Business Internaţional

Intarzierea livrarii modelului Dreamliner starneste furia clientilor

Intarzierea livrarii modelului Dreamliner starneste furia clientilor

Click pentru imaginea intreaga

14.04.2008, 20:09 23

Clientii Boeing au cerut compensatii dupa ce grupul american a anuntat a treia amanare a livrarii noilor aeronave 787 Dreamliner, scrie presa straina. Aceasta noua amanare a livrarii face ca acest model sa iasa pe piata cu un an de zile mai tarziu decat era stabilit.
Desi a atras comenzi de la 61 de companii pentru 892 de aeronave in valoare de peste patru miliarde de euro, compania Boeing se confrunta cu mari nemultumiri din partea clientilor. Companiile Air New Zealand si Air India au anuntat ca doresc despagubiri, iar All Nippon Airways (ANA), care trebuia sa primeasca primul 787 produs, si Japan Airlines, au declarat ca isi va face publice revendicarile imediat dupa ce va efectua o evaluare a consecintelor financiare pe care le are de suportat.
Principalul operator aerian din Australia, Qantas, care a comandat 65 de aeronave de la Boeing, a anuntat ca a inaintat deja o cerere de compensatie pentru a-si reveni de pe urma amanarilor, si ca se asteapta sa primeasca sume considerabile.
Grupul american a pus amanarea pe seama problemelor pe care le intampina in asamblarea noilor aeronave din cauza ca nu a primit la timp anumite parti componente.
Conform noului program, compania va livra 25 de avioane pana la sfarsitul anului 2009, mai putin de un sfert din numarul celor care trebuia livrate pana la finele anului urmator. Termenul initial de livrare era luna mai a acestui an.
Compania Northwest Airlines a anuntat ca va mai folosi o perioada aeronavele vechi, pana cand Boeing va rezolva problemele legate de noul sau model.
Japan Airlines si ANA, cei doi clienti care au comandat varianta scurt - curier 787-3 Dreamliner, se numara printre companiile care au cel mai mult de asteptat, in conditiile in care livrarea pentru acest model a fost amanata pe termen nedefinit. Analistul companiei Fitch Ratings, Satoru Aoyama, este de parere ca cele doua companii trebuie sa-si revizuiasca planurile pe baza aeronavelor mai eficiente pe care le detine.
"Ar trebui sa-si reconsidere intreaga strategie pentru a putea face fata preturilor actuale la combustibil, in conditiile in care petrolul costa circa 110 dolari pe baril", a spus Aoyama.
Noul model Boeing a fost prezentat drept revolutionar, fiind construit din materiale compozite in loc de aluminiu, ceea ce inseamna ca poate zbura mai mult, cu mai putin combustibil. Conform spuselor purtatorului de cuvant al ANA, Shinichi Shinkawa, compania pe care o reprezinta va decide sumele cerute drept compensatie odata ce va avea o imagine clara a consecintelor economice pe care le suporta in urma intarzierii livrarii. Pana acum, actiunile sale au avut o scadere de 1,9%.
Actiunile Japan Airlines, care a comandat 35 de aeronave, au coborat cu 2,3%, iar un purtator de cuvant al companiei a anuntat ca aceasta va cere si ea compensatii.
"Modelul 787 este unul extrem de eficient, care consuma mai putin combustibil, iar amanarea livrarii are consecinte puternice pentru noi", a declarat directorul executiv al Japan Airlines, Haruka Nishimatsu.
Primul zbor al noilor modele este asteptat sa aiba loc in ultimul trimestru al acestui an, si nu in primul, asa cum se anuntase initial, iar compania inca asteapta aprobarea Administratiei Federale Aviatice. "Regretam aceasta amanare si dezamagirea pe care am provocat-o clientilor", a spus presedintele Boeing, Scott Carson.
Si actiunile grupului american au avut de suferit, integistrand o scadere sustinuta dupa ce atinsesera un maxim de 107,80 dolari/actiune in luna iulie a anului trecut. Analistii sunt retinuti in legatura cu ultimele estimari privind compania. La cateva minute dupa anuntul facut de Boeing, Michael Derchin, analist in cadrul companiei de cercetare FTN Midwest Securities, a scris investitorilor: "Se pare ca Boeing a emis in cele din urma niste date realiste pentru programul modelului 787", adaugand ca "indeplinirea noului plan are o importanta cruciala si orice abatere va fi perceputa negativ de catre investitori." Problemele cu care se confrunta Boeing se aseamana celor ale competitorului sau, Airbus, divizie a grupului european EADS, care a avut o intarziere de doi ani in livrarea modelului A380 super jumbo.
Daca livrarea Boeing va mai suferi amanari, clientii ar putea incepe sa amane si ei sau chiar sa anuleze comenzile, lucru care ar duce atat la majorarea vanzarilor pentru modelele 767 si 777, cat si la cresterea interesului pentru modelul Airbus 350 XWB.
Boeing intentiona sa incheie contracte cu companii externe pentru constructia avioanelor pe care urma sa le asambleze singura, insa a constatat ca acest lucru ingreuneaza monitorizarea tuturor greselilor si intarzierilor.
"Am imbunatatit procesul de asamblare si am aplicat ce am invatat din aceasta lectie. Suntem foarte aproape de a depasi problemele legate de intarzieri si vom livra aceste aeronave revolutionare clientilor nostri", a declarat Carson.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO