Business Internaţional

În Polonia este în plină desfăşurare un război al preţurilor între marii retaileri

În Polonia este în plină desfăşurare un război al...

Autor: Bogdan Cojocaru

20.03.2024, 23:39 604

Inflaţia uriaşă din ultimii doi ani şi creşterea dobânzilor au lovit con­sumul din Polonia, cea mai mare eco­nomie est-europeană. Dar majorările de preţuri au încetinit semnificativ în ultimele luni, salariile cresc, iar pre­siu­nile pe consum s-au domolit. Retailerii au pornit bătălia pentru consumatori. Mai mult de jumătate dintre polonezi se aşteaptă la o in­ten­si­ficare a războiului preţurilor dintre discounteri pentru cumpărături mai ieftine de Paşte. Acest lucru va lovi întregul sector, deja înecat în datorii, scrie The Warsaw Voice.

O bătălie fără compromisuri între lanţurile de retail la preţuri mici Lidl şi Biedronka este în desfăşurare de câteva săptămâni, magazinele atacându-se unele pe altele cu oferte şi promoţii. Biedronka oferă produse la jumătate din preţul de acum câteva săptămâni, ceea ce stârneşte intere­sul consumatorilor.

Lidl răspunde cu contraatacuri în stil propriu, precum şi cu o nouă cam­panie de publicitate în care face clar că nu are preţuri diferite în funcţie de regiune, ceea ce de fapt ar face Biedronka.

„Observaţiile noastre arată că di­ferenţele de preţ pentru un set iden­tic de produse-eşantion între judeţe înve­cinate la concurenţii noştri pot ajunge la mai mult de 17 zloţi (zlotul este a­proa­pe de paritate cu leul ro­mâ­nesc). Preţurile diferă nu numai la nivel de regiuni, ci chiar şi în acelaşi oraş“, a declarat cotidianului Rzeczpos­polita Aleksandra Robasz­kiewicz, purtătoa­re de cuvânt pentru Lidl Polonia.

„În fiecare zi oferim peste 900 de promoţii, inclusiv pentru multe dintre produsele găsite cel mai des în coşurile clienţilor“, a declarat pentru cotidian Joanna Piwowarczyk, de la biroul de presă al Biedronka. Exper­ţii subliniază că un război al preţu­rilor duce în general la două scenarii. În primul, consumatorii câştigă pen­tru o perioadă de timp, deoarece fac achiziţii mai ieftine.

Al doilea scenariu nu este încu­rajator. De regulă, acest lucru se da­to­rează faptului că lanţurile reduc pre­ţurile, dar mai ales la anumite gru­pe de mărfuri pe care le promo­vează puternic.

Restul preţurilor sunt mai degra­bă normale sau chiar mai mari. Un consumator, pentru a avea un câştig real, ar trebui să cumpere unele lu­cruri într-un magazin şi altele într-altul. Doar că i-ar fi greu să facă aşa de­oarece promoţiile se schimbă extrem de des. Promoţiile nu pot tre­ce neob­servate de concurenţi.

„Ne uităm la situaţie, vedem nevoia crescută a clienţilor de a economisi bani şi, în consecinţă, popularitatea promoţiilor este chiar mai mare decât de obicei. De asemenea, înţelegem că astfel de circumstanţe inspiră diferite acţiuni - observăm o erupţie de promoţii care oferă multi-pachete, adesea supuse unor condiţii a căror îndeplinire ar trebui să garanteze preţuri mai mici“, a declarat Lukasz Janota, directorul la Aldi Polonia. Războiul discounterilor se simte pe întreaga piaţă, deoarece obligă la reducerea preţurilor peste tot. Comerţul este deja cea mai îndatorată industrie din Polonia, cu datorii restante în valoare de 2,34 miliarde zloţi, potrivit unei analize a Registrului Naţional al Datoriilor (KRD). În medie, o companie din comerţ are datorii restante de 38.000 zloţi. „Industria este cea mai îndatorată dintre toate. Imediat după aceasta, pe listă sunt construcţiile“, a explicat Adam Lacki, CEO al Biroului de Informaţii Economice KRD.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO