Business Internaţional

Noutati pentru soferi: centrala electrica pe roti

30.07.2004, 00:00 18

Oricine intentioneaza sa achizitioneze un automobil hibrid, ce functioneaza pe baza de electricitate si gaz,  trebuie sa stie faptul ca numerosi antreprenori si analisti ai pietei auto recomanda un Volkswagen Jetta, informeaza The Christian Science Monitor.
Dar nu orice Jetta. Ci unul albastru, pe care o companie californiana l-a modificat nu doar pentru a functiona pe baza de curent, ci si pentru a-l genera. Deci, o data parcata, aceasta masina poate fi bagata in priza si poate produce electricitate.
Desi pare o afacere ideala, este prematur sa te bucuri de avantajele pe care o astfel de masina le poate aduce. Dar nici marile companii din industria auto si nici producatorii de utilitati nu au abandonat aceasta idee, cunoscuta sub denumirea de V2G (vehicle to greed - vehicul legat la reteaua electrica). Cu toate acestea, proiectul este inca in stadiu incipient, dar oamenii de stiinta, antreprenorii si economistii remarca interesul din ce in ce mai mare pentru astfel de masini hibrid.
"Avem in acest moment generatoare de energie pe roti", a declarat Stephen Letendre, economist la Green Mountain College. "Si in acelasi timp exista bunuri care asteapta pasiv momentul in care vor fi conectate".
Din cele 235 de milioane de autovehicule existente in Statele Unite in acest moment, doar cateva mii sunt de masini hibrid de acest fel. Dar daca producatorii ar hotari ca pana in anul 2020 sa introduca pe piata un milion de astfel de masini din generatia V2G, ele ar putea genera pana la 10.000 de megawati, adica echivalentul a 20 de unitatI generatoare de curent de putere medie, apreciaza un studiu efectuat in anul 2001 de catre AC Propulsion, compania producatoare de masini electrice din San Dimas, California responsabila cu crearea modelului Jetta V2G.
In timp ce vehiculele ar putea fi o importanta sursa generatoare de curent - studiile indica faptul ca in 90% din timp, ele stationeaza - ar fi mult prea costisitor ca aceasta energie sa fie utilizata pentru ativitatile curente. Avantajele acestei surse alternative ar fi evidente in cazul locatiilor greu accesibile sau al celor unde necesarul este de moment, caz in care activitatea permanenta a unor turbine nu ar fi explicabila din punct de vedere economic, arata studiile.
Si riscul de a constata in timpul condusului ca masina a ramas fara baterie ar putea fi eliminat. Aceasta deoarece masinile V2G vor avea un sistem de control care nu permite descarcarea bateriei sub pragul minim calculat pe baza presetarii de catre sofer a distantei pe care urmeaza sa o pacurga.
Utilizarea pe scara larga a tehnologiei V2G ar putea genera suficienta energie pentru a putea reduce proctia centralelor cu 20 de procente pana in 2005, afirma oficialii Electric Power Research Institute (EPRI), un centru de cercetare californian din domeniu. "Dar daca ar fi sa intrebam 20 astfel de companii caer este opinia lor in legatura cu acest proiect, raspunsul lor ar fi cu siguranta unul negativ", este de parere Mark Duvall director de cercetare in cadrul EPRI. "Si in cazul tehnologiei de solar, companiile au fost reticente", completeaza el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO