Business Internaţional

Febra construcţiilor a adus China pe un munte de datorii care se clatină ameninţător

Febra construcţiilor a adus China pe un munte de datorii

Autor: Andreea Mindrila

13.10.2011, 18:16 1159

Chengdu, capitala provinciei sudice Sichuan, a răspuns apelului de stimulare a economiei prin prezentarea unui plan de construcţie a unui centru feroviar creat după modelul gării Waterloo din Londra, scrie Reuters. Doar că această gară nu era un proiect destul de ambiţios.

"Am fost şocat când am văzut gara Waterloo. Era atât de mică", a spus Chen Jun, director al Chengdu Communication Investment, compania care a construit noul terminal chinezesc. "Am realizat că probabil avem nevoie de o gară de câteva ori mai mare pentru a răspunde cerinţelor oraşului nostru", a menţionat el.

Într-un mod tipic multor proiecte de infrastructură chinezeşti, Chengdu, care a contruit un terminal de două ori mai mare decât intenţiona iniţial, a împrumutat 3 miliarde yuani (473 milioane dolari) de la o bancă de stat pentru a finanţa investiţia, apoi a stabilit un termen limită pentru construcţie, proiectul fiind finalizat doi ani mai târziu.

Dar în loc să primească laudele la care s-au aşteptat pentru că a contribuit la stimularea economiei, Chengdu Communication şi multe dintre cele 10.000 de organisme de finanţare locale au fost criticate dur pentru efectele secundare sumbre ale freneziei construcţiilor.

Podurile către nicăieri

Autorităţile locale au acumulat un volum mare de credite neperformante, o parte a acestei datorii fiind realizată pentru a finanţa construcţia de poduri către nicăieri sau proiecte fără sens, care acum ameninţă să afecteze creşterea economică, într-un moment în care economia globală intră în picaj.

Acest lucru se adaugă altor riscuri sistemice cu care se confruntă China, printre care un declin sever al pieţei imobiliare şi o creştere rapidă a creditelor neperformante.

Autorităţile locale au acumulat la sfârşitul anului trecut o datorie publică de 10,7 miliarde de yuani. Guvernul se aşteaptă ca 2,5 până la 3 miliarde yuani să se transforme în credite nocive, în timp ce Standard şi Chartered consideră că 8-9 miliarde yuani nu vor fi rambursaţi (echivalentul a 1,2 - 1,4 miliarde dolari). Ca urmare, un eventual default ar putea fi chiar mai mare decât programul de bailout de 700 miliarde dolari al SUA din 2008.

Riscul de faliment creşte. De exemplu, pentru aproape 85% din creditele acordate de organismele financiare autorităţilor locale în provincia nordică Liaoning nu s-au efectuat anul trecut plăţile aferente serviciului datoriei publice, se precizează într-un raport de audit postat pe website-ul Liaoning Daily.

Dar în vizitele şi în interviurile acordate în mijloacele de transport care circulă în toată China, oficialii nu păreau îngrijoraţi. Aceştia spun că nu au făcut nimic altceva decât să respecte directivele venite de la Beijing de a menţine creşterea economică pe drumul cel bun, iar autorităţile centrale vor acţiona cu siguranţă pentru a-i salva.

Poate că lipsa lor de îngrijorare este justificată. Beijingul, care deţine mai mult de 3 miliarde dolari în rezerve valutare, are cu siguranţă resursele financiare pentru a-i salva, iar lucrul acesta l-a mai făcut şi în trecut - a înfiinţat companiile de management al activelor pentru a ajuta băncile de top ale Chinei să scape de volumul mare de credite nocive pe care le aveau la sfârşitul anilor 1990.

Dar şi China este vulnerabilă în faţa unei recesiuni globale şi va avea nevoie ca fiecare sector al economiei să funcţioneze foarte bine pentru a evita o criză gravă. Boom-ul din infrastructură a izolat economia de colapsul exporturilor de acum trei ani.

Puterea Beijingului a scăzut între timp. Nivelul inflaţiei este foarte mare, iar dacă s-ar injecta bani în economie, China nu ar face decât să înrăutăţească lucrurile. Barclays Capital spune că o recesiune globală va genera o "revenire dificilă" a economiei Chinei, în contextul în care creşterea PIB este mult mai mică decât nivelul de 8% considerat ca fiind minimul necesar asigurării creării de suficiente locuri de muncă pentru a face faţă migrării populaţiei către zona urbană.

În Chengdu, Chen, care stă întins pe o canapea în biroul său, admite că oraşul va avea probleme mari în a-şi acoperi cheltuielile generate de construcţia versiunii gării din Waterloo. "Suntem încă incapabili să reflectăm în contabilitate problemele care pot apărea ca urmare a realizării investiţiei în căile ferate din Chengdu", a spus Chen.

"În viitor s-ar putea să avem probleme când va trebui să rambursăm creditele care vor ajunge la scadenţă."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO