Business Internaţional

Modelul polonez de privatizare: păstrează controlul în sectoarele strategice şi vinde afacerile mici

Modelul polonez de privatizare: păstrează controlul în sectoarele strategice şi vinde afacerile mici

Donald Tusk, premierul Poloniei, vrea să menţină economia pe creştere

Autor: Bogdan Cojocaru

21.08.2012, 00:03 1240

Guvernele poloneze vând din afacerile statului din 1989, iar numai ac­tuala administraţie a strâns din priva­tizări, în cei cinci ani de când guver­nează, 12,6 miliarde euro, echivalentul a 3% din PIB. Varşovia nu se grăbeşte însă să renunţe la companiile care-i oferă controlul în sectoarele strategice, ci insistă pe vânzarea afacerilor mici, pentru a face economia mai eficientă.

Ministerul polonez de finanţe încearcă să găsească până anul viitor cumpărători pentru peste 300 de companii mici pentru a îmbunătăţi situaţia financiară a statului în contextul crizei din zona euro. Aceste privatizări ar putea aduce 3,7 miliarde euro în cuferele statului. Guvernul a vândut până acum, printre altele, o crescătorie de peşte, un producător de membrane pentru mezeluri, un producător de vinuri, unul de becuri şi unul de chibrituri, scrie The Wall Street Journal. Pe lista de vânzări se regăsesc o fermă de înmulţit animale, centre de sănătate, un producător de ceramică tradiţională poloneză şi un studio de animaţie.

"Guvernul nu ar trebui să rămână în toate aceste afaceri. Acestea nu sunt strategice. Unele privatizări aduc bani, ceea ce ajută bugetul. Alte companii sunt într-o situaţie financiară proastă, iar găsirea unui investitor este singura cale prin care pot fi salvate", a afirmat Tomasz Lenkiewicz, ministrul adjunct de finanţe.

Polonia a păstrat însă controlul unor coloşi precum KGHM Polska Miedz, unul dintre cei mai mari producători de cupru din lume, compania de utilităţi Tauron Polska Energia, Polska Grupa Energetyczna, cel mai mare producător polonez de energie, şi operatorul de loterie Totalizator. Primele trei com­panii colaborează acum pentru construirea primului reactor nuclear din Polonia, potrivit Dow Jones Newswires.

Un exemplu de privatizare de succes a unei afaceri mici este cel al producătorului de chibrituri Fabryka Zapalek Czechowice, vândută anul trecut unui investitor german. În ultimii ani, operaţiunile firmei, înfiinţată imediat după Primul Război Mondial, au început să schiopăteze. Manage­mentul ei nu a reuşit să aducă nicio inovaţie majoră de când a trecut de la cutii din lemn la ambalaje din carton în anii '70. Fabrica asigură sute de locuri de muncă în oraşul Czechowice. Noul investitor, un conglomerat care produce chimicale, construieşte centrale electrice şi asigură servicii de transport naval, s-a concentrat la început pe reducerea costurilor şi îmbunătăţirea eficienţei. În această idee, 50 de salariaţi, sau 16% din total, au fost disponibilizaţi. Până la sfârşitul anului, însă, fabrica a revenit pe profit, iar câştigurile din acest an se anunţă chiar mai bune, în pofida crizei din Uniunea Europeană şi a concu­renţei acerbe.

Cu astfel de "scântei" premierul Donald Tusk şi guvernul condus de el vor să menţină economia pe creştere. De altfel, modelul economic german se bazează pe puterea afacerilor mici şi mijlocii, în mod tradiţional administrate de familii. Polonia este singura ţară din UE care a evitat recesiunea în timpul crizei economice mondiale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO