Business Internaţional

La Lloyd''s, piata londoneza a asigurarilor, schimbarea merge greu

06.06.2005, 18:49 327

In 1778, un judecator englez a admonestat brokerii de asigurare Lloyd''s of London in legatura cu neglijenta cu care susbcriu politele. Pana si azi, piata-gigant a asigurarilor se lupta sa innoiasca practicile haotice, arhaice si costisitoare, scrie Wall Street Journal Europe.

Brokerii Lloyd''s incheie adesea contracte pe sume importante - pentru polite de asigurari complexe acoperind riscuri de ordin industrial, maritim sau aerian - printr-o simpla strangere de mana, un gest afirmativ din cap sau, in cel mai bun caz, printr-o zgarietura facuta cu pixul pe o polita continand doar strictul necesar, cu promisiunea de a furniza un document scris si "in regula" la o data nespecificata.

Potrivit lui John Tiner, CEO al FSA (Financial Services Authority- autoritatea de supraveghere a pietei asigurarilor din Marea Britanie), sute de mii de polite Lloyd''s au ramas fara contracte formale ulterioare, iar contractele care sunt pana la urma transmise sunt de multe ori intocmite necorespunzator.

In luna martie a acestui an, conducerea pietei de asigurare Lloyd''s of London a calculat ca in jur de 78% din politele semnate in cadrul Lloyd''s in cursul lunii ianuarie contineau cel putin o eroare. Printre erorile descoperite se numarau referiri incorecte la data de incepere a contractului sau la legile care trebuiau aplicate politelor in cazul unor eventuale dispute.

Procesul de solutionare a daunelor este, potrivit Wall Street Journal Europe, la fel de invechit.

In fiecare dimineata, un camion incarcat cu hartoage - documentatiile referitoare la solicitarile de despagubire - care cantaresc in jur de 4 tone (greutatea unui mic elefant)- pleaca din centrul Londrei catre un centru de procesare, aflat la o ora distanta. Aici, documentele sunt transcrise in fisiere electronice.

In conditiile in care diversele practici ale asiguratorilor au intrat in vizorul autoritatilor de supraveghere de pe ambele maluri ale Atlanticului, costurile ridicate pe care le implica activitatea "in stil Lloyd''s" nu au scapat atentiei.

Erorile si incertitudinea intretinute de practici flexibile, dar invechite ameninta pozitia Lloyd''s, in ciuda relansarilor financiare care au urmat celor doua crize din ultimii 15 ani.

Asiguratorii concurenti, mai ales cei din Insulele Bermude, zona in care comunitatea de afaceri creste intr-un ritm alert, incearca deja sa exploateze slabiciunile Lloyd''s. In goana dupa clienti, ei mizeaza pe capacitatea de a redacta mai rapid polite de asigurare complete, fapt care se potriveste cu dorintele managerilor de risc ai marilor corporatii.

"Lumea are nevoie de cunostintele noastre, nu insa si de costurile noastre sau de complexitatea activitatii noastre", a recunoscut si directorul executiv al Lloyd''s, Nick Prettejohn. "Si daca nu ne ocupam de aceste aspecte, lumea o sa se orienteze spre altii pentru acoperirea riscurilor", a mai spus el.

John Tiner, de la FSA, a avertizat in luna decembrie a anului trecut ca va interveni pentru a impune schimbarea, daca Lloyd''s nu-si va rezolva problemele in doi ani. Piata londoneza a intocmit, in acest scop, un program de reforma. Insa in ciuda eforturilor de modernizare, institutia, veche de 314 ani, nu se lasa prea usor schimbata.

Un exemplu este programul lansat de Lloyd''s in 2002, in regim de outsourcing, pentru a eficientiza procesul de inregistrare a cererilor de despagubire, si care urmeaza sa asigure procesarea in intregime electronica a numai 10% din polite pana la sfarsitul acestui an.

Structura neobisnuita a Lloyd''s constituie de asemenea un obstacol. Desi Lloyd''s reprezinta un nume celebru in lumea financiara, nu este de fapt decat o piata, pe care opereaza 62 de sindicate de asiguratori. In fiecare zi, in jur de 2.000 de brokeri de asigurare intra in cladirea futuristica a Lloyd''s, venind din partea unor companii sau din partea altor asiguratori, in cautarea unor sindicate dispuse sa-si asume o parte din riscurile industriale, de transport sau aviatie cu care se confrunta clientii pe care ii reprezinta. Atat sindicatele, cat si brokerii sunt obligati sa respecte un set de reguli impuse de autoritatile Lloyd''s, dar sunt independenti - si multi din ei, scrie Wall Street Journal, se mandresc cu faptul ca incheie afaceri printr-o strangere de mana.

"N-am mai vazut in viata mea o afacere in care te intelegi mai intai printr-o strangere de mana, si stabilesti mai tarziu in legatura cu ce te-ai inteles astfel", comenteaza Joe Plumeri, fost bancher al Citigroup, care a preluat in 2000 conducerea Willis Group Holdings, una din cele mai mari companii de brokeraj in asigurari din lume.

Keith Chambers, un broker de asigurare, care indeasa in fiecare dimineata un maldar de hartii in servieta lui neagra de piele, ajunge la Lloyd''s si discuta timp de 10-15 minute cu cate un asigurator aflat in spatele pupitrului de lemn. Cu fiecare, parcurge lista navelor pentru care incearca sa obtina asigurare. "Azi, am obtinut reasigurare pentru Queen Mary 2, vreo doua nave italiene, cateva grecesti si altele elvetiene", spunea Chambers despre munca unei dimineti, estimand valoarea asigurata totala la aproximativ 13 milioane de euro. Unii asiguratori din cadrul Lloyd''s isi semnasera numele pe schite de polite de asigurare. "Aproape totul se face la modul Çafacerea acum, detaliile mai tarziuÈ", explica Chambers.

Recent, au devenit clare dezavantajele subscrierilor facute neglijent. Magnatul newyorkez al industriei imobiliare, Larry Silverstein, a cerut instantei judecatoresti doua despagubiri separate pentru atacurile teroriste din septembrie 2001, asupra turnurilor gemene. La data producerii ata-curilor, circulau mai multe polite de asigurare, nefinalizate, care nu contineau toate detaliile necesare. Aceasta neglijenta a declansat disputa legata de numarul evenimentelor pentru care se putea solicita despagubire - unul sau doua. Anul trecut, un juriu federal a hotarat in favoarea a 12 asiguratori care sustineau ca nu datoreaza decat o singura plata, insa in acelasi timp, o alta instanta a decis ca alti asiguratori, care reprezentau circa 1,1 miliarde de dolari (897 milioane de euro) din cele 3,5 miliarde de dolari (2,8 milioane de euro) - suma asigurata totala - datorau plati duble. S-au facut apeluri impotriva ambelor decizii. ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO