Business Internaţional

Londra si Parisul isi mai fac cate un aeroport

21.11.2001, 00:00 19



Pe masura ce aglomeratia si blocajul resimtite in traficul aerian au devenit o trasatura din ce in ce mai des intalnita pe aeroporturile europene, Franta si Marea Britanie au incercat sa gaseasca o solutie, prin construirea unor noi capacitati.

Dupa evenimentele din 11 septembriedin Statele Unite, popularitatea transportului aerian a scazut intr-o oarecare masura, insa analistii in domeniu, citati de BBC, estimeaza o continuare a trendului de crestere numarului de pasageri.

Tocmai aceste estimari au determinat guvernele unor tari precum Franta si Anglia sa ia in calcul proiecte de dezvoltare a capacitatilor de transport aerian, care au ridicat de-a lungul timpului o serie de controverse.

In Franta, guvernul cocheteaza cu ideea construirii unui al treilea aeroport de mai bine de zece ani, in timp ce in Anglia situatia este similara in ceea ce priveste constructia celui de-al cincilea terminal al aeroportului londonez Heathrow.

Guvernul francez a stabilit deja locul noului aeroport in apropierea Parisului, in timp ce decizia oficialilor britanici este asteptata astazi.

Statisticile oficiale anticipeaza un numar de 140 de milioane de pasageri care vor folosi aeroporturile din Londra pana in anul 2011 si Paris pana in 2020.

Aceste statistici sunt intr-o oarecare masura contestate de ecologistii francezi, membri ai coalitiei de guvernamant, care estimeaza niveluri mult mai scazute in urma atacurilor de la 11 septembrie din Statele Unite.

Potrivit ministrului francez al mediului, Yves Cochet, "este foarte probabil ca costul transportuilui aerian sa fie mai ridicat in urmatorii ani si ca traficul aerian estimat sa nu fie cel anticipat".

Opozantii constructiei celui de-al cincilea terminal in capitala Angliei sunt de parere ca prabusirea ultimului avion in apropierea aeroportului JFK din New York confirma faptul ca un aeroport nu ar trebui construit in apropierea unei zone cu o densitate ridicata a populatiei.

Oamenii care locuiesc in apropierea celor doua aeroporturi din Paris, Roissy - Charles de Gaulle si Orly, au invocat aceleasi argumente cand au demonstrat la inceputul acestei luni in favoarea amplasarii celui de-al treilea aeroport parizian cat mai departe de zonele locuite.

In urma acestor proteste, oficialitatile franceze au decis amplasarea noului aeroport la 125 de kilometri nord de Paris, intr-o zona putin populata. Legatura acestui aeroport cu celelalte care deservesc capitala franceza va fi asigurata de doua autostrazi si o statie de TGV, insa va fi construita si o linie de tren directa.

In mod similar, oficialitatile britanice, in special Asociatia pentru controlul zgomotului aerian din Heathrow (HACAN), au declarat ca un eventual aeroport va putea fi construit departe de zonele unde exista deja constructii.

Presedintel Hacan, John Stewart, este de parere ca "daca expansiunea este neaparat necesara, guvernul va trebui sa aiba in vedere constructia unor noi capacitati acolo unde nu sunt zone locuite".

Pe de alta parte, ecologistii francezi sunt in favoarea dezvoltarii capacitatilor existente in locul construirii unora noi.

Un alt punct important al discutiilor privind constructia noilor aeroporturi il reprezinta poloarea fonica din cele doua tari. Un studiu recent a aratat ca nivelul ridicat al poluarii sonore cauzeaza stress si cresterea tensiunii arteriale persoanelor care locuiesc in zonele limitrofe.

Potrivit unei decizii a Curtii europene pentru drepturile omului, sunt interzise zborurile de noapte deoarece, potrivit articolului opt al Cartei Drepturilor Omului, "aduc atingere dreptului la odhina al rezidentilor".

Pe aeroportul Heathrow, zborurile sunt interzise intre orele 23 si 6, in timp ce la Paris, sunt interzise doar pe aeroportul din Orly intre miezul noptii si orele 5.



Aeroporturi ce vor fi construite

Paris Chaulnes

Cost estimat50 miliarde franci (4,7 miliarde dolari)

Trafic estimat 140 mil pasageri pana in 2020

Durata constructiei: 15 ani



Heathrow - terminalul 5

Cost estimat26,5 miliarde franci (4,7 miliarde dolari)

Trafic estimat 140 mil pasageri pana in 2010

Durata constructiei: pana in 2006-2007

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO