Business Internaţional

General Motors este investigata de SEC cu privire la datele contabile raportate

28.10.2005, 19:26 21

General Motors este anchetata cu privire la datele contabile privind pensiile si tranzactiile incheiate cu producatorul de componente auto Delphi Corp, intrat in faliment, relateaza Bloomberg.

Producatorul emblematic al americanilor, deja coplesit in acest an de povara unor pierderi de 3,8 miliarde de dolari (3,14 mld. euro) si a unui rating de credit non-investment, a intrat in vizorul SEC - Comisia de Supraveghere a Pietei de Capital - pentru a se elucida veridicitatea declaratiilor financiare.

GM coopereaza cu SEC, agentia ce reglementeaza piata valorilor mobiliare a Statelor Unite, dupa ce a primit o serie de citatii, a declarat purtatorul de cuvant al companiei, Jerry Dubrowski.

Divizia de finante a producatorului auto, General Motors Acceptance Corp., este de asemenea anchetata ca parte a unei investigatii mai ample legata de industria companiilor de asigurare, a aratat compania.

Comisia incearca sa afle daca firmele declara un profit mai mare decat cel real utilizand factori nefondati pentru a evalua activele si datoriile segmentului de pensii.

In ultimii doi ani, SEC a solicitat informatii similare unor companii ca Boeing Co., Northwest Airlines Inc., Navistar International Corp. si altele.

"Regulile contabile din domeniul pensiilor permit oamenilor sa faca lucruri incredibile", arata Ron Ryan, director executiv al Ryan ALM, o companie de management cu sediul in New York. "Regulile sunt problema."

Declaratiile GM au venit in urma dezvaluirii de catre DaimlerChrysler, in cadrul unui raport inaintat SEC cu doua zile in urma, a faptului ca agentia solicita informatii legate de metodele pe care le foloseste pentru a-si determina obligatiile legate de pensii "ca parte a unei investigatii pe o tema similara in cazul GM". GM si Ford Motor au fost rugate sa ofere date legate de evaluarea situatiei pensiilor in octombrie 2004. GM urmeaza sa depuna o declaratie in acest sens.



Alte cazuri

SEC a solicitat clarificari similare din parte Sysco Corp. si Walt Disney Co. in 2003. Regulile contabile din Statele Unite permit unei companii sa ia in calcul un rezultat anual pozitiv legat de activele fondurilor de pensii chiar daca activele respective si-au pierdut din valoare in acel an.

Obligatiile de pana la 12 miliarde de dolari, sub forma de costuri suplimentare legate de pensii, pe care General Motors le are fata de unii salariati ai Delphi, o fosta divizie a sa, reprezinta de asemenea un subiect de disputa, arata Kevin Tyan, analist in cadrul Argus Research Corp. Ca parte a constituirii Delphi ca firma separata in anul 1999, GM a fost de acord sa acopere unele din costurile legate de pensii pentru salariatii Delphi in cazul in care producatorul de componente auto nu le putea suporta.

"Exista trei parti distincte aici, GM, Delphi si UAW (ce reprezinta salariatii din industria auto), care incearca sa stabileasca obligatiile GM", a declarat Tyan.

Delphi a intrat in faliment pe 8 octombrie, nereusind sa atraga un plan de salvare din partea GM si a sindicatelor. Acesta a fost cel mai amplu caz de faliment legat de industria auto din istoria Statelor Unite. Valoarea actiunilor General Motors a scazut cu 27% in acest an.



Ancheta SEC

SEC va analiza in cazul GM: rapoartele financiare legate de pensii si alte programe de beneficii oferite pensionarilor; tranzactiile dintre producatorul de automobile si Delphi; recuperarea costurilor legate de retragerea unor automobile cu defectiuni de la furnizori si posibila obligatie a GM de a finanta pensiile Delphi.

Citatiile primite din partea Securities and Exchange Commission reprezinta un nou obstacol in calea eforturilor depuse de directorul executiv al GM, Rick Wagoner, de a redresa compania dupa patru ani consecutivi de pierderi. Cota detinuta de companie din piata americana a atins cel mai scazut nivel din anii ''20, in timp ce companii rivale incluzand Toyota Motor Corp. si Honda Motor Co. castiga o cota din ce in ce mai mare din piata americana cu automobile mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil si o fiabilitate record.

Situatia financiara din ce in ce mai dificila cu care se confrunta a determinat General Motors sa caute un cumparator pentru un pachet majoritar din actiunile GMAC, asteptat sa obtina un profit de peste 2,5 miliarde de dolari in acest an si sa plateasca un dividend de 2 miliarde de dolari catre GM pentru a o ajuta sa-si consolideze operatiunile auto.



Cumparatori?

Rick Wagoner a declarat saptamana trecuta ca detine o lista cu companii potential interesate de a achizitiona pachetul respectiv de actiuni, despre care Wagoner spune ca trebuie vandut pentru ca firma sa recastige un rating bun pentru creditele sale auto.

GM a castigat mai mult din acordarea de imprumuturi si vanzarea de asigurari decat din productia de automobile si camioane din anul 2002. Pana acum in acest an, GM a inregistrat pierderi de 6,3 miliarde de dolari (5,2 miliarde de euro) din productia de automobile si a obtinut castiguri de 2,2 miliarde de dolari (1,8 miliarde de euro) din GMAC.

SEC a cerut companiilor in trecut sa fie cat de exacte posibil in specificarea factorilor luati in considerare atunci cand calculeaza costurile legate de pensii si castigurile legate de active. SEC doreste sa afle daca "GM si celelalte companii au respectat regulile", spune Ryan.

Daca o companie nu-si poate onora obligatiile legate de pensii, o agentie guvernamentala trebuie sa intervina si sa preia costurile. Anul trecut, Pension Benefit Guaranty Corp., finantata pe baza primelor primite din partea companiilor, a inregistrat un deficit de 23,3 miliarde de dolari, ce ar putea creste pana la 91 de miliarde de dolari in urmatorii 20 de ani, conform Congressional Budget Office. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO