Business Internaţional

General Motors îşi reduce prezenţa în Coreea de Sud, ţară care-i asigură o cincime din producţie

Grupul american General Motors a hotărât anul trecut că nu va produce în Coreea de Sud ur­mă­toarea generaţie a Chevrolet Cruze

Grupul american General Motors a hotărât anul trecut că nu va produce în Coreea de Sud ur­mă­toarea generaţie a Chevrolet Cruze

Autor: Bogdan Cojocaru

12.08.2013, 21:59 849

General Motors, cel mai mare producător auto din SUA şi din lume, a început să-şi reducă prezenţa în Coreea de Sud, ţară care-i asigură o cincime din producţie, din cauza creşterii costurilor cu forţa de muncă şi a sindicatelor agresive, scrie Thomson Reuters. Agenţia nord-americană citează surse care au cunoştinţă de strategia GM.

Planurile constructorului auto ame­rican, care deja par că sunt puse în aplicare având în vedere deciziile recente de a nu produce noi modele în Coreea de Sud, subliniază atât  dolean­ţele producătorilor străini, cât şi pe cele ale companiilor auto locale privind creşterea rapidă a salariilor în a şaptea ţară din lume în funcţie de exporturi.

„Trebuie să ne asigurăm că acoperim riscurile din Coreea de Sud, nu doar pentru următorii doi sau trei ani, ci pe termen mai lung. Dacă ceva merge rău în Coreea, fie că este vorba de costuri, fie de politici sau sindicate, va avea un impact imediat“, a afirmat una dintre surse.

GM a făcut din Coreea de Sud unul dintre principalele centre de producţie după ce în 2002 a achiziţionat pro­ducătorul auto local falimentar Daewoo Motors, care a avut o uzină şi în România, la Craiova. În Coreea de Sud, GM produce aproximativ 9,5 milioane de maşini, sau 20% din total. Peste 80% din acestea sunt exportate.

Sursele au explicat că în Coreea de Sud costurile cu forţa de muncă au crescut accen­tuat în ultimul deceniu, transformând ţara într-o bază cu costuri ridicate, iar pro­blema este exacerbată de întărirea monedei locale.

Sindicatele angajaţilor GM din Coreea de Sud cred însă că noul plan al companiei este o cacealma, făcut public cu scopul de a intimida şi opri salariaţii să ceară plăţi mai mari. Luna trecută GM Korea a ajuns la o înţelegere cu sindicatele în privinţa salariilor anuale care include bonusuri de 10 milioane de woni (9.000 euro) pentru fiecare membru.

„Părerea noastră este că mana­gementul face ameninţări pentru a ne presa şi forţa să colaborăm“, a declarat Choi Jong-hak, un reprezen­tant al sindicatului.

Totuşi, GM pare că a început deja să-şi reducă dependenţa de Coreea. Compania le-a comunicat sindicatelor  anul trecut că nu va produce acolo ur­mă­toarea generaţie a Chevrolet Cruze.

GM a devenit cel mai mare pro­ducător auto din lume în trimestrul al doilea, devansând constructorul japonez Toyota.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.08.2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO