Business Internaţional

Lanturile de supermarketuri creeaza "orasele clona"

08.09.2004, 00:00 18



Dezvoltarea lanturilor nationale de magazine transforma centrele comerciale din Marea Britanie in "orase clona", avertizeaza un centru local de studii.



Fundatia "New Economics"(NEF) spune ca magazinele sunt impinse in afara oraselor de lanturile "impanzite ca ciupercile".



Noile strategii si planificari au creat un mediu ostil afacerilor private mici, considera NEF.



Acestia au cerut publicului sa participe la o actiune nationala de ancheta a centrelor comerciale.



In raportul numit 'Clone Town Britain', NEF spune ca orasele odata distinctive incep acum sa-si piarda identitatea prin dezvoltarea supermarket-urilor.



Studiul doreste sa afle cum se descurca micii intreprinzatori pe piata moderna. NEF a cerut cetatenilor sa fotografieze cele mai "clonate" parti ale orasului in care traiesc, iar rezultatul acestui studiu va fi prezentat anul viitor.



"In afara catorva centre metropolitane ne transformam din 'Cool Britannia' in 'Clone town Britain'", spune Andrew Simms, director in NEF.





Cumparaturi depersonalizate



Studiul NEF arata ca, intre 1997 si 2002, peste 50 de magazine ca macelarii, brutarii, sau pescarii falimentau saptamanal.



De asemenea, aproape o mie de comunitati au ramas fara acces la o banca locala si 20 de pub-uri traditionale dispar lunar.



Studiul spune ca din aceasta situatie rezulta faptul ca nu mai exista oportunitati pentru clienti, care nu mai au de unde sa aleaga.



"Brusc te uiti in jur si vezi ca orasul tai e la fel ca oricare altul", spune Andrew Simms, de la NEF.



Andrew Simms declara pentru BBC ca "magazinele tind sa se comporte ca un magnet social care leaga comunitatea intr-un mod in care gigantii depersonalizati nu o pot face".



Studiul spune ca tendinta crescanda de a deschide versiuni de dimensiuni reduse ale supermarket-urilor, scoate de pe piata magazinele mici si nu lasa cumparatorilor nici o posibilitate de alegere.





Serviciul comunitar



Simms spune ca lanturile de magazine au "strategii de piata, contacte si resurse" care le da un avantaj asupra magazinelor mici.



In replica, pe acelasi program al BBC, Sean Richards, de la Scoala de Management din Cranfield, spune ca supermarket-urile folosesc societatii.



"Adevarul e ca supermarket-urile au o oferta mult mai larga", spune Richards. "Multe persoane din tara asta -persoane fara prea mult timp- gasesc o alternativa mai ieftina si mai convenabila. Daca supermarket-urile s-au dezvoltat este datorita alegerii facute de cumparatori - pe care nu i-a fortat nimeni sa aleaga", continua acesta.



Printr-o alegere aleatorie, NEF a descoperit orase ca Guildford din tinutul Surrey, Bury St. Edmunds din tinutul Suffolk si Gloucester care au ajuns la statutul de "orase clona".



Cercetarea sugereaza ca in spatete acestei omogenizari in crestere a marilor centre este trendul general care incurajeaza disparitia diversitatii in arta si cultura.



Sheila Terry, primar in Birkenhead, oras criticat in studiul NEF, declara pentru BBC News ca "magazinele nationale sunt foarte importante. Avem nevoie de ele pentru ca oamenii la asta se asteapta cand ajung in oras".



"In Birkenhead avem inca peste 45 de afaceri individuale, care fac orasul foarte special", continua aceasta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO