Business Internaţional

Gucci transforma profitabilitatea in impuls creator

13.03.2006, 00:00 29

Designerii de moda reusesc realizari uimitoare doar atunci cand se afla in fata unui ultimatum.

Cu doi ani in urma, dupa ce a devenit presedinte al Gucci Group, Robert Polet a spus designerilor marcilor mai mici ale companiei ca trebuie sa atinga profitabilitatea pana in 2007.

Polet nu a precizat ce se va intampla cu Stella McCartney, Balenciaga, Alexander McQueen si Yves Saint Laurent daca nu pun capat pierderilor. Insa hotararea sa era evidenta, scrie Wall Street Journal.

Sub conducerea lui Domenico de Sole si Tom Ford, Gucci Group, detinut de retailerul PPR SA, achizitionase un numar mare de marci, printre care si Yves Saint Laurent. Achizitiile respective reprezentau o povara pentru compania-mama, care reusea sa-si pastreze stabilitatea financiara gratie vanzarilor solide de posete si incaltaminte Gucci.

Insa dupa plecarea lui Ford cu doi ani in urma, marca principala a inceput sa aiba probleme, angajand, concediind si promovand designeri in incercarea de a gasi un succesor. Trebuia ca marcile mai mici

sa-si dovedeasca viabilitatea.

Daca articolele prezentate reprezinta un indiciu, se pare ca amenintarea cu demiterea functioneaza. Designerul Tomas Maier a transformat Bottega Veneta intr-o marca profitabila renumita pentru posetele fine. Saptamana trecuta la Paris, compania a deschis un magazin Bottega Veneta pe Avenue Montaigne.

Designerul Nicolas Ghesquiere a prezentat o colectie uimitoare de toamna pentru Balenciaga saptamana trecuta, una ce a urmat unei colectii extraordinare de primavara. Astfel, Balenciaga pare ca va reusi sa respecte deadline-ul lui Polet. Marca a beneficiat de o atentie speciala in Paris.

Celelalte membre ale Gucci Group intampina mai multe probleme. Din momentul preluarii conducerii, Yves Saint Laurent, designerul Stefano Pilati, a creat o serie de accesorii simbolice, insa nu reuseste sa atinga un echilibru intre feminitate si feminism, o dihotomie pentru care marca este atat de faimoasa si adulata. Acesta a prezentat colectia de toamna in Centre Pompidou. Colectia ia in considerare necesitatile femeilor cu cariera.

Insa exista ceva aproape prea minimal la aceasta colectie. Pe alocuri, aceasta aducea in minte sensibilitatea designerului newyorkez Donna Karan, ce si-a cladit marca pe ritmurile urbane ale orasului sau natal. Este o estetica puternica, insa YSL a simbolizat dintotdeauna idealul francez. Daca acest lucru nu se va mai intampla, marca isi va pierde spiritul, istoria. Pilati nu a gasit inca o modalitate de a interpreta aceasta estetica in termeni contemporani. Iar marca nu este inca profitabila.

Designerul Stella McCartney isi cauta orientarea inca din momentul in care a devenit parte a Gucci, in 2001. McCartney a reusit intotdeauna sa confere un caracter sexy creatiilor sale, insa acest lucru nu este suficient pentru a crea o colectie. McCartney nu reuseste inca sa-si transfere ideile in creatiile sale.

Recent, aceasta a creat o colectie limitata pentru compania elvetiana Hennes & Mauritz AB si a semnat un contract pentru crearea de echipamente sport pentru Adidas-Salomon AG.

In colectia pentru toamna, McCartney si-a expus talentul si a reiterat potentialul companiei sale. Rochiile create de ea dezvaluiau o mana sigura prin detaliile subtile. Iar colectia a dat dovada de o coeziune ce dadea impresia ca un designer detine controlul si ca ceea ce era prezentat constituia o viziune si nu avea un caracter intamplator.

Totusi, ceea ce l-a facut pe Polet sa strige "Bravo!" a fost colectia prezentata de Alexander McQueen, incantandu-i in acelasi timp pe editorii de moda, stoici de obicei.

Colectia sa a fost inspirata de originea sa scotiana si de Macbeth al lui Shakespeare.

Intr-o camera intunecata cu o piramida din sticla in mijloc, modelele apareau in costume perfect croite, adesea cu gulere din blana. Acestea purtau palarii facute sa semene cu pasari de prada. Colectia a dat dovada de un echilibru perfect intre haine croite elegant si rochii magice pline de romantism si melancolie.

La incheierea prezentarii, un val de fum a aparut in interiorul piramidei de sticla, ce s-a transformat in cele din urma in holograma unei femei fantomatice, modelul Kate Moss. McQueen a creat o imagine fantastica ce a facut publicul sa creada in magia modei si in capacitatea sa de a influenta spiritul.

Acum, aceasta prezentare trebuie urmata de livrari prompte. Retailerii au aratat ca livrarile lui McQueen sunt adesea intarziate sau inconsistente.

Designerii extind definitia modei. Acestea confera un caracter elevat discutiilor privitoare la ceea ce inseamna a exprima personalitatea prin vestimentatie. Acestia fac publicul sa se intrebe cand inceteaza o rochie sa mai fie rochie.

Industria are nevoie de mai multi manageri care sa impuna o anumita disciplina. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO