Business Internaţional

Gustul consumatorilor s-a schimbat: caracteristicile si accesoriile detroneaza marca

11.12.2003, 00:00 30

Nu mai tin oare consumatorii cont de numele marcilor atunci cand isi fac cumparaturile?
In acest sezon, consumatorii americani par sa fie in cautare de cadouri pe categorii -bijuterii, imbracaminte, televizoare, etc., fara a mai acorda atentie marcilor purtate de produsele respective.
Cu trei ani in urma, aproape jumatate din consumatorii intervievati de America's Research in saptamana de dupa Thanksgiving considerau ca marcile sunt "extrem de importante" in ceea ce priveste alegerea cadourilor de sarbatori. Anul acesta, in schimb, mai putin de o treime gandeau la fel.
Unele articole scumpe, de marca, sunt inca preferate, insa marea majoritate a consumatorilor viseaza de acum la un Craciun generic.
"Totul se reduce la concurenta," declara Marshal Cohen, analist in cadrul NPD Group, o firma de consultanta in domeniul analizei de piata. "Cine ofera cel mai bun telefon mobil? Nimeni nu stie si nimanui nu-i pasa. Oamenii sunt in cautarea anumitor caracteristici, si nu a unei anumite marci".
Problema, conform lui Cohen, este ca nu s-a reusit mentinerea vechii loialitati pentru o anumita marca.
Desi marjele profitului sunt in general mai mici in cazul produselor ce nu apartin unei anumite marci, comerciantilor nu le pasa de acest aspect, sustine P.K. Kannan, profesor in cadrul University of Maryland. Cu alte cuvinte, atata timp cat clientii lor cumparar ceva, fabricat de catre cineva, din magazinul lor, retailerii sunt in general multumiti.
Avand in vedere ca putine marci aduc profit, magazinele afiseaza o adevarata selectie de produse, iar consumatorii il aleg pe cel pe care il doresc.
Bill Cimino, purtator de cuvant al Circyuit City, marele lant national de produse electronice, a declarat ca vanzatorii companiei au observat ca in ceea ce priveste produsele mai ieftine, cum ar fi MP3-urile si DVD-urile, marca nu conteaza foarte mult.
Ed Burstell, general manager in cadrul Henri Bendel, magazinul de pe Fifth Avenue, a remarcat faptul ca cei care vin sa cumpere cadouri de sarbatori doresc un anumit produs si de aceea in acest magazin produsele sunt expuse pe categorii, mai degraba decat in functie de eticheta.
In cazul magazinelor mai scumpe, cum ar fi Bendel's si Bergdorf's, accentul cade din ce in ce mai mult pe selectia acestora, cat si pe accesoriile create de acestea pentru cumparatori, cum ar fi sacosile si cutiile pentru cadouri.
Directorii acestor magazine spun ca au muncit din greu pentru a-si face marfa unica, sau cel putin sa para unica.
Acum, produsele de marca se vand in continuare foarte bine, insa, chiar si in cazul marcilor consacrate consumatorii cumpara produsele care le plac si nu orice produs ce poarta numele unei marci.
Singura exceptie in ceea ce priveste craciunul generic sunt papusile, considera analistii. "Fetele stiu cu exactitate ce fel de papusi isi doresc," remarca Chris Bryne, un analist independent al domeniului jucariilor.
Lucrurile stau diferit, insa, in ceea ce priveste celelalte categorii de jucarii. Baietii isi doresc masini sau camioane, indiferent de marca. "Acest lucru inseamna intreaga categorie de astfel de produse beneficiaza de milioanele de dolari cheltuiti pe publicitatea pentru o anumita marca," sustine Bryne.
Apoi, exista un cadou pe care si-l doresc o intreaga categorie de copii si pe care Mos Craciun nu prea vrea sa-l daruiasca, si anume telefoanele mobile. "Parintii spun ca telefoanele mobile fac parte din cultura, dar ca, in ceea ce-i priveste pe copiii lor, acestia nu sunt pregatiti pentru astfel de produse".
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO