Business Internaţional

General Motors incepe razboiul de recucerire a Americii

19.11.2007, 20:43 18

Anul acesta, General Motors, cel mai mare producator auto din lume, s-a bucurat de un lucru cu care nu a fost obisnuit pana acum, si anume de laudele acordate de catre criticii din domeniu, titreaza International Herald Tribune.
"In sfarsit, General Motors a scos un model de dimensiuni medii decent", a fost aprecierea din partea revistei de specialitate Automobile Magazine pentru noua versiune a modelului Malibu. Iar noul model Cadillac CTS a fost considerat de catre site-ul edmunds.com "un excelent sedan sport de lux", acestuia fiindu-i apreciat si noul motor. Iar toate laudele pentru producatorul american au culminat in ianuarie anul acesta, cand modelul Saturn Aura, a fost desemnat masina anului in America de Nord.
Toate acestea contrasteaza puternic cu ceea ce se intampla la GM in urma cu doar sase ani, inainte ca expertul Robert Lutz sa fie desemnat responsabil pentru productia de autoturisme. Pe atunci, producatorul american vindea masini pe care insusi Lutz declara ca nici nu se gandea vreodata sa le cumpere.
Acum, noile modele ale GM pot fi comparate cu cele mai bune masini japoneze sau germane, este de parere Lutz.
Intrebarea care ramane insa este daca si clientii GM vor alege masinile americane in detrimentul celor japoneze sau nemtesti.
In ciuda eforturilor lui Lutz, GM nu se afla inca printre prioritatile cumparatorilor de masini din SUA.
Cota de piata a GM a scazut de la 28%, nivel la care se afla la momentul preluarii conducerii departamentului de productie de catre Lutz, la putin sub 24%, in mare parte din cauza retragerii companiei de pe piata masinilor destinate inchirierilor.
Insa mai exista si alti factori care isi pun amprenta asupra vanzarilor GM, care se pare ca sunt greu de depasit, cu toate ca grupul american si-a aliniat productia de autoturisme la standarde inalte de calitate.
Probabil cea mai mare piedica pe care GM trebuie s-o depaseasca o reprezinta mentalitatea clientilor. Ideea ca toate masinile GM au fost o catastrofa din punct de vedere al calitatii persista inca printre clienti, iar aceasta mentalitate este greu de inlaturat, a adaugat Lutz.
Lutz este de parere ca s-ar putea sa mai fie nevoie de introducerea unei noi serii de modele pana ca aceasta mentalitate sa se schimbe, ceea ce ar putea sa insemne inca zece ani de acum incolo - ceea ce pentru un producator de automobile reprezinta extrem de mult, cu atat mai mult cu cat in ultima perioada GM a inregistrat pierderi de miliarde de dolari, spre deosebire de producatorii niponi care au profituri record.
"Trebuie totusi sa avem rabdare. Am avut nevoie de 25 de ani ca sa ajungem unde suntem si nu putem avea pretentia sa ne schimbam intr-un an sau doi", a declarat Lutz. "Oricare nou model al GM care este perceput ca fiind bun din punct de vedere calitativ ne ajuta sa trecem peste perceptiile negative din trecut", a incheiat el.
Insa nimeni nu stie exact cine este de vina pentru aceste perceptii.
Dealerii GM s-au plans intotdeauna ca nu se investeste suficient de mult in campaniile publicitare, cu toate ca reclamele pentru noul Malibu pot fi vazute aproape peste tot in America.
"Trebuie sa convingi clientul sa intre intr-un showroom, iar acest lucru este extrem de greu, mai ales acum, data fiind starea economica", a declarat Ed Schoenthaler, proprietarul showroomului Crossroads Chevrolet Buick din Illinois.
Insa atat el, cat si alti dealeri se declara multumiti de noile modele GM aflate in productie. "Publicul insa habar n-are de cat de bune sunt noile masini", a adaugat Schoenthaler.
Inca mai sunt multi clienti care sunt nemultumiti de experientele lor anterioare cu masinile americane. Conform statisticilor J.D Power & Associates, tot mai putini cumparatori de masini din Statele Unite se indreapta catre masinile autohtone, ceea ce automat duce la scaderea cotei de piata a GM.
GM a facut mari eforturi pentru a imbunatati interiorul modelelor Malibu si CTS, intrucat "interiorul masinilor GM a reprezentat intotdeauna o problema", a continuat Lutz. "Cred ca putem sa ne uitam in ochii oricui si sa spunem ca niciun alt producator de autoturisme din lume nu face un model de dimensiuni medii mai bun ca al nostru", a mai spus Lutz.
Insa fiecare dintre cele doua modele GM are un competitor pe masura.
Pentru modelul Malibu, concurenta este reprezentata de modelul Honda Accord, care a fost de asemenea introdus pe piata de curand. Modelul CTS are doi competitori in modelele producatorilor germani Mercedes-Benz si BMW.
Spre deosebire de marcile straine de masini, care si-au castigat reputatia de-a lungul generatiilor de masini de buna calitate din Europa, GM trebuie "sa recastige increderea si inimile americanilor", a declarat Ron Pinelli, presedinte al companiei de statistica auto Autodata din New Jersey. "Trebuie sa ai produse de inalta calitate, o campanie publicitara puternica si doar atunci ai sanse sa-ti maresti vanzarile", a adaugat el.
De aceasta data insa, GM a alocat peste 100 de milioane de dolari pentru campaniile publicitare ale modelelor Malibu si CTS, care au scopul de a creste increderea clientilor americani in masinile americane, a declarat Mark LaNeve, vicepresedintele GM pentru departamentul de marketing si vanzari. Cu toate acestea, GM n-a procedat la fel cu toate modelele noi pe care le-a lansat de curand, un exemplu in acest sens fiind modelul sedan Saturn Aura. Iar vanzarile pentru acest model n-au inregistrat deloc cresteri spectaculoase dupa ce in ianuarie a fost desemnata masina anului din Statele Unite. Un alt exemplu asemanator este cel al modelului Buick Lucerne introdus in primavara lui 2006.
Cu toate ca a primit critici favorabile, a avut parte si de o campanie publicitara destul de larga, vanzarile pentru modelul Lucerne au scazut cu 14,5% anul acesta. La fel s-a intamplat si cu vanzarile pentru modelul Pontiac Solstice, care comparativ cu 2006, au inregistrat o scadere a vanzarilor de aproximativ 17,5%.
Cea mai mare problema a GM ramane calitatea, a declarat Jake Fisher, expert pe sectorul auto pentru revista Consumer Report. Cu toate ca Buick a inregistrat un punctaj mai mare decat media in ultimele rapoarte privind calitatea autoturismelor, in continuare celelalte sapte marci ale GM se afla sub limita admisa.
"GM chiar produce masini calitative, insa pierde din increderea clientilor", a incheiat el.
O alta diferenta dintre GM si concurenta o reprezinta numarul mare de marci pe care le detine. GM are in productie opt marci. "Atatea marci face ca atentia cumparatorului sa nu se focalizeze pe o singura marca", a adaugat Pinelli.
Vanzarile GM sunt dominate aproape in totalitate de marca Chevrolet, aceasta marca detinand aproximativ 14% din piata auto din Statele Unite, putin mai mult decat detine Chrysler, insa mai mica decat cota de piata a Ford. Restul marcilor GM detin maxim 2% din cota de piata.
Chiar si asa, vanzarile GM au fost sustinute in ultima perioada de cresterea vanzarilor pentru SUV-uri si masini utilitate, insa acestea incep sa-si piarda rapid din popularitate din cauza consumului prea mare si a cresterii pretului petrolului. Lutz se arata insa optimist, mai ales ca GM se pare ca a reusit sa se stabilizeze in jurul valorii de 24% din cota de piata americana, cu toate ca initial tinta era de 28%.
"Cota de 24% este noul 28%", a glumit Lutz dupa ce compania a luat hotararea sa se retraga din afacerile de inchirieri.
Pe termen lung, managerii GM sunt de parere ca trebuie sa se indrepte spre segmentul de masini ecologice, la fel cum a procedat compania japoneza Toyota prin introducerea modelului Prius. In cadrul Salonului Auto de la Los Angeles, GM va inaugura noile modele hibrid Silverado si Malibu. De asemenea, incepand cu 2010, GM va lansa productia unui nou sedan, Chevrolet Volt.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO