Business Internaţional

În Franţa, a doua economie ca mărime din zona euro, statul şi autorităţile regionale joacă un rol major în salvarea de la faliment a companiilor

Preşedintele Franţei Emmanuel Macron, în vizită la şantierele navale STX

Preşedintele Franţei Emmanuel Macron, în vizită la şantierele navale STX

Autor: Catalina Apostoiu

03.05.2018, 00:07 436

Eforturile guvernului de la Paris pentru naţionalizarea şantierelor navale STX sunt un exemplu îndelung mediatizat  de intervenţie a statului francez în economie. Însă intervenţia statului sau a autorităţilor regionale în mediul de business pentru salvarea companiilor este o tradiţie în a doua economie ca mărime din zona euro.

Un studiu anual realizat de compania de audit şi consultanţă Deloitte cu privire la falimentele din sectorul corporate francez estimează că statul francez şi-a întărit  într-o foarte mare măsură instrumentele publice de intervenţie, astfel încât toate regiunile cu excepţia uneia singure au consemnat o reducere a numărului dosarelor de salvare de companii în 2017, potrivit Les Echos.

„Regiunile sunt prin urmare jucători esenţiali în salvarea întreprinderilor cu probleme”, potrivit lui Jean-Pascal Beauchamp, din cadrul Deloitte. Deloitte a analizat intervenţia autorităţilor publice în procedurile amiabile sau judiciare. Consultanţii Deloitte, care sunt implicaţi în 80 de dosare pe an, estimează că statul şi consiliile regionale dispun de instrumente eficiente.

La începutul anului, preluarea companiei de ambalaje Risloise a fost încheiată graţie intervenţiei regiunii Normandia. Regiunea Bretania se pregăteşte în prezent să preia o participaţie în cadrul capitalului producătorului de carne de pasăre Doux pentru salvarea companiei.

Potrivit estimărilor Deloitte, consiliile regionale soluţionează între 200 şi 300 de cazuri de faliment pe an. „Dintre cele 55.175 de cazuri de faliment constatate anul trecut, numai 1.256 au fost companii cu mai mult de 20 de salariaţi, iar numărul companiilor cu cifră de afaceri de peste 3 milioane de euro s-a ridicat la 880”, subliniază Jean-Pascal Beauchamp.

Sumele aflate în joc sunt reduse, şi sunt rar oferite sub formă de subvenţii.

„Numărul falimentelor a revenit la nivelul necesar însănătoşirii pieţei, adică la nivelul de dinaintea crizei”, arată Beauchamp.

Consiliile regionale au înfiinţat echipe de specialişti care vizitează teritoriile regiunilor respective, participă în cadrul comisiilor şefilor serviciilor financiare. Aceste comisii care reunesc subprefecţii, biroul economic al regiunii, oferă directorilor de companii un ghişeu unic unde aceştia pot cere asistenţă în afara celei oferite de tribunalele comerciale.

„Echipele încearcă în special să anticipeze efectele de domino prin supravegherea societăţilor cheie din fiecare sector”, precizează Jean-Pascal Beauchamp.

Bretania, care a oferit asistenţă unui număr de 25 de companii aflate în dificultate în 2017, şi-a întărit recent echipa de intervenţie, aceasta numărând în prezent 10 persoane.

Toate regiunile, cu excepţia Paca, au înregistrat o scădere a frecvenţei procedurilor în 2017. 

La nivel naţional, redresarea economiei şi eficacitatea intervenţiilor au făcut ca numărul acestora să scadă cu 4,6%, iar numărul locurilor de muncă ameninţate s-a redus cu 11%, la 171.000. „Regiunea Paca a avut de suferit din cauza efectului atentatelor, având o expunere mare faţă de sectorul de turismî, susţine Christophe Guerner, expert în cadrul Deloitte.

Toate segmentele de companii au înregistrat o scădere, cu excepţia companiilor foarte mici, cu 1-2 angajaţi, care sunt în continuare fragile.

Şi în cazul ACC Ingenierie et Maintenance intervenţia autorităţilor a fost determinantă. După o perioadă de trei ani, compania a început din nou să semneze contracte.

Vestea a fost anunţată pe 20 aprilie: compania naţională franceză de căi ferate SNCF a selectat grupul format din ACC Ingenierie et Maintenance şi compania canadiană Bombardier pentru renovarea a 16 vagoane TER aparţinând regiunii Auvergne-Rhone-Alpes. Suma, de 20 de milioane de euro, este împărţită în mod egal între cei doi parteneri. ìPrimul vagon va sosi în toamnă cel mai târziuî, a precizat Jean-Marc Couderc, preşedintele consiliului director al companiei ACC, specializată în repararea şi întreţinerea de vagoane, companie care în 2017 a realizat o cifră de afaceri de 18,3 milioane de euro.

Vestea a fost anunţată de preşedintele regiunii, Laurent Wauquiez. De la sfârşitul anului 2015, ACC Ingenierie et Maintenance a fost de mai multe ori pe punctul de a intra în administrare judiciară. Numărul angajaţilor companiei a scăzut de la 367 la 288, iar perioadele de şomaj parţial s-au succedat.

Pe perioada de dificultăţi, autorităţile teritoriale au format o ìuniune sacrăî pentru a-i permite acesteia să rămână pe linia de plutire. În luna martie a anului trecut, pentru ca aceasta să-şi poată plăti o datorie socială, regiunea şi Clermont Auvergne Metropole i-au acordat 2 şi respectiv 1 milion de euro rambusabili în 5 ani.

Acum, compania îşi va putea sărbători liniştită centenarul în 2019. De ceva vreme, compania încheie din nou contracte: un contract cu RATP în valoare de 50 de milioane de euro pe 5 ani şi două contracte în curs de finalizare pentru repararea vagoanelor de tramvai din Grenoble şi Strasbourg.

Compania încearcă de asemenea să-şi diversifice activitatea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO