Business Internaţional

Moody’s: Piaţa europeană va provoca pierderi de 5 mld. euro constructorilor auto

Peugeot-Citroën, al doilea constructor auto european, a înregistrat pierderi de 65 mil. euro în primul semestru al anului. AFP/Mediafax Foto

Peugeot-Citroën, al doilea constructor auto european, a înregistrat pierderi de 65 mil. euro în primul semestru al anului. AFP/Mediafax Foto

Autor: Andrei Cîrchelan

04.09.2013, 20:15 279

Patru producători de maşini de volum, printre care Fiat şi Peugeot-Citroën, vor înregistra în Europa o reducere de circa 5 miliarde euro a vânzărilor anul acesta, în contextul în care cererea este la cel mai scăzut nivel al ultimilor 20 de ani, potrivit unui raport al agenţiei de rating Moody’s, citat de Wall Street Journal.

Acesta ar fi al doilea an în care aceiaşi patru producători auto, Ford Motor şi General Motors fiind ceilalţi doi, suferă astfel de pierderi la nivel operaţional.

Anul 2013 va fi al şaselea an consecutiv de scădere a cererii în Eu­ro­pa de Vest, cu o reducere de 5% a volu­mu­lui de vânzări, de până la 12,48 mili­oane de unităţi. Situaţia îi pune în dificultate pe producătorii de maşini de volum, care trebuie să-şi acopere cos­turile suportate din cauza capacităţii excesive de producţie şi în acelaşi timp să gestioneze un război al preţurilor, în care ţinta sunt puţinii clienţi care mai frecventează showroom-urile.

Raportul Moody’s notează că Fiat şi Renault nu vor mai putea să se ba­zeze, ca în trecut, pe pieţe emergente precum Brazilia sau Rusia pentru a-şi acoperi pierderile de pe continentul natal, deoarece cererea se restrânge şi în aceste ţări. Primul semn de creştere pe piaţa eu­ropeană ar veni în 2014, cu o majorare de 3% a volumului vândut, potrivit raportului, însă revenirea va fi mai slabă pe fondul crizei datoriilor, mai ales în ţări ca Spania sau Italia. Iniţial, Moody’s estima pentru acest an un avans al vânzărilor de 5%, în termeni volumetrici. Moody’s a acordat calificativele Ba3 pentru Fiat şi B1 pentru Peugeot-Citroën, „notele“ însemnând că investiţiile în cele două companii au caracter speculativ şi un grad mare de risc.

Alt studiu, publicat în august de com­pania de audit şi consultanţă PricewaterhouseCoopers (PwC) şi citat de France 24, estimează că piaţa auto globală se va extinde în următorii ani, mai ales datorită cererii din China, pentru care PwC estimează o dublare până în 2019.

Tot raportul Moody’s arată că producătorii de mărci premium din Germania, cum ar fi Volkswagen, vor fi protejaţi de dificultăţile din Europa datorită expunerii pe alte pieţe, mai ales China, care le va permite să facă faţă mai bine situaţiei.

Creşterea puternică înregistrată de China în prima jumătate a anului a determinat Moody’s să prognozeze o creştere de 3,2% la nivel global a vânzărilor de autovehicule în acest an, urmată de un avans de 4,8% în 2014, la 87,5 milioane de unităţi.

Doar în China se vor vinde 21,02 mi­lioane de automobile în acest an, cu 10% mai mult decât anul trecut, în timp ce în Statele Unite vânzările ar putea ajunge la 15,75 milioane de unităţi, în creştere cu 8,7%, potrivit Moody’s.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO