Actiunile la DSG International, retailer de electronice din Marea Britanie cunoscut sub numele de Dixons Group, au scazut cu 7,5 procente in 2002 cand s-a disputat meciul dintre Japonia si Coreea de Sud. In 1998, cand competitia a avut loc in Franta, scaderea a fost de 5,2 procente.

Adidas-Salomon, al doilea producator din lume in materie de articole sportive, a avut o scadere de 4,6 procente a actiunilor la ultimul campionat de fotbal si de 12 procente patru ani mai devreme.

"Cati oameni vor mai cumpara ecrane plate si pantofi de fotbal in septembrie?",

s-a intrebat retoric Richard Batty, strateg la firma de investitii Standard Life Investment, care gestioneaza investitii in valoare de 175 de miliarde de euro.

Intrucat evenimentul cel mare se apropie, actiunile DSG au avut o scadere de 3,9 procente dupa patru ani de varf. Actiunile au avut cea mai mare valoare la bursa pe data de 10 mai, cand Hemelk Hempstead a facut public profitul de pe 2005, care a batut estimarile analistilor.

O zi mai devreme, Adidas a raportat o crestere cu 37 de procente a profitului din primul trimestru, impulsionat de cresterea mare pentru costumele sportive. Actiunile au scazut cu 10 procente de atunci. Adidas, produce tricouri pentru echipele Germaniei, Spaniei si Argentinei.

Indicele PER pentru Adidas a fost de 15,9, iar pentru DSG de 17,1, mai mare fata de indicele PER pentru Stoxx 600, care a fost de 13.

Actiunile Puma au scazut cu 12% de la recordul inregistrat pe 10 mai. Compania si-a marit previziunile din acest an, incurajata fiind de vanzarile mari de tricouri cu echipa nationala a Italiei, dar actiunile sunt inca cu 19 procente mai scazute in acest an.

Actiunile William Hill au avut si ele o scadere de 4,7% fata de varful inregistrat pe 8 mai. Pe 18 mai, reprezentantii companiei au declarat ca se asteapta la venituri de 145 mil. euro in acest an, datorita pariurilor facute pentru meciurile din cadrul CM de Fotbal. De la inceputul anului actiunile William Hill au inregistrat o crestere de 16 procente.

Conform datelor Bloomberg, indicele PER Puma este de 17,9, iar indicele PER William Hill este de 14,4.

Friedrich Diel de la Frankfurt Trust Investments a spus ca actiunile la Puma si Adidas vor creste si ca nu este un moment propice sa le vinzi. "Evenimentele sportive de acest gen genereaza un sentiment pozitiv asociat acestor companii, iar actiunile vor creste o perioada mare de aici incolo", a declarat el.

Wolfram Roddewing de la firma de investitii Merill, care gestioneaza investitii in valoare de 700 de miliarde de euro, dezaproba aceasta viziune. El a spus ca isi va reduce actiunille la companiile asociate Campionatului Mondial de Fotbal. "Actiunile sunt deja supraevaluate", a spus el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO