Franţa şi-a propus să atragă 1 miliard de euro pentru a-şi putea asigura suficiente stocuri de metale pentru industrii ca cea producătoare de baterii pentru maşini electrice în condiţiile creşterii dramatice a preţurilor materiilor prime, relatează Bloomberg.
Planul dezvăluit recent include fonduri publice de 500 milioane de euro. Guvernul vrea să reducă dependenţa ţării de importurile de nichel, cobalt şi litiu din afara Uniunii Europene.
Guvernul face apel la sectorul public să vină cu proiecte care ar putea fi susţinute de un fond de investiţii, proiecte care să aibă drept obiectiv întărirea lanţurilor de aprovizionare cu metale strategice.
Un raport înaintat recent guvernului de către Philippe Varin, fost preşedinte al France Industrie, prevede crearea unui fond de investiţii public-privat, dezvoltarea a două platforme, una în Dunkerque pentru regruparea jucătorilor de pe segmentul bateriilor pentru maşini electrice, alta în Lacq, şi investiţii în inovaţie, scrie La Tribune.
Miza este securizarea aprovizionării în special pentru producătorii de baterii pentru maşini electrice sau de magneţi permanenţi (ce necesită anumite pământuri rare) pentru eoliene offshore în cadrul unei economii a cărei nouă paradigmă este decarbonizarea în lupta cu încălzirea climatică.
Criza sanitară a evidenţiat fragilitatea lanţurilor de aprovizionare şi necesitatea redobândirii, cel puţin parţiale, a unei suveranităţi industriale, potrivit lui Philippe Varin. China are un avans de 20 de ani în dezvoltarea acestui sector, avertizează acesta.
Totuşi, avertizează fostul preşedinte al France Industrie, o organizaţie profesională ce apără interesele companiilor industriale franceze, dependenţa de importuri se va menţine însemnată pentru că, estimează acesta, Europa nu va produce decât „20%-30%“ din necesarul său în jurul anului 2030.
În prezent, Franţa importă aproape 100% din necesar. Se pune problema evitării penuriilor de metale, cum este cea de componente electronice din 2021.