Business Internaţional

Lucratorii Volkswagen din Germania au motive de ingrijorare

19.09.2005, 22:39 22

Cu patru zile inainte de alegerile din Germania, care au suscitat dispute aprinse in ceea ce priveste somajul si piata autohtona a muncii, directorul executiv al Volkswagen ii anunta pe angajatii companiei ca se vor confrunta cu programe de lucru prelungite, salarii reduse si posibile disponibilizari.

Comentariile directorului Volkswagen, Bernd Pischetrieder, reflecta o tendinta in continua crestere in randul corporatiilor germane, care par sa recurga la restructurari masive pentru a evita dependenta de politica guvernului in ceea ce priveste reglementarile ce vizeaza forta de munca domestica, relateaza Financial Times.

In linii mari, legislatia germana a muncii ofera angajatorilor un spatiu de manevra redus cand vine vorba de concedieri.

"Trebuie sa evoluam. Daca avem pierderi nu putem asigura posturile existente", a declarat Pischetsrieder.

Mai mult decat celelalte companii, Volkswagen este constransa sa reduca numarul de angajati ai unitatilor de productie din Germania, in mare parte din cauza unui act ce practic garanteaza siguranta posturilor de la uzinele autohtone pana in 2011.

Prin fortarea pensionarilor premature in randul angajatilor si prin orientarea productiei catre alte tari care sa permita praguri salariale mai mici, producatorul german de automobile poate exercita o presiune puternica asupra liderilor sindicali, pentru a obtine anumite concesii in ceea ce priveste regulile de lucru si remuneratia pentru orele suplimentare.

In ceea ce priveste garantarea slujbelor pentru angajati, Pischetrieder a declarat sec: "Nimeni nu isi poate permite asa ceva".

Avertizarile Volkswagen ar putea accentua climatul de nesiguranta din jurul fortei de munca autohtone, aspect care pentru electoratul german pare a fi cel mai important in perspectiva alegerilor de duminica. Interesul alegatorilor pare sa se orienteze din nou catre rata somajului de 11,4%, in detrimentul problemei taxelor, care a tinut capul de afis in ultimele doua saptamani.



Strategia Volkswagen ar putea afecta imaginea lui Schroeder

Gerhard Schroeder este privit ca principalul vinovat pentru nivelul actual al ratei somajului.

Previziunile privind Volkswagen sau alte companii, precum divizia Mercedes a DaimlerChrysler reprezinta dovada ca valul de reduceri salariale si de disponibilizari nu se va opri in viitorul apropiat, in ciuda presiunilor guvernamentale la adresa industriei, de a se concentra pe angajari dupa cinci ani de crestere a somajului.

Divizia germana a General Motors, Opel, este in plin proces de restructurare si de reducere a numarului de slujbe. Directorul executiv al GM a declarat, referitor la acest aspect, ca mai exista lucruri de facut. "Nu cred ca restructurarea se opreste aici", a adaugat el.

In timp ce si alte corporatii germane, precum Siemens, Infineon Technologies sau Basf au hotarat sa reduca numarul de personal din uzinele autohtone, intentia Volkswagen de a contesta statu-quo-ul german al muncii pare un pic bizara, avand in vedere legaturile companiei cu forta de guvernare.

Provocarea la care trebuie sa raspunda Volkswagen si modul in care trebuie sa se raporteze la interesele sindicatelor sale reprezinta un test menit sa arate daca un producator german de inalt profil poate face fata competitiei, in special in fata companiilor asiatice care se bucura de costuri reduse de productie.



Modele noi pentru profituri mai mari

Compania incearca sa isi revigoreze activitatea neprofitabila din Statele Unite prin pregatirea a zece modele noi care sa fie lansate pana la sfarsitul deceniului, incluzand un utilitar sport special, care ar urma sa umple un gol pe piata nord-americana de automobile.

Pischetsrieder si Wolfgang Bernard, fostul director al DaimlerChrysler, angajat recent de VW pentru a gestiona problemele legate de brand, avertizeaza ca trebuie actionat cat mai rapid, pentru ca activitea companiei pe piata germana sa fie mai competitiva. In caz contrar, cei doi estimeaza ca exporturile ar putea avea de suferit.

"Nu conteaza ca economisim un miliard de euro intr-un fel sau altul. Rezultatul final nu se cuantifica in numarul de oameni angajati, ci in pretul masinii pe care o veti cumpara", a spus Pischetrieder.

Un test important care va dovedi daca managerii Volkswagen isi pot convinge angajatii sa se sacrifice pentru eficienta pe termen lung a companiei ar putea veni la sfarsitul acestei luni. Atunci se va incheia perioada la capatul careia Pischetrieder doreste realizarea unui nou model sport utilitar, la costuri competitive. Sarcina a revenit lucratorilor din fabrica de la Wolfsburg.

Compania a refuzat sa specifice cat vor fi reduse salariile lucratorilor din Wolfsburg, pentru a elimina diferenta de 850 de euro per vehicul dintre costul dorit de companie pentru model si costul real de fabricatie, calculat si in functie de salariile si regulile de munca existente, care printre altele includ si o pauza de cinci minute la fiecare ora.

"Daca am putea produce SUV-ul compact in aceleasi conditii in care producem Touran in Wolfsburg, am putea economisi 850 de euro la fiecare masina", a spus Pischetrieder, referindu-se la programul ce vizeaza modelul de minivan Touran. Lucratorii implicati in program sunt platiti cu 2.600 de euro pe luna, cu 20% mai putin decat restul angajatilor fabricii. De asemenea, abordarea este neobisnuita, in sensul ca angajatii sunt nevoiti sa presteze ore suplimentare neplatite, in cazul in care se descopera o greseala de ansamblare, in locul prelungirii remunerate a programului, impusa de reparatiile aferente.

Programul conceput de Volkswagen in 2001 cuprinde doar 5.000 de lucratori din totalul de 179.000 pe care compania ii are in Germania. Majoritatea celor inscrisi in "fabrica din interiorul fabricii" vin direct din randul somerilor, ceea ce a permis Volkswagen sa stimuleze economia locala.



Reducerea costurilor va lovi in randurile muncitorilor

Autoritatile au un interes real in a mentine rata de ocupare a fortei de munca in Germania. Majoritatea scaunelor din consiliul de administratie al Volkswagen sunt ocupate de politicieni germani si de reprezentanti ai muncitorilor.

De altfel, legea germana garanteaza in proportie de aproximativ 50% reprezentativitatea acestei clasei in sanul conducerii marilor corporatii. Insa in aceasta luna Volkswagen a constatat o "supracapacitate considerabila" in uzinele sale germane si existenta unui surplus de cateva mii de angajati fata de cel considerat necesar pentru functionarea afacerilor sale domestice.

Expertii au estimat ca cea mai mare uzina a companiei, cea din Wolfsburg, unde se produce modelul Golf, functioneaza la un nivel de 70% din capacitate, mult sub nivelul de 80% considerat de majoritatea analistilor necesar unei activitati eficiente.

Chiar daca este inca profitabila, in mare parte datorita brandului de lux Audi, Volkswagen va suferi pierderi substantiale pe piata nord-americana in urmatorii doi ani. Conform companiei, pierderile pe 2003 s-au ridicat la nivelul de 168 de milioane de euro, iar pe 2004 la 907 milioane de euro.

Anul acesta, vanzarile din Statele Unite ale Americii au scazut cu 18%, dupa o cadere de 24% din 2002 pana in 2004, conform firmei de monitorizare a consumatorului Edmunds.com.

"S-a petrecut o anumita mutatie in tendintele Volkswagen", crede Lars Ziehn, analist la WestLB din Dusseldorf.

"Nu se mai vorbeste despre cresterea capacitatii, ci doar despre reducerea costurilor. Asta va afecta lucratorii germani", afirma el.



Controale interne la fabricile VW

Volkswagen isi controleaza reteaua de unitati de productie pentru a identifica, in urmatoarele doua saptamani, acele uzine care ar putea fi inchise sau inscrise in partenierate.

"Trebuie sa decidem pentru fiecare uzina in parte daca avem resurse manageriale si posibilitati reale de a o readuce la profit", a declarat unul dintre directorii companiei germane."Optiunile disponibile includ vanzarea lor sau gasirea unor parteneri impreuna cu care sa le administram", a adaugat aceeasi sursa.

Volkswagen reprezinta un caz neobisnuit in randul producatorilor de automobile, prin prisma faptului ca produce o mare parte din componente in Germania. Compania are fabrici in Brunswick, Kassel, Salzgitter si Chemnitz, destinate componentelor. Cele mai mari uzine sunt cele din Wolfsburg si Mosel. liviu.alexandrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO