Business Internaţional

Fructele poloneze iau cu asalt piata vestica

07.03.2005, 00:00 18

"Sunt frumoase merele mele. Sunt gustoase si au o culoare vesela", declara multumit Slawomir Kedzierski, vicepresedintele unui grup de producatori polonezi de fructe, citat de Le Figaro. "In plus, merele mele sunt mai ieftine decat cele din Occident", spune el.


Cea mai mare parte a producatorilor polonezi de legume si fructe ii impartasesc multumirea, pregatindu-si intrarea in forta pe piata vestica. Societatea condusa de Kedzierski, Sun-Sad, vinde deja mai mult de jumatate din productia sa pe pietele vechilor membri ai Uniunii Europene. Exporturile sale ajung la 200 de tone pe saptamana. Merele sale pleaca spre destinatii precum Germania, Italia, tarile scandinave, Spania si Franta.


"Am inceput sa lucrez cu francezii la inceputul anului 2004, inaintea aderarii Poloniei la Uniunea Europeana", explica Kedzierski. "Am castigat deja fidelitatea catorva clienti, iar acum astept vizita unui mare importator francez."


Cu 130.000 de hectare de livezi si o traditie ce dateaza dinainte de razboi, Polonia este al cincelea mare producator de fructe proaspete din Europa, dupa Spania, Italia, Germania si Franta, detinand o cota de piata de 12%. In ceea ce priveste legumele, Polonia se situeaza pe pozitia a patra, in urma Italiei, Frantei si Spaniei.


Polonia este si unul dintre principalii producatori de suc de fructe din Europa, unde satisface 30% din cererea din tarile Uniunii Europene. In ceea ce priveste preturile, acestea sunt cu 30% pana la 50% mai mici decat in vest.


"Trebuie sa schimbam registrul si mentalitatea in ceea ce priveste relatiile cu UE", explica Piotr, un agricultor in varsta de 50 de ani din regiunea Poznan. In perioada comunista dinainte de 1989, Polonia exporta produse agricole in special catre tarile Comecon. "Calitatea nu conta, rusii cumparau tot ce se producea. Doar cantitatea conta. Mai exista inca si astazi agricultori care considera ca este de ajuns sa produci pentru a vinde", spune Piotr.


Totusi, marea majoritate a fermierilor polonezi au invatat lectia economiei de piata si se modernizeaza. "Ceea ce au facut celelalte tari in cincisprezece ani, agricultorii polonezi au reusit in cinci", explica Jaroslav Skarzynsky, reprezentantul unui grup de producatori.


"Desi suntem inca in urma fata de Occident cu cativa ani, noi lucram astazi cu aceleasi utilaje ca si agricultorii din vest."


Grupul sau dispune de cele mai moderne hale frigorifice, capabile sa stocheze fructe pana in vara. Recent, el a depus o cerere de subventii in cadrul ajutoarelor structurale europene. "Vrem acum sa cumparam o masina pentru sortarea fructelor, in valoare de aproape 200.000 de euro", explica Skarzynski. "Cea mai mare problema a polonezilor ramane ambalajul si logistica. Trebuie sa invatam sa ambalam fructele in pachete mici, asa cum o cer consumatorii occidentali, si sa le livram repede."


O alta problema o constituie faptul ca producatorii polonezi nu sunt inca destul de grupati, iar cea mai mare parte a lor nu sunt capabili sa livreze decat cantitati mici de fructe.


Mentalitatea trebuie sa evolueze si in Occident. "Ei cred ca tot ce vine din est este de proasta calitate, desi situatia este total contrara", spune Skarzynsky.


"Acum doi ani, tomatele poloneze au facut valuri in Franta, desi pana atunci se credea ca acestea nu sunt bune decat pentru ketchup." Grupul sau a vandut mai mult de 800 de tone de rosii in Franta.


Printre problemele cu care se confrunta producatorii polonezi mai sunt cresterea concurentei din partea Chinei si Turciei, precum si aprecierea zlotului fata de euro, care taie din veniturile exportatorilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO