Business Internaţional

Masinile cu consum ridicat fac legea pe autostrazile din Dubai

30.06.2008, 14:07 116

Masinile de lux si SUV-urile cu un consum enorm se lupta pentru un loc pe autostrazi, in conditiile in care pretul record al petrolului i-a fortat pe multi soferi din Vest sa renunte la automobile in favoarea bicicletelor.
Situatia este insa radical diferita in Orientul Mijlociu, unde benzina subventionata de guvern i-a ferit pe soferii din regiune de efectele scumpirii petrolului, iar veniturile surprinzatoare venite pe fondul scumpirii petrolului au generat o crestere economica in contextul careia masinile de lux au devenit accesibile aproape tuturor, scrie International Herald Tribune.
"Pretul crescut al petrolului hraneste economia, drept urmare mai multi oameni au venituri mai mari, asadar, mai multi oameni isi cumpara masini de lux", spune Julian Millward-Hopkins, manager de comunicare in Orientul Mijlociu pentru compania germana Mercedes-Benz.
"Daca privim vanzarile la nivel mondial, ele sunt constituite intr-o piramida. La nivelul inferior sunt masinile mici, iar in varf se afla automobilele de lux. In Orientul Mijlociu, piramida se inverseaza. Vanzarea masinilor de lux merge proportional mai bine aici decat in orice alt loc", spune Millward-Hopkins.
Automobile Rolls-Royce facute la comanda, limuzine Hummer cu geamuri fumurii si masini Maserati de un rosu aprins sunt aliniate la intrarea in Mall-ul Emirates din Dubai. Situatia nu este una specifica zonei centrale; chiar si in suburbii, drumurile sunt pline de masini scumpe.
Exista o cerere atat de mare pentru masinile de lux datorita preturilor fara taxe din Golf, incat soferii cu bani trebuie sa se inscrie pe o lunga lista de asteptare daca vor sa cumpere un model mai prestigios a carui livrare poate dura chiar si un an.
Dezvoltarea puternica a pietei de automobile de lux din Orientul Mijlociu, unde vanzarile Mercedes-Benz au crescut cu 31% in luna mai fata de aceeasi perioada a anului trecut, contrastand puternic cu temerile privind recesiunea economica ce se fac resimtite in Statele Unite, in Europa si in numeroase zone din Asia.
Exportatorii si cumparatorii de petrol s-au intalnit la sfarsitul saptamanii trecute in Arabia Saudita in incercarea de a sprijini scaderea preturilor care au dat nastere unor proteste de la Bruxelles la Bangkok, amenintand sa dezechilibreze intreaga economie mondiala.
In SUA, benzina cu cifra octanica 95 se vinde la statiile de alimentare la pretul de aproximativ 4 dolari pe galon (0,67 euro pe litru), insa in Emiratele Arabe Unite, unde un litru de benzina costa inca in jur de 36 de centi, eficienta combustibilului este ultimul lucru la care se gandesc soferii.
"Sincer vorbind, oamenii nu vor intreba aproape niciodata despre eficienta combustibilului. Pur si simplu nu ii intereseaza", spune un vanzator dintr-un showroom de lux din Dubai. Cu toate acestea, vanzarile de SUV-uri General Motors din Orientul Mijlociu au crescut cu 40% in primul trimestru al acestui an, acestea fiind cumparate de toata lumea, de la familii care vor automobile mari pana la tineri ce vor masini dure pentru off-road. Vanzarile totale de masini din aceeasi perioada, in Orientul Mijlociu, au avut o crestere de 6%.
"Piata se mentine la un nivel ridicat in ce priveste vanzarile de SUV-uri si masini de lux. Pretul combustibilului este inca la un nivel care permite cumparatorilor sa achizitioneze un motor cu capacitate mare", spune John Passadis, director de vanzari la General Motors in Orientul Mijlociu si reprezentant al GMC, Chevrolet si Cadillac.
Cu un Ford Focus, de pilda, poti conduce de doua ori mai mult decat intr-un Hummer H3 sau o Toyota Land Cruiser, masini care sunt nelipsite de pe autostrazile din Golf.
"Nu as conduce o asemenea masina in Anglia. Nu este vorba numai de consumul ridicat de combustibil, ci si de pret. Masinile sunt mult mai ieftine aici", spune Henry Charles, un consultant auto din Dubai.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO