Business Internaţional

Nemtii cauta sa formeze ingineri de la gradinita

25.06.2008, 14:03 19

Piata germana a locurilor de munca se confrunta cu o criza grava de personal in domeniul ingineriei, scrie Financial Times. Lipsa de ingineri e atat de presanta incat companiile germane s-au vazut nevoite sa apeleze la metode extrem de neortodoxe pentru a rezolva aceasta problema.
Companiile de pe piata germana a locurilor de munca incearca sa limiteze efectele lipsei de ingineri prin planuri elaborate pe termen lung. Pentru a evita sa apeleze la forta de munca din alte tari mai sarace cum ar fi cele din Asia, mari trusturi precum Siemens sau Bosch s-au gandit sa se orienteze chiar si catre cei de varste foarte mici. Astfel, companiile din domeniul ingineriei au inceput sa desfasoare campanii si in gradinite, investind in jocuri sau programe care sa ii motiveze pe copii sa fie mai mult interesati de tehnologie sau de stiinta in general. Se spera ca prin aceste programe desfasurate pe termen lung sa se asigure viitoarea generatie de ingineri pentru companiile de pe piata germana a fortei de munca.
Gradinitelor din Germania care intra in aceste programe li se asigura cantitati mari de materiale dar si foarte multe fonduri pentru a organiza programe care sa ii faca pana si pe copiii de trei ani sa fie interesati de tehnologie. De pe urma acestei campanii nu profita doar institutiile de invatamant care beneficiaza de investitii importante pentru modernizare, ci si companiile din domeniu care considera ca este rentabil sa realizeze astfel de investitii.
Foarte multe tari europene se confrunta cu acest fenomen de mult timp. State precum Elvetia sau Spania, dar si multe altele, inregistreaza un numar din ce in ce mai scazut de tineri absolventi, mai ales in domeniul stiintelor exacte. Din pacate, in Germania, tara renumita pentru afacerile din domeniul ingineriei pe care le gazduieste, fenomenul a ajuns la cote alarmante. Piata de munca din acest domeniu ofera un numar de aproximativ 95.000 de posturi vacante, insa numarul celor care se pregatesc pentru a le ocupa nu depaseste mai mult de 40.000, conform unui raport al Asociatiei inginerilor.
Maria-Schumm-Tschauder, cea care conduce programul de educatie Generation 21, afirma ca "lucrurile au evoluat foarte mult, asa ca suntem nevoiti sa ne orientam catre varste foarte fragede. Nu este suficient sa ne axam doar pe scoli - este foarte important sa ii facem pe copii sa inteleaga despre ce este vorba inca de la varste foarte mici".
Si Wolfgang Malchow, membru al comisiei de resurse umane de la Bosch, este de aceeasi parere. El considera ca respectiva colaborare cu gradinitele germane reprezinta o actiune de viitor si ca Bosch va profita foarte mult de pe urma acestui program.
Printre companiile care desfasoara programe in colaborare cu gradinitele de pe teritoriul german se numara si B?rkert, lider pe piata in domeniul controlului fluidelor. Directorul executiv al companiei, Heribert Rohrbeck, apreciaza ca aceste colaborari reprezinta un lucru pozitiv. "Dorim sa ii facem pe copii sa fie interesati de tehnologie inca de la cele mai fragede varste. Este posibil ca ceea ce invata ei acum sa ii influenteze pentru tot restul vietii", este de parere acesta.
Colaborarea dintre companiile din domeniu si gradinitele germane presupune multe investitii si dezvoltarea unor programe interesante care sa ii motiveze pe cei mici. In acest sens, Siemens s-a asigurat, spre exemplu, ca un numar de aproximativ 3.000 de "cutii cu surprize" vor fi distribuite institutiilor de invatamant.
Respectivele pachete contin materiale pentru experimente stiintifice si se adreseaza copiilor cu varste intre trei si sase ani din gradinitele de pe intreg teritoriul german. Pentru a sustine acest program, compania a fost nevoita sa suporte un cost de aproximativ 500 euro pentru fiecare cutie. De asemenea, Siemens s-a angajat sa asigure si pregatirea necesara educatorilor din gradinite pentru a utiliza respectivele materiale, dar si distribuirea de astfel de pachete catre gradinite din numeroase tari, incepand cu China si terminand cu Irlanda.
Compania germana Bosch a hotarat sa adopte o politica si mai indrazneata in colaborarea cu gradinitele germane. Cei de la Bosch isi vor trimite stagiarii in gradinite "pentru a le explica celor mici ce fac ei la locul de munca, urmand sa ii invite chiar sa viziteze compania", afirma Franz Fehrenbach, director executiv.
Unele dintre firmele germane incearca sa corecteze criza de ingineri pe piata fortei de munca colaborand foarte strans si cu colegiile tehnice. Ele urmaresc sa atraga mai multe fete in acest domeniu, considerat mult timp ca fiind un apanaj in majoritate masculin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO