Business Internaţional

Industria auto din Europa a fost revigorata de programele de tip "Rabla", dar viitorul nu arata prea bine

21.06.2009, 15:56 13

Stimulentele financiare oferite de guverne s-au dovedit a fi de un real succes in randul consumatorilor europeni inca de cand au fost lansate, la sfarsitul lui 2008. Spre exemplu, in Germania vanzarile de masini au crescut cu 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut datorita acestor programe. Pentru companiile din sectorul auto, finalizarea lor insa ar putea aduce complicatii, a declarat Carlos Ghosn, director executiv al producatorilor Renault si Nissan si presedinte al asociatiei europene a producatorilor de automobile, scrie The New York Times.

"Stimulentele guvernamentale au oferit o gura de aer proaspat si, cu certitudine, suntem ingrijorati de ceea ce se va intampla cand acestea vor expira", a declarat Ghosn. "Suntem ingrijorati intrucat constientizam ca ar putea avea un impact negativ. Singurele sperante sunt ca economia sa isi revina pana la terminarea acestor programe pentru ca impactul sa nu fie atat de dramatic", a mai spus Ghosn.
Oprirea stimulentelor guvernamentale pentru programele de tip "Rabla" se dovedesc a fi mult mai complicate decat lansarea lor propriu-zisa. Germania a extins deja termenul de finalizare, iar producatorii francezi vor ca acesta sa fie prelungit.
 
Daca piata nu isi revine de la sine, producatorii vor avea probleme
Cu toate acestea, cererea pentru automobile ar putea sa nu isi revina pana atunci, lasand producatorii in ceata si determinandu-i sa caute noi strategii prin care sa tenteze consumatorii sa cumpere masini.
Ghosn a mai spus ca piata americana si-ar putea reveni pana la sfarsitul anului, insa a precizat ca in Europa revenirea ar putea dura ceva mai mult. "Nu vad vreo imbunatatire a situatiei pana in 2011. Ar fi nevoie de un miracol ca industria auto din Europa sa inregistreze crestere pana in 2011", a adaugat Ghosn.
Ghosn a precizat ca stimulentele guvernamentale nu vor fi acordate la nesfarsit, insa a precizat ca el si ceilalti directori europeni din industria auto sunt de parere ca alte forme de ajutor de la stat sunt la fel de importante, in special facilitarea accesului la credite.
Versiunea americana a programului "Rabla" este mult mai complicata decat pachetul lansat de guvernul de la Berlin. Stimulentele vor varia intre 3.500 si 4.500 de dolari, in functie de eficienta motoarelor masinilor achizitionate.
Sub incidenta reglementarilor puse la punct de guvernul de la Berlin, masinile eligibile pentru programul Rabla trebuie sa aiba o vechime de cel putin noua ani. Participantii primesc 2.500 de euro, indiferent de dimensiunile sau eficienta motorului. Din acest motiv, oferta propusa de guvernul german a fost rapid epuizata insa, in ciuda succesului inregistrat de programul Rabla, situatia este de fapt un avertisment care demonstreaza ca stimulentele finantate de guvern pot deveni indispensabile.
 
Germania cheltuie 5 miliarde de euro
In momentul in care programul a fost lansat, in ianuarie anul acesta, guvernul de la Berlin estima ca va cheltui 1,5 mld. euro pentru a reinnoi parcul auto cu circa 600.000 de masini. Insa cererea a crescut dramatic in martie si aprilie, iar politicienii au majorat bugetul pentru programul "Rabla" la 5 mld. euro si au extins termenul de finalizate pana la sfarsitul lui 2009.
In consecinta, numarul de noi inmatriculari a crescut in mai cu un nivel record pentru ultimii 18 ani, potrivit informatiilor publicate la mijlocul lui iunie de asociatia germana a industriei auto.
"Planul lansat de guvern este doar o solutie temporara care sa ne ajute sa trecem de aceasta perioada", a declarat Andreas Kraus, purtator de cuvant pentru asociatia germana.
In ciuda beneficiilor obtinute pe plan ecologic prin scoaterea de pe sosele a masinilor poluante, unii experti considera ca solutia oferita de guvern doar amana o perioada si mai grea.
"Pur si simplu, transfera riscurile din 2009 catre 2010. Mai mult, nu vor putea retrage brusc stimulentele, acest lucru trebuie realizat treptat", potrivit lui David Arnold de la divizia londoneza a bancii Credit Suisse. Chiar si o reducere graduala a stimulentelor guvernamentale s-ar putea solda cu o "scadere dramatica a vanzarilor in cursul anului urmator", a mai spus Arnold.
 
Criza a generat un val de consolidare
Pesimismul lui Ghosn cu privire la revigorarea pietei auto mondiale intra in contrast cu optimismul care a acompaniat o serie de fuziuni si achizitii din ultima perioada. Astfel, luna aceasta Chrysler a iesit din faliment, in timp ce General Motors a inceput ceea ce pare a fi un drum foarte scurt catre tribunalul de falimente.
Magna International, un producator canadian de componente auto, ar putea achizitiona majoritatea operatiunilor pe care GM le detine in Europa, in timp ce un producator auto din Suedia s-a angajat sa preia divizia Saab.
Recent, au aparut speculatii potrivit carora compania Renault ar fi fost interesata de achizitia diviziei Saturn, ca parte a planului de revenire pe piata americana dupa o absenta de doua decenii. Ghosn a infirmat aceste zvonuri, in conditiile in care alte regiuni par a fi mult mai profitabile.
"Avem atatea alte prioritati de care trebuie sa ne ocupam, spre exemplu Rusia", a declarat Ghosn.
"Avem o noua uzina la Moscova, avem proiectele din India. Prioritatea este sa trecem de criza si sa ne pregatim pentru o perioada postcriza; revenirea pe piata americana nu face parte momentan din planurile noastre."
Din postura de director a doua companii auto, Renault si Nissan, Ghosn are o viziune neobisnuita de a evalua industria mondiala.
 
Ghosn, exemplu pentru seful Fiat
De fapt, decizia sa de a administra concomitent doua companii a fost considerata de unii specialisi drept model pentru Sergio Marchionne, presedinte Fiat si, mai nou, Chrysler. Cu toate acestea, directorul Renault a precizat ca este sceptic cu privire la supravietuirea companiilor din industria auto. "Nu cred ca piesa s-a terminat, ceea ce am vazut pana acum au fost doar cateva acte. Nu sunt sigur ca atunci cand tot acest haos se va termina vor fi mai multi actori in industria auto", a conchis Ghosn.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO