Business Internaţional

Jaguar se confrunta cu cea mai grea perioada din istoria companiei

02.03.2005, 00:00 52

Anul trecut a fost cel mai prost an al Jaguar dupa preluarea companiei de catre grupul american Ford in 1989, pentru 2,4 miliarde de dolari, informeaza Financial Times.


Vanzarile producatorului britanic de automobile de lux in Statele Unite, cea mai mare piata a companiei, au scazut cu 16%, pe masura ce cumparatorii s-au orientat spre modelele mai atractive ale rivalilor.


In Europa s-a inregistrat o usoara crestere, datorita introducerii modelelor diesel. Insa si aceasta mutare se dovedeste a fi una intarziata, avand in vedere ca automobilele cu motorizare diesel detin deja 40% din piata.


In aceste conditii, Jaguar a avut o contributie semnificativa la pierderile de 560 de milioane de euro ale Premier Automotive Group al celor de la Ford, din care mai fac parte Land Rover, Volvo si Aston Martin.


Prin urmare, conducerea companiei a fost nevoita sa ia cateva decizii foarte grele, cum ar fi inchiderea fabricii Browns Lane, de langa Coventry, unde masinile Jaguar au fost produse timp de 70 de ani. Productia de aici va fi mutata la Castle Bromwich, o fabrica invecinata, fiind pastrata si fabrica de la Halewood on Marseyside, unde va fi produs in continuare modelul Jaguar X-Type.


Faptul ca Jaguar a folosit pana acum trei fabrici pentru a produce aproximativ 130.000 de unitati, mult sub tinta de 200.000 de unitati, spune multe despre eficienta afacerii. Mai mult, Joe Greenwell, presedintele si directorul executiv al Jaguar si Land Rover, recunoaste ca din motive istorice "Jaguar produce doar patru modele, insa fiecare cu o structura separata, care necesita resurse ingineresti diferite". "Trebuie sa ne apropiem de un proces tehnologic comun, pentru a deveni eficienti", explica Greenwell.


O alta problema a lui Jaguar este designul. Criticii din industrie spun ca daca vrea sa vanda mai multe masini, Jaguar ar trebui sa conceapa modele pe care clientii sa vrea sa le cumpere. Confruntati cu niste critici atat de aspre, nu e de mirare ca Greenwell si colegii sai din conducere s-au grabit sa prezinte in cadrul Salonului auto de la Detroit noua versiune a modelului sport XK, care va fi lansat anul viitor. Aceasta masina este complet diferita fata de actualele modele ale companiei si marcheaza inceputul unei noi directii in designul Jaguar.


Jaguar are o sarcina foarte dificila, deoarece opereaza pe un sector de piata unde clientii sunt din ce in ce mai pretentiosi si mai neiertatori. Iar acest lucru il descopera si producatorii mari, precum Mercedes-Benz.


Frecventa problemelor tehnice reclamate de cumparatorii de automobile Mercedes l-a determinat pe presedintele executiv al Daimler-Chrysler, Jurgen Schrempp, sa declare ca performantele Mercedes sunt inacceptabile. Incercarea producatorului german de a rezolva aceste probleme a costat compania 380 de milioane de euro, reducand profitul operational al Mercedes pe trimestrul patru la modesta cifra de 15 milioane de euro. Unii analisti sugereaza ca in acest trimestru, producatorul german ar putea inregistra pierderi.


Din cauza acestor probleme interne, Jaguar si Mercedes pierd teren in fata producatorilor asiatici, atat pe piata europeana, cat si pe cea americana. Dupa ce a consolidat pozitia Lexus in SUA, Toyota are in vedere popularizarea marcii sale de lux in Europa. In acest scop, producatorul nipon va cheltui 490 de milioane de euro in urmatorii trei ani.


Daca avem in vedere si concurenta puternica din partea BMW si Porsche, sarcina celor de la Jaguar de a restabili profitabilitatea companiei devine una aproape imposibila. andrei.chirileasa@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO