Business Internaţional

Noi dispute intre Statele Unite si UE pe tema subventiilor

03.10.2005, 14:36 14

Comunitatea Europeana trebuie sa fie pregatita sa reduca nivelul suventiilor acordate companiei Airbus in cazul in care se realizeaza o intelegere intre reprezentantii europeni si cei americani, informeaza International Herald Tribune. Aceasta intelegere ar trebui sa aplaneze conflictul dintre marile companii aeriene Airbus si Boeing pe marginea subventiilor acordate excesiv.

Aceasta avertizare candida vine din partea lui Peter Mandelson, comisarul european pentru comert si reflecta dorinta acestuia de a reincepe discutiile cu cei din Washington, chiar daca partea americana a initiat deja demersuri juridice pe langa Organizatia Mondiala a Comertului.

In aceste conditii, tensiunea dintre americani si francezi generata de dosarul complex si extrem de polemic al subventiilor publice pe care le primesc Airbus si Boeing ar putea fi diminuata.

Miza disputei o constituie aparatele de zbor de dimensiuni medii, Airbus A350 si Boeing 787 Dreamliner, prin care cei doi jucatori doresc sa detina suprematia pe o piata estimata la 3.000 de aparate pe o perioada de 20 de ani.

Cele doua companii se acuza reciproc ca beneficiaza de ajutoare financiare din surse guvernamentale, americanii contestand subventiile acordate Airbus. Concret, Airbus finanteaza doar o treime din fondurile necesare productiei de avioane, restul fiind primit sub forma de imprumuturi rambursabile din partea guvernelor din Anglia, Franta, Germania si Spania.

Totodata, reprezentantii americani considera ca a sosit momentul ca acordul din 1992, prin care se permitea celor de la Airbus sa beneficieze de subventii, sa fie anulat. Acest acord s-a nascut pentru a ajuta companiile care nu faceau fata exigentelor pietei de aeronave civile.

Arbitrul oficial pentru probleme al comertului mondial, OMC, a angajat un inalt oficial din Mexic, Mateo Diego-Fernandez, pe pozitia de mediator pentru a examina cazul celor doua companii producatoare de avioane.

Cu o zi in urma unei declaratii oficiale data de Gustav Humbert, director executiv al Airbus, prin care acesta considera negocierea bilaterala ca fiind solutia cea mai eficienta, Mandelson anunta intr-un interviu posibilitatea ca "discutiile sa ramana deschise". "Daca este necesar sa redeschidem discutiile, eu sunt pregatit sa o fac", adauga comisarul european.

In cazul in care discutiile vor reincepe, atunci "nivelul de subventii acordate de guvernele europene ar trebui adaptat rezultatului negocierilor", a mai precizat Mandelson facand referire la imprumuturile oferite pentru dezvoltarea Airbus. Totodata, oficialul european a confirmat avertizarile conform carora ambele parti implicate vor fi dezavantajate in urma unei eventuale decizii a OMC.

Pe parcursul acestui an au mai existat incercari de negociere a unor solutii, insa s-au incheiat fara nici un rezultat in ceea ce priveste rezolvarea conflictului.

Organizatia Mondiala a Comertului a consimtit in luna iulie sa inceapa investigatiile, insa Uniunea Europeana a solicitat o perioada de timp suplimentara pentru consultatii, inainte de a furniza datele necesare desfasurarii anchetei, iar reactiile ostile ale partii americane nu au ezitat sa apara.

Din declaratiile oficiale date de americani reiese ca Statele Unite sunt multumite de atitudinea Uniunii Europene care "doreste, in cele din urma, sa permita inceperea negocierilor", subliniind in acelasi timp ca oficialii din Washington au incercat in zadar vreme de doua luni sa aduca situatia la normalitate, relateaza International Herald Tribune.

Reprezentantii celor doua companii trebuie sa ajunga la un numitor comun in ceea ce priveste modalitatile prin care rapoartele proprii vor deveni disponibile ambelor parti. Aceasta disputa este deja cel mai important si complicat caz din istoria de zece ani a OMC, fiind in acelasi timp si cea mai costisitoare.

Insa disputele dintre europeni si americani pe tema subventiilor acordate nu se rezuma doar la industria producatoare de aeronave. Mandelsen deschide un nou segment in care aceste contradictii bilaterale sunt reprezentative: agricultura. Astfel, oficialul UE acuza Statele Unite ca se indreapta intr-o "directie gresita" in acordarea de subventii fermierilor.

Oficialii UE si cei americani demareaza noi proiecte pentru trecerea de impasul care intarzie liberalizarea comertului global, dar si de a reduce diferentele intalnite in agricultura mondiala. In acest sens, comisarul Peter Mandelson si reprezentantul american pentru comert s-au intalnit in cursul saptamanii trecute la Paris pentru a discuta despre subventiie acordate agricultorilor.

Mandelson a afirmat ca europenii si americanii actioneaza in mod diferit in ceea ce priveste agricultura, sugerand totodata dezvoltarea unui cadru pentru un nou acord asupra liberalizarii comertului international, nu mai tarziu de luna decembrie a acestui an.

Oficialul european a amintit de lansarea in Europa a unei Politici Agricole Comune, prin care fermierii primesc un ajutor unic, renuntandu-se la subventiile acordate proportional cu nivelul productiei. "In Statele Unite, oficialii trebuie sa schimbe multe lucruri pentru imbunatatirea conditiilor", a afirmat Mandelsen.

In timp ce europenii ii preseaza pe americani sa reduca ajutoarele acordate agricultorilor, Statele Unite insista ca UE sa diminueze nivelul taxelor vamale. Asadar, tensiunea pe cele doua maluri ale Atlanticului este din ce in ce mai mare. Totodata discutiile se vor prelungi in cadrul unor intalniri la care sunt invitati si oficiali ai tarilor in curs de dezvoltare, indeosebi cei din Brazilia si India. Astfel, se doreste ca aceste tari sa adopte o serie de masuri de liberalizare a pietelor serviciilor, cum ar fi cea financiar-bancara sau a telecomunicatiilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO