Business Internaţional

Mercedes trece prin cea mai grea perioada din ultimul deceniu

14.02.2005, 00:00 14



DaimlerChrysler, cel mai mare producator de automobile din clasa de lux, a raportat o scadere a castigurilor pe trimestrul patru al anului trecut de 63% si a anuntat ca estimeaza doua trimestre "slabe" datorita declinului in profiturile brandului Mercedes-Benz, informeaza Bloomberg.



Profitul companiei a scazut pana la 526 milioane euro, sau 52 eurocenti pe actiune, de la 1,4 miliarde euro, sau 1,39 euro pe actiune, in urma cu un an, a precizat directorul general Juergen Schrempp.



Schrempp, in varsta de 60 de ani, se straduieste sa revigoreze cererea la autoturismele Mercedes, care a fost puternic lovita in ultima perioada de reorientarea clientilor catre noile modele lansate de rivalii de la Bayerische Motoren Werke.



In trimestul patru al anului trecut profiturile diviziei Mercedes au atins cel mai scazut nivel trimestrial din ultimii zece ani, iar analistii intrevad chiar posibilitatea ca in trimestul curent divizia sa inregistreze pierdere datorita problemelor grave prin care trece unitatea, relateaza Financial Times.



Jurgen Schrempp, directorul general la DaimlerChrysler, compania-mama a Mercedes, a afirmat ca managementul va reusi sa recastige controlul asupra situatiei in urmatoarele 12 luni, dar a avertizat ca urmatoarele doua trimestre vor fi mai slabe din punct de vedere al rezultatelor datorita dificultatilor cu care se confrunta Mercedes, care in trecut era principalul generator de profit al producatorului americano-german.



Daimler a demarat un plan de eficienta, denumit Core, care are ca obiective imbunatatirea castigurilor cu cel putin 3 miliarde euro pana in 2007, prin extinderea marjelor la Mercedes pana la 7%, de la 0,16% nivelul trimestrului patru al anului trecut.



Mercedes a contabilizat un profit operational de numai 20 milioane euro in ultimul trimestru din 2004, mult sub estimari, ceea ce i-a determinat pe analistii de la Morgan Stanley sa creada ca in primul si al doilea trimestru din acest an compania ar putea lucra in pierdere.



Principala problema a celor de la Mercedes s-a materializat intr-un declin al calitatii vehiculelor sale, statisticile evidentiind o crestere a numarului autoturismelor cu defecte. Divizia a avut de asemenea de suferit ca urmare a pierderilor inregistrate la brandul de autovehicule mini Smart, estimate in jurul a 400 de milioane euro pe an.



Eckhard Cordes, seful Mercedes Car Group, a declarat ca Daimler ar putea cauta un partener pentru acest brand ca parte integranta a procesului de regandire a modelului sau de afaceri. Cordes nu a dorit sa spuna nimic in legatura cu potentialele disponibilizari de personal. Analistii cunosc explicatia - dificultatea concedierii angajatilor germani, ale caror locuri de munca sunt garantate.



Schrempp a calificat rezultatele Mercedes drept "inacceptabile" si a mai spus ca redresarea acestei situatii reprezinta "prioritatea absoluta". El a subliniat ca firma a facut eforturi importante pentru imbunatatirea calitatii, printr-un program ale carui costuri au fost estimate de analisti la 500 milioane euro.



Dificultatile de la Mercedes au umbrit revigorarea marcii Chrysler, pana acum "copilul-problema" al Daimler, care a raportat un profit operational de peste doua ori mai mare in trimestrul patru fata de perioada similara a anului anterior, 386 milioane euro; de la 143 milioane euro.



Adam Jonas, analist la Morgan Stanley, crede ca Mercedes ar trebui sa evite sa se concentreze asupra imbunatatirii productivitatii muncii, domeniu unde este puternic concurata de BMW, si ar trebui sa efectueze reduceri de costuri prin simplificarea structurii complexe a companiei si actiuni la nivelul departamentului de aprovizionare.



"Se pare ca acele costuri care nu au legatura cu forta de munca le creeaza cel mai important dezavantaj in fata BMW", a explicat el.



Stephen Cheetham, analist la Sanford C. Bernstein, sustine ca, presupunand ca Mercedes va reusi sa atinga tinta de 7%, acum ar fi momentul cel mai potrivit pentru a investi in companie. "Pe de o parte, astazi cifrele sunt dezamagitoare, dar acestea prezinta si o oportunitate. Mercedes ramane o marca extrem de puternica", a incheiat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO