Business Internaţional

Glazer va trebui sa stoarca bani din pasiunea suporterilor "diavolilor rosii"

30.05.2005, 20:59 12

Echipa de fotbal Manchester United a incheiat sezonul cu o infrangere in Finala Cupei din Anglia in fata rivalei Arsenal Londra. Fanii Manchester United au sperat la o victorie in Finala Cupei, ultima inaintea venirii lui Malcolm Glazer la conducerea clubului.

Practic, daca ar fi castigat, ar fi fost prima victorie din era Glazer, proprietarul echipei Tampa Bay Bucaneers, de cand a preluat echipa pentru 1,5 miliarde de dolari (1,2 miliarde de euro).

Aceasta achizitie i-a enervat pe fanii celei mai bogate echipe din lume. Shareholders United (Uniunea Actionarilor), un grup de 30.000 de actionari, au propus sa boicoteze achizitionarea clubului si sa anuleze subscrierea MU TV.

Masinile detinute de directorii clubului care si-au vandut actiunile catre Glazer au fost avariate; o petrecere organizata de unul dintre consilierii financiari ai lui Glazer, banca J.P. Morgan, a fost invadata de fani, care au aruncat cu vin peste invitati. Institutia financiara N.M. Rothschild, un alt consilier al lui Glazer, a scapat de furia fanilor, dupa ce grupul de protestari s-a blocat in lift.

Insa protestele fanilor au venit prea tarziu. In ciuda laudelor ca Manchester United este o institutie engleza sacra, clubul este doar o afacere "cu distractie", ai carei clienti sunt mai devotati decat in afacerile obisnuite. Manchester United nu trebuie sa uite ca succesul sau comercial se datoreaza politicii sale abile de marketing, care a atras numarul mare de fani din intreaga lume.

Nici fanii nu trebuie sa uite cat de greu a fost vandut clubul, chiar daca era de succes a lui David Beckham a mascat comercializarea echipei. Banerele cu lozinca "Not 4 sale" ("Nu este de vanzare") sunt ridicole, pentru ca Manchester United a devenit companie privata inca din anul 1991.

Manchester a pornit in 1960 pe drumul care a transformat-o in scurt timp intr-o companie comerciala, care a schimbat o echipa de fotbal cu istorie, intr-un brand global. Louis Edwards, un macelar din Salford care a fost proprietarul clubului, a venit cu ideea sa lanseze un pachet de actiuni care sa dezvolte echipa. Edwards a vandut clubul in 1991, iar rezultatul a fost transformarea echipei in cea mai valoroasa franciza sportiva din lume. Dupa aceeasi reteta si alte cluburi au devenit francize.

Glazer, care detine 76,2% din activele clubului, are putere de decizie deplina asupra clubului. Astfel, el poate sa numeasca directorii (fiul sau, Joel, va conduce clubul) si sa determine politica dividendelor.

De asemenea, poate sa schimbe datoriile pe care le-a facut cand a cumparat clubul in propriul sau registru si sa delisteze compania de la London Stock Exchange, cum a declarat ca va face pe 22 iunie. Daca isi va mari participatia la 90%, conform regulilor de achizitionare din Londra, poate sa cumpere fortat actiunile ramase. Actionarii au termen pana la 13 iunie sa accepte oferta.

Cea mai mare prioritate a lui Glazer este sa stoarca cat mai multi bani din compania Manchester United. A achizitionat clubul cu bani imprumutati si va fi presat din partea creditorilor. O treime din oferta lui Glazer pentru club, in valoare de 490 de milioane de dolari (390 de milioane de euro), consta in datorii acoperite de proprietatile clubului, precum stadionul Old Traford, iar alte 505 milioane de dolari (401 milioane de euro) sunt imprumutate de la trei fonduri speculative americane.

Numarul mare de datorii implicate in aceasta achizitie a fost unul dintre motivele pentru care fosta conducere nu a recomandat actionarilor oferta lui Glazer. Manchester United nu avea datorii si a inregistrat profit in ultimii ani.

Rationamentul consiliului director al clubului a fost ca majoritatea veniturilor erau dependente de succesul echipei, mai ales in perioada Ligii Campionilor. Astfel, un sezon sau doua mai slabe ar fi putut sterge profitul operational. In al doilea semestru din 2004 castigul inaintea deprecierii si amortizarii (EBDA) a fost de 51,8 milioane de dolari (41,2 milioane de euro), la o cifra de afaceri de 167,1 milioane de dolari (132,8 milioane de euro).

Dupa preluarea clubului, Glazer va trebui sa plateasca 55 de milioane de dolari (43,7 milioane de euro) pe an pentru a acoperi datoriile.

Bilantul curent al clubului Manchester United, in conditiile unor standarde ridicate ale jocului de fotbal, care solicita investitii importante, nu este suficient de solid pentru a putea acoperi aceste plati pentru o perioada mai lunga de timp. Ca in orice tranzactie de acest gen, Glazer va trebui sa realizeze profit pentru a putea plati datoriile si pentru a genera lichiditati din cresterea castigurilor sau din reducerea cheltuielilor.

Jucatorii sunt cel mai important activ al unui club de fotbal, iar costurile cu achizitia au cea mai mare pondere in totalul cheltuielilor.

Cei mai valorosi sunt scumpi la vanzare deoarece cluburile europene de elita, ca Real Madrid, Chelsea, AC Milan si Juventus, au destui bani ca sa mentina preturile ridicate.

Banii de la institutiile media sunt o tinta evidenta pentru cresterea venitului. Castigurile din media au fost de 44,2 milioane de dolari (35,14 milioane de euro) in prima jumatate a anului, in scadere cu 28% fata de aceeasi perioada a anului trecut si au insemnat 26,4% din castigul total.

Clubul a infiintat propria televiziune in sistem pay-per-view si dezvolta afacerea media pe Internet si pe telefonia mobila. Tinta lui Glazer sunt drepturile de televizare. Acesta va incerca sa se desprinda din acordul colectiv al echipelor din Premiership (Prima Liga Engleza) pentru drepturile de televizare si sa-si faca propria sa afacere. Actuala intelegere dintre cluburi expira peste trei ani, iar desprinderea lui Glazer va fi dificila.

Magnatul american ar putea sa primeasca ajutorul marilor cluburi din Premiership, pentru ca un scandal al drepturilor de televizare ar stagna eforturile de a crea o noua liga in Europa.

Comisia Europeana a declarat ca nu va sustine demersurile lui Glazer. In Italia, cluburile si-au negociat drepturile de televizare si expertii din domeniu au considerat gresita aceasta decizie.

Daca Glazer va pierde lupta, urmatoarea optiune va fi sa creasca pretul biletelor si sa gaseasca noi sponsorizari. Venitul in urma unui meci a fost de 80,8 milioane de dolari (64,26 milioane de euro) in prima jumatate a anului, cu 22% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut, fiind aproape 48,4%din castigurile clubului. Clubul a marit preturile cu 27% in acest sezon, iar noile scumpiri ale lui Glazer ii vor nemultumi pe fani. Dar acest lucru nu-l va afecta pe american, care a marit pretul biletelor la meciurile echipei Tampa Bay Bucaneers de sase ori in ultimele sapte sezoane.

Stadionul Old Traford se va extinde, ceea ce va ridica veniturile in sezonul 2006-2007. Va fi construit un cazinou langa stadion, intr-un joint-venture cu hotelul Sheldon G. Adelson si cu franciza Las Vegas Sands.

In acest moment, Manchester are incheiate contracte de sponsorizare cu Vodafone si cu Nike. Sponsorizarile au adus venituri de 32,1 milioane de dolari (25,5 mil. euro) in prima jumatate a anului.

Castigurile comerciale din primele sase luni au fost de 42,1 milioane de dolari (33,5 milioane de euro), in crestere cu 2% fata de anul trecut si au totalizat 25,2% din veniturile totale.

Glazer are nevoie de succesul echipei pentru a avea profit. Sir Alex Ferguson, antrenorul de 63 de ani al lui Manchester, si-a prelungit contractul pentru inca trei sezoane si doreste ca dupa o cariera de 18 ani sa mai adauge trofee la colectia sa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO