Business Internaţional

Industria hoteliera: daca nu ar fi ..."daca"

10.03.2003, 00:00 19

Toate previziunile pentru 2003 contin fara exceptie ceva de genul: "daca nu luam in considerare posibile evenimente neprevazute", "daca este razboi", "daca nu va fi un alt atentat". Frazele sunt cam la fel cu cele de la inceputul anului trecut si la fel este si contextul. Persistenta incertitudinilor politice si economice inseamna ca grupurile hoteliere se pot astepta la inca 12 luni de lupta apriga pentru a mentine tarifele sau pentru a le minimiza declinul, incercand in acelasi timp sa creasca gradul de ocupare.
Daca nu va exista o regiune care in mod neasteptat sa declanseze procesul de redresare, o schimbare pozitiva semnificativa este amanata pana in 2004.
"Chair daca va incepe sau nu actiunea militara, oamenii vor astepta pana in ultimul moment sa ia decizia de calatorie. Astfel, hotelurile nu mai au posibilitatea sa faca planificari pe termen lung", prevede Bernard Lambert, director general al Societe des Bains de Mer din Monte Carlo.
Hotelurile vor fi nevoite in continuare sa dea dovada de o mare flexibilitate si sa-si perfectioneze strategii le de reducere a costurilor. Desi majoritatea previziunilor spun ca gradul de ocupare va fi anul acesta stabil sau va creste modest, iar preturile vor stagna sau vor scadea modest, sentimentul general este ca operatiulile legate de calatoriile de relaxare au mai multe tanse de a avansa mai semnificativ in 2003.
Hotelurile urbane vor avea mai mult de furca. Totusi, redresarea va continua, chiar daca intr-un ritm modest, iar hotelurile din orase precum Londra "sunt departe de rezultatele dezastroase de dupa atentatele din 2001", apreciaza Melvin Gold, director la PKF din Lodra.
Va fi 2003 un an al razboaielor de preturi pentru cresterea cotelor de piata? Majoritatea directorilor de hoteluri neaga, spunand ca nu au nimic de castigat dintr-un razboi de preturi.
"Clientii vor cel mai bun pret la cel mai bun hotel. Dar, va trebui sa ramanem constanti cu tarifele. Daca scazi preturile mult pentru a creste gradul de ocupare risti sa devalorizezibrandul hotelului" spune Thomas Klein, de la Raffles International.
Dar unii directori de hotel au si alta parere: "Internetul ofera multe canale de distributie, dar cea mai mare parte a rezervarilor prin acest mijloc sunt facte la preturi reduse, uneori cu foarte mult. Aceasta pune presiuni asupta tarifelor practicate de hoteluri", spune David Benton, director la The Rittenhouse Hotel din California.
Hotelurile cu departamente de bucatarie incluse au avantajul ca pot atrage si mai multe venituri. 2003 va aduce insa cateva schimbari de tendinte, printre care:
* Meniuni mai mici. Hotelurile vor fi nevoite sa recurga la aceasta masura spentru reducerea costurilor. Tot mai multe hoteluri vor urma exemplul Ritz-Carlton Dubai, care a redus numarul elementelor din meniu, dar a compensat prin schimbarea zilnica a acestuia.
* Meniuri mai gustoase si mai sofisticate.
* Promotii si programe de training pentru personal pentru a putea oferi cele toate tipurile de preparate.
* Prezentari mai luxoase ale meselor.
Daca performantele anului 2003 este clar ca vor fi similare cu cele ale anului trecut, ce se va intampla cu dezvoltarea si achizitiile tn industria hoteliera este inca subiect de dezbatere. Cresterea organica este obiectivul primar al gigantilor precum Accor, Six Continents, Hilton Hotels, Mariott International si Starwood Hotels & Resorts. Nevoia de a-si mentine gradul de indatorare sub anumite limite si de a proteja rentabilitata investitiilor ar putea reduce numarul achizitiilor numai la acele tranzactii care aduc o valoare evidenta. Insa, identificarea acestor tinte este dificila, asa cum s-a convins grupul Six Continents in ultimii doi ani.
In Europa, activitatea cea mai efervescenta va fi in segmentul de mijloc. Grupul Hilton International a tot cautat o portita pentru a se extinde pe piata de mijloc si ar putea sa o gaseasca tntr-o eventuala achizitie a Queens Moat Houses, sau, cum speculeaza alte persoane, prin achizitia unui brand mai important.
Ingrid Quint-Hager, de la Erste Bank din Viena, spune ca orase secundare, din Europa centrala, precum Budapesta, Praga si Varsovia, "devin tot mai aglomerate". Ea spune ca nu a avut loc o reducere a posibilitatilor de finantare pentru hoteluri, dar ca pietele tinta se transfera catre orase mai putin cunoscute din tarile baltice, Croatia, Ucraina, Bulgaria si Romania.
Kurt Ritter, de la Rezidor SAS Hospitality crede ca redresarea turismului european va fi condusa de tarile nordice si in special de Suedia. In schimb, Laurence Geller, director la Strategic Hotel Capital din Chicago, prevede ca Spania si Italia vor avansa, Marea Britanie si Franta vor stagna, iar Germania va scadea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO