Business Internaţional

Fermele de vite sau ce investitii fac francezii pe timp de criza

19.05.2009, 14:50 292

Francezii, renumiti pentru lipsa lor de incredere in sistemul bancar, nu isi pun chiar toti banii la saltea in aceste zile de recesiune si de dobanzi minuscule.

O parte din economii sunt investite in fermele de vaci, scrie The New York Times. Pentru Pierre Marguerit, in varsta de 60 de ani, vacile reprezinta o investitie sigura si accesibila, generand venituri pe termen lung ca resursa regenerabila.
Contractele de vanzare si inchiriere de vite nu au aparut recent, ci dateaza de pe vremea regelui Richard Inima-de-Leu; mai mult, frantuzescul "chaptel" (septel) reprezinta cuvantul de baza a ceea ce in prezent numim "capital".
Investitia lui Marguerit in vacile de rasa Holstein ii va aduce acestuia un randament anual de 4%, pana la 5% dupa deducerea taxelor, generate de "cresterea naturala" - vanzarea viteilor. Cifra obtinuta este net superioara dobanzii practicate de bancile franceze pentru depozite, care se situeaza la 0,75%.
Anul trecut, afacerea a crescut cu 40%, iar de la inceputul lui 2009, "aproape s-a dublat", afirma Marguerit, director al Elevage et Patrimoine, firma de investitii cu sediul in regiunea alpina a Frantei.
"Oamenii au economisit bani si nu vor sa ii risipeasca. Efectivele de vite au scazut considerabil, iar oamenii au putut observa acest lucru. Avem nevoie sa ne plasam economiile intr-o investitie pe termen lung, ceva mai stabila", crede Marguerit.
 
Inchirieri de vite
In prezent, exista circa 37.000 de vite "inchiriate" in 880 de ferme din Franta, potrivit asociatiei franceze pentru investitii in acest sector. Insa potentialul pietei este mult mai mare, ridicandu-se la un milion de bovine in Franta si sase milioane in intreaga Europa, crede Marguerit.
Un cuplu obisnuit de francezi intentioneaza sa cumpere intre 10 si 20 de vaci de lapte pentru 1.700 de dolari (1.250 de euro) pentru o vita si poate decide daca va vinde an de an viteii obtinuti sau ii pastreaza sub forma de "capital suplimentar".
"In aceasta perioada deosebit de dificila, investitiile in vite sunt mult mai rentabile decat cele in sectorul imobiliar si mult mai lichide decat bursele", afirma Marguerit.
Interesul recent pentru "lucruri organice, naturale si de lunga durata" isi are radacinile in romantismul francezilor, materializat prin reintoarcerea la peisajul de tara. "Atitudinea face parte din patrimoniul nostru", declara Marguerit. In contextul agravarii crizei financiare, "ne confruntam cu un sentiment de constientizare. Oamenii pun intrebari reale: Diversificarea investitiilor in vite? De ce nu?".
 
Masaj pentru detensionarea vacilor
Pentru Richard Durand, noul apetit al francezilor pentru acest tip de investitie extinde capitalul de dezvoltare al fermei sale, aflata in apropierea orasului Lyon. Durand ofera celor 100 de vaci Holstein pe care le detine cele mai bune conditii, inclusiv panorama muntilor si a terenurilor pline de iarba unde acestea isi petrec lunile de vara. Mai mult, vitele pot beneficia de masaj - o perie rotunda de dimensiuni mari -, justificand denumirea pe care Durand o utilizeaza pentru proprietatea sa: "Ferma vacutelor fericite".
Durand "inchiriaza" 37 din cele 100 de vite din ferma sa, principala sa ocupatie fiind realizarea branzei si a casului, in timp ce angajatii sai se ocupa de mulgerea vacilor si de asigurarea furajelor. Majoritatea produselor lactate de la "Ferma vacutelor fericite" sunt vandute pe piata locala.
 
Metode traditionale impotriva recesiunii
Exista o serie de alte semnale in regiunea de sud-est a Frantei ca recesiunea poate fi invinsa prin diverse metode traditionale. Afacerea este in floare la magazinele de consignatie, unde oamenii aduc obiecte folosite sau nedorite. Internetul aduce laolalta "vecini solidari", care se ajuta la diverse reparatii sau cumpara bunuri de larg consum la comun. Site-urile web pun consumatorii in legatura cu fermierii pentru a achizitiona fructe si legume la un pret mai redus. Un alt site, LeDindon.fr, faciliteaza donarea obiectelor nedorite, pentru a se evita aruncarea lor.
In Lyon, Jeremie Romand, 28 de ani, a venit cu propria idee originala: o companie online care sa puna in legatura turisti care doresc sa calatoreasca cu persoane care au locuri libere in masina, tariful pentru serviciile oferite fiind achitat doar dupa ce clientul ajunge in siguranta la destinatie. Site-ul sau EnVoitureSimone.com isi dubleaza numarul de clienti in fiecare luna, spune Romand.
In medie, potrivit investitorului, automobilele transporta numai 1,2 pasageri. "Dorim sa acaparam potentialul acestor milioane de locuri libere printr-o metoda organizata care ofera siguranta. Chetuielile de transport ocupa locul secund in totalul cheltuielilor gospodaresti ale francezilor".
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO