Business Internaţional

Epidemia de coronavirus va zgudui din temelie lumea corporate şi comerţul mondial: „Diversificarea devine o problemă mai mare decât dependenţa de o singură sursă“

Companiile mari de transport de mărfuri Cosco şi Maersk au lăsat în ultima lună 70 de vapoare transportoare de containere inactive în porturile din China.

Companiile mari de transport de mărfuri Cosco şi Maersk au lăsat în ultima lună 70 de vapoare transportoare de containere inactive în porturile din China.

Autor: Bogdan Cojocaru

01.03.2020, 21:01 2952

În urmă cu mai bine de un deceniu, colapsul băncii americane de investiţii Lehman Brothers şi criza mondială care a urmat au arătat lumii cât de fragil şi interconectat este sis­temul financiar global. Epidemia de coro­na­virus, cu panica provocată pe burse, cu para­lizia unor părţi din industria chineză şi strangularea lan­ţu­rilor globale de aprovizionare, demonstrează com­pa­niilor cât de fragil este sistemul global de pro­duc­ţie. 

China este fabrica lumii şi aproape toţi cons­tructorii auto mari au fabrici acolo, nu pentru a pro-duce pentru export, ci pentru a profita de cea mai mare piaţă de maşini a lumii. China are şi fabrici auto cu tehnologie de vârf şi ecosisteme complete de pro­ducători şi furnizori de piese şi componente. Spre exem­plu, toţi producătorii de autovehicule germani, Ford, din SUA, şi Renault, din Franţa, au uzine co­mune cu parteneri chinezi. Însă multe dintre fabrici au fost închise din cauza restricţiilor impuse de gu­vernul de la Beijing în încercarea de a aduce sub control epidemia. Volkswagen, cel mai mare constructor auto din lume, abia săptămâna aceasta a anunţat că producţia din China îşi intră încet în normal, potrivit tagesschau.de.

 

Vânzările de maşini, -90% în China în februarie

Însă vânzările de maşini pentru pasageri din China s-au prăbuşit cu peste 90% în prima jumătate a lunii februarie din cauza coronavirusului. Consu­matorii au fost mai degrabă ocupaţi cu traiul în situa­ţie de criză decât cu achiziţii scumpe. Piaţa auto chi­neză este aşteptată să scadă cu mai mult de 10% în primul semestru, potrivit Reuters. Aceasta înseamnă găuri în profiturile companiilor auto. 

În SUA, cea mai sănătoasă piaţă auto din lume, furnizorii avertizează constructorii de maşini că ar putea rămâne fără anumite componente chinezeşti folosite de fabricile nord-americane în următoarele săptămâni, notează The Wall Street Journal. Îngrijorările cele mai mari sunt create de posibilele penurii de componente elec­tro­nice, spun executivii din indus­trie şi avocaţii. Cu blo­cajele precum cele provocate de coro­navirus în indus­tria auto se confruntă multe alte sectoare ale indus­triei. 

Camera Europeană pen­tru Comerţ din Beijing a pre­ze­ntat la sfârşitul săptă­mâ­nii tre­cute pentru prima dată o ana­liză a efectelor coro­na­viru­sului asupra com­pa­nii­lor europene cu afaceri în China, iar concluzia este  îngrijo­rătoa­re. 

„Practic, toate compa­niile sunt afectate sau sever afec­tate“, a explicat Stephan Wöllen­stein, şeful  Volks­wa­gen China şi preşe­dintele Ca­me­rei Germa­ne de Comerţ din nordul Chi­nei. Aproape 60% din cele 577 de companii par­ticipante la studiul Camerei Europene au raportat că se aşteaptă la efecte „serioase“ asupra afacerilor lor, iar o treime se pregătesc de consecinţe „moderate“, scrie Luzerner Zeitung. Jumătate din participante se aşteaptă la pierderi de 20% sau mai mult din afaceri în prima jumătate a acestui an, prin­cipala cauză fiind declinul ce­re­rii. „Cei mai mulţi dintre chi­nezi şi-au petrecul luna fe­bru­arie în propriile locuin­ţe şi şi-au cumpărat doar stric­­tul necesar, cum ar fi mân­care“, a spus Wöllen­stein. 

Pentru Jörg Wuttke, pre­şe­dintele Camerei Euro­pene de Comerţ din Beijing, criza va schimba funda­mental multe companii cu anverg­ură globală. „Diver­si­ficarea devine o problemă mai mare decât depen­denţa de o singură sursă“, apreciază Wuttke.

 

Managerii, în carantină în apartamente

Managerul BASF pentru China nu poate intra în Bei­jing, aşa cum intenţiona, fără a sta în carantină în propriul apar­tament 14 zile. Acesta este un exem­plu de res­tricţie lo­gis­­­­tică ce cre­ează pro­­ble­me şi pen­tru com­panii. 

„Afacerile învaţă cât de fragil este în realitate sis­temul de producţie glo­bal“, a spus pentru Deut­sche Welle Gabriel Felber­mayr, preşe­dintele Institutului Kiel pentru Economia Mon­dială. El este unul dintre mulţii economişti cărora efectele economice ale epidemiei de coronavirus le aduc aminte de colapsul băncii Lehman Brothers din 2008. Atunci, povesteşte Felbermayr, oamenii au realizat brusc că sistemul financiar este foarte fragil. Rezultatul a fost că multe companii s-au reorganizat şi acum sunt mai puţin dependente de creditele bancare. „Ceva similar ar putea rezulta din criza provocată de coronavirus.“

Impactul economic al epidemiei de coronavirus va veni în primul rând prin măsurile, uneori  drastice, luate de companii sau guverne pentru a preveni răspândirea virusului, spre exemplu restricţii de călătorie şi închideri de fabrici. 

În acest caz, suferă mai ales companiile internaţionale şi orientate spre export. Bruno Le Maire, ministrul francez al economiei şi finanţelor, vede epidemia ca schimbând regulile jocului pentru globalizare având  în vedere cum aceasta expune vulnerabilităţile lanţurilor de aprovizionare internaţionale. Oficialul crede că actuala criză arată o dependenţă „iresponsabilă şi deloc rezonabilă“ de China. Relaţiile de aprovizionare globale, mai ales în sectorul sănătăţii şi în industria auto, trebuie regândite, a explicat Le Maire. „Nu putem continua să fim 80-85% depen­denţi de China pentru ingrediente farma active.“

Wuttke, preşedintele Camerei de Comerţ Europene din China, consideră că efectele eco­nomice ale coronavirusului sunt „mult mai extreme decât cred cei mai mulţi“.

„Strigăte de ajutor ajung la mine din toate colţurile“, povesteşte el. Multe companii nu mai obţin niciun venit de câteva săptămâni. „Aceasta de obicei nu este o problemă pentru corporaţiile mari. Însă multe companii de mărime medie au dat deja de greu“, a spus Wuttke.

Companiile mari de transport de mărfuri Cosco şi Maersk au lăsat în ultima lună 70 de vapoare transportoare de containere inactive în porturile din China. Deoarece aceste nave stau de obicei şase săptămâni pe mare, în Germania încă sosesc vapoare din China. „Însă curând sosirile se vor împuţina semnificativ, apoi vor fi lipsuri de produse în Europa“, spune Wuttke. „Din martie, vor fi probabil probleme mai ales în industria farma, dar şi în alte sectoare.“

Pentru economia germană, apreciază strategii băncii de stat KfW, unul din efectele crizei provocate de coronavirus va fi prelungirea stagnării în primul semestru al acestui an. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO