Business Internaţional

Extinderea SARS ameninta piata articolelor vestimentare

15.04.2003, 00:00 40

Relatiile de afaceri dintre companiile asiatice din industria de confectii si lumea americana a modei sunt din ce in ce mai vulnerabile in fata extinderii epidemiei de pneumonie atipica, ale carei radacini au pornit din sudul Chinei.
Pana in prezent, impactul resimtit de industria textila nu este semnificativ. Exista insa temeri ca distributia articolelor de imbracaminte va fi intrerupta, in cazul in care unele regiuni vor intra in carantina, daca fabricile vor fi inchise ori daca angajatii vor refuza sa mai vina la lucru.
In mod obisnuit, comerciantii americani de produse vestimentare parcurg anual mii de kilometri, efectuand frecvent calatorii de afaceri peste ocean. In prezent, toate companiile din SUA si-au suspendat calatoriile cu destinatia Hong Kong, China, Singapore si Vietnam, conformandu-se apelului lansat de autoritatile medicale din Statele Unite.
Kellwood Co., care livreaza articole de imbracaminte magazinelor Sears, Roebuck and Co., J.C. Penney Co. Inc. si Wal-Mart Stores Inc., isi asigura aproape 70% din marfa din statele asiatice. Dupa ce si-a suspendat calatoriile de afaceri, conducerea poarta de doua ori mai multe teleconferinte decat de obicei.
Desi companiile pot incheia acorduri si prin intermediul mijloacelor indirecte de comunicare - telefon, fax, posta electronica - lipsa contactului direct poate conduce la aparitia unor neintelegeri sau poate provoca interpretari gresite cu privire la calitatea si designul vestimentar.
Conducerea Gap Inc., cel mai mare distribuitor american de imbracaminte, obisnuieste sa trimita in China echipe de experti care sa asiste companiile partenere. Pericolul pe care il presupune Sindromul Respirator Acut Sever (SARS) a obligat Gap sa renunte la astfel de calatorii.
Producatorii din statul asiatic asigura aproape 14% din marfa comercializata de grupul american in lanturile de magazine Old Navy, Banana Republic si Gap.
Recent, distribuitorul a reusit sa depaseasca un declin inceput in urma cu doi ani, in mare parte datorita lansarii de noi modele vestimentare. Eventualele sincope ce pot aparea din cauza deficientelor de comunicare pot contrabalansa aceasta redresare.
Potrivit statisticilor publicate la sfarsitul saptamanii trecute, SARS a provocat pana acum moartea unui numar de 128 de persoane si a infectat aproape 3.200. Epidemia a izbucnit in sudul Chinei, s-a extins in prima etapa in Hong Kong si apoi in intreaga lume, prin intermediul calatorilor care au ajuns in aceste regiuni pe cale aeriana.
Potrivit unor informatii din presa, una dintre primele victime a fost un comerciant american din industria vestimentara, care a efectuat o calatorie de afaceri in Asia.
Pe langa pericolul pe care il prezinta pentru viata oamenilor, epidemia de pneumonie atipica va avea un impact puternic asupra economiei asiatice, in special asupra lanturilor de hoteluri si restaurante, precum si asupra operatorilor de transport aerian. In plus, cele mai importante rute utilizate pentru livrarea echipamentelor de tehnologie a informatiei sunt in pericol.
"Masurile ridicate de securitate au provocat, deja, intarzieri ale livrarilor de marfa", a declarat Barry Brandeis, manager la Twin Era, o companie din New York care confectioneaza si importa articole de imbracaminte.
Pentru un numar scazut de companii, SARS reprezinta un risc dublu, intrucat afecteaza atat lantul de distributie, precum si cererea, din cauza scaderii numarului de turisti si a diminuarii tendintei de cumparare, in statele direct afectate si in regiunele invecinate.
Grupul Coach Inc., care produce genti si accesorii, detine o pozitie solida pe piata din Japonia.
Pana in prezent, autoritatile nipone si cele din Coreea de Sud nu au semnalat nici un caz de pneumonie atipica. Cele doua tari reprezinta doua dintre cele mai mari economii asiatice si se numara printre principalele piete pentru produse de lux.
Epidemia afecteaza mai mult rivalii europeni ai grupului Coach, intrucat acestia sunt mai expusi pe pietele unde s-au semnalat cazuri de SARS, precum Hong Kong. In aceasta tara, vanzarile din sectorul de distributie cu amanuntul au scazut cu peste 50%, in ultimele trei saptamani.
Potrivit unui studiu realizat de grupul financiar J.P. Morgan, companiile cu cel mai mare risc sunt producatorii de articole de lux LVMH (Franta) si Richemont (Elvetia).
Analistii au remarcat ca pietele din Asia de Sud asigura aproape 13% din veniturile globale obtinute din comercializarea de astfel de produse.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO