Business Internaţional

Noul val al "conchistadorilor" polonezi ia cu asalt Europa

11.01.2005, 00:00 20



Grzegorz Winogradski, presedintele Unimil, un producator de prezervative cu sediul in Cracovia, cu toate ca nu seamana a vanator, a adus compania in randul celor din noul val din Polonia, adica acelea care cauta sa faca achizitii in Europa de Vest, scrie Financial Times.



De curand, Unimil a cumparat compania-mama, Condomi din Germania, devenind unul dintre cei mai mari producatori de prezervative din Europa, controland aproape 20% din piata. In urma tranzactiei, Unimil si-a rascumparat 75% din actiuni care apartinusera Condomi, si a preluat 40% din actiunile Condomi si datoria companiei germane.



Producatorul de jeansi Big Star Limited, cu sediul in Kalisz, intentioneaza sa cumpere marca, apartinand companiei elvetiene Big Star Holding.



Fabricantul de dulciuri Jutrzenka a cumparat brandul Goplana de la Nestle, pentru o unitate de productie din Poznan. PKN-Orlen, cea mai mare companie petroliera din Polonia, a achizitionat 494 de benzinarii in estul Germaniei de la BP si se afla pe punctul de a finaliza preluarea companiei Unipetrol din Cehia. Producatorul de bauturi racoritoare Maspex Wadowice se extinde in Europa Centrala, achizitionand companii din Cehia, Slovacia si Ungaria.



Polonia continua sa ramana insetata dupa capitalul si know-how-ul strain. Anul trecut a reusit sa atraga investitii straine directe de 6,4 mld. dolari (4,8 mld. euro). Guvernul polonez spera ca in acest an aceasta cifra sa creasca. Dar companiile ca Unimil sunt cele care aduc semnale relevante ca sistemul economic capitalist din Polonia se maturizeaza si, invatand lectia occidentala, intreprinderile de aici se pregatesc sa se extinda dincolo de granitele Poloniei. Multe companii de dimensiuni mijlocii, cum ar fi producatorul de biciclete Kross si cel de lenjerie intima Atlantic, imprima o agresivitate deosebita activitatii lor de export. Acum si capitalul incepe sa calatoreasca.



Pentru Unimil preluarea Condomi reprezinta o manevra subtila si ieftina de a isi dezvolta activitatile in afara Poloniei, unde expansiunile sunt dificil si costisitor de realizat.



Condomi a inceput sa se confrunte cu dificultati dupa ce strategia sa pe internet a esuat si ca urmare a implicarii in contracte cu marja scazuta cu Natiunile Unite, de furnizare de prezervative in programele anti-SIDA desfasurate de organizatie. Dar nemtii dispun de cateva active foarte valoroase, cum ar fi o unitate de productie cu un grad inalt de automatizare in Erfurt, cu o capacitate de productie de 600 mil. prezervative pe an si un sistem de distributie care acopera o mare parte din Europa si SUA.



"A fost o ocazie unica. Era imperativ necesar sa actionam", spune Winogradski. "Daca germanii de la Condomi intrau in faliment, nu puteam sti cine ar fi preluat compania. Ar fi putut sa faca acest lucru o companie concurenta, ceea ce ne-ar fi pus intr-o situatie nefavorabila, ce ar fi putut provoca haos in cotatiile actiunilor noastre", a precizat el.



Strategia ofensiva a lui Winogradski vizeaza si piata de 100 mil. de consumatori chinezi care sunt destul de instariti pentru a cumpara produse de inalta calitate din Vest.



De cealalta parte, daca polonezii de la Big Star vor reusi sa cumpere brandul de la elvetieni, ei vor putea exporta jeansi de fabricatie poloneza in toata Europa Occidentala, si vor fi asigurati impotriva unei posibile preluari ostile a brandului de catre o alta companie. Companie elvetiana detine o treime din capitalul social al Big Star din Polonia.



In timp ce elvetienii au inceput sa aiba dificultati pe piata din cauza importurilor asiatice mult mai ieftine, Big Star Polonia si-a automatizat productia pentru a diminua gradul de dependenta a costurilor de forta de munca ieftina. Costurile sunt peste cele din China, dar oficialii Big Star spun ca reactiile companiei la schimbarile modei sunt mult mai rapide. "Faptul ca producem in Polonia ne-a dat un asemenea avantaj, astfel incat sa ne putem permite sa licitam pentru preluarea intregului brand", au precizat reprezentantii Big Star.



Forta de munca ieftina si productiva din Polonia a fost elementul vital pentru companiile care au evoluat atat de mult incat si-au propus sa isi cumpere companiile-mama, si in general pentru majoritatea exportatorilor polonezi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO