După ce un program software a arătat în mod eronat pierderi, o companie britanică de încredere, veche de secole, şi-a folosit puterea financiară şi juridică pentru a condamna şi falimenta sute de oameni care-i gestionau filialele. Membrii unor familii spun că cei dragi au fost atât de deprimaţi, încât şi-au luat vieţile.
Ar putea fi intriga unui roman distopic, însă aceasta descrie de fapt chinul real prin care foarte mulţi directori de filiale ale poştei britanice au trecut în perioada 1999-2015. Guvernul, care deţine poşta, a descris scandalul ca fiind unul dintre cele mai mari eşecuri ale justiţiei din istoria ţării, scrie CNN. În decurs de două decenii, vieţi şi reputaţii au fost distruse, familii destrămate şi economii pierdute. Din miile de manageri afectaţi, 700 au fost condamnaţi penal. Unii au petrecut timp în închisoare.
Totul a început cu erori într-un sistem IT numit Horizon, creat de compania japoneză Fujitsu şi introdus în 1999 pentru a înlocui contabilitatea pe hârtie. La scurt timp după instalare, managerii de filiale au realizat că sistemul dă erori. Software-ul arăta în mod regulat că bani, adesea de ordinul miilor de lire sterline, lipsesc din conturile poştei.
Scandalul a fost ani întregi subiectul multor cazuri în justiţie şi unor articole din presa britanică, însă publicul a devenit conştient de ceea ce se întâmplă de-abia după difuzarea unui serial care a adus în prim-plan suferinţa creată de acesta.
Serialul „Mr Bates vs The Post Office“ se concentrează pe campania continuă a managerilor de filiale de a-şi dovedi nevinovăţia şi de a obţine despăgubiri. Scandalul a fost trecut cu vederea ani întregi până când un fost manager de filială, Alan Bates, a organizat un proces colectiv împotriva poştei britanice, potrivit abc.net.
Poşta a luat apărarea Fujitsu, pretinzând că Horizon este de încredere şi că managerii mint. În total, peste 2.000 de oameni au fost afectaţi de scandal.
Au fost necesari trei ani, până în 2019, pentru ca Înalta Curte din Londra să anunţe că Horizon conţine erori şi defecte şi că Poşta a ştiut că sunt probleme. Până acum, doar 95 de condamnări au fost anulate.
Milioane de britanici au aflat de scandal pentru prima dată urmărind serialul. Iar furia acestora s-a dezlănţuit. O petiţie în care se cerea ca fostul CEO al poştei, Paula Vennells, să returneze Ordinul Imperiului Britanic a adunat 1,2 milioane de semnături.
La sfârşitul lunii ianuarie, preşedintele poştei, Henry Staunton, şi-a înaintat demisia.
Compania japoneză Fujitsu şi-a cerut scuze şi a anunţat că va aloca fonduri pentru despăgubirea celor afectaţi.
O anchetă privind scandalul este în curs, fiind aşteptată a se încheia către finalul acestui an. Premierul britanic Rishi Sunak a promis să introducă legislaţie fără precedent pentru a anula condamnările rămase. Poliţia Metropolitană a confirmat la rândul său că desfăşoară propria anchetă.
Însă stabilimentul politic şi juridic al Marii Britanii mai are de răspuns la întrebări vitale, inclusiv măsura în care Fujitsu, care are în continuare contracte cu guvernul ţării, ar trebui trasă la răspundere, scrie CNN.
Potrivit The Guardian, Fujitsu a câştigat contracte guvernamentale noi de 1,4 miliarde de lire sterline după verdictul din 2019 al instanţei cu privire la erorile de software.
Date recente arată că trei entităţi având legătură cu Trezoreria britanică au contracte active de 3,4 miliarde de lire sterline cu Fujitsu din 2019.
Susan Hawley, editorialist Financial Times, arată că scandaluri corporate ca cel în care este implicată Poşta provoacă furtuni publice, însă rar se iau măsuri împotriva celor responsabili. În opinia sa, executivii senior ar trebui traşi la răspundere individual.