Business Internaţional

Magazinele se închid pe capete în Europa de Est din cauza dificultăţilor financiare şi inflaţiei. Ungaria asistă la un declin eco­nomic semnificativ, marcat de un nu­măr copleşitor de închideri de maga­zine din cauza greutăţilor financiare.

Magazinele se închid pe capete în Europa de Est din...

Autor: Catalina Apostoiu

21.11.2023, 22:36 4860

Ungaria asistă la un declin eco­nomic semnificativ, marcat de un nu­măr copleşitor de închideri de maga­zine din cauza greutăţilor financiare, scrie Daily News Hungary. Ultimele date ale biroului central de statistică al ţării relevă un număr record de închideri de magazine, creionând un scenariu economic îngrijorător.

Aproape 4.600 de magazine s-au închis definitiv în prima jumătate a acestui an. Această tendinţă alar­man­tă este pusă în primul rând pe seama unui cumul de factori, printre care îngheţarea preţurilor şi un declin al puterii de cumpărare.

Numărul de magazine închise în primul semestru al acestui an repre­zintă dublul închiderilor din perioada similară a anului trecut. Numărul total de magazine operaţionale din Ungaria se situează acum la uşor peste 110.000, un minim record pentru retailul ţării.

Attila Biro, analist la Penzcen­trum, analizează că dacă tendinţa ac­tuală va persista, închiderile de ma­ga­zine ar putea ajunge la 10.000 până la finalul anului. Provocările econo­mice, exacerbate de factori ca infla­ţia, au creat un mediu precar pentru companii, în special pentru unităţile mai mici de retail.

Nu doar sectorul de retail suferă, însă. Industria restaurantelor are în faţă încă un an de nesiguranţă. Renumitul restaurant Petrus din Ferencvaros a anunţat recent că se închide permanent.

În Polonia, doar în prima jumă­tate a anului au fost închise aproape 500 de magazine alimentare, această tendinţă fiind una tulburătoare, notează money.pl. În plus, până la 900 de magazine şi-au suspendat ope­ra­ţiunile în această perioadă. 2023 este încă un an de tendinţă nega­tivă. Din 2015, numărul magazi­nelor alimentare a scăzut cu 9.000.

Dacă tendinţa actuală va con­tinua şi în lunile următoare, numărul magazinelor suspendate la sfârşitul anului 2023 se va apropia de 10.000, ceea ce va reprezenta o creştere de aproape 100% faţă de sfârşitul anului 2022.

În Cehia, situaţia cârciumilor din sate şi oraşe mai mici este cea mai rea, potrivit jcted.cz. Mulţi operatori se confruntă cu o situaţie economică dificilă şi fac tot posibilul să supravie­ţuiască, însă o serie de proprietari de cârciumi au renunţat deja la efortu­rile lor. Numărul cârciumilor din sate au scăzut cu 15% în ultimii patru ani.

Îngrijorările cu privire la viitorul pub-urilor şi restaurantelor din Cehia sunt justificate, relatează şi nasetema.cz. Creşterea costurilor cu energia şi materiile prime, lipsa forţei de muncă, majorarea TVA-ului şi creşterea preţurilor la bere pot duce la închiderea în continuare a unor afaceri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO