Business Internaţional

Dupa migrarea catre online a cititorilor, ziarele trebuie sa suporte si cresterea pretului hartiei

Dupa migrarea catre online a cititorilor, ziarele trebuie sa suporte si cresterea pretului hartiei

Producatorii europeni de hartie de ziar se afla in prezent in negocieri cu clientii sai pentru a obtine majorari de pana la 20% la preturi

02.12.2008, 16:00 40

Ziarele, care deja sunt afectate de scaderea vanzarilor de publicitate pe fondul crizei financiare mondiale, trebuie sa se astepte ca anul viitor situatia sa se inrautateasca, deoarece producatorii de hartie de ziar incearca sa obtina majorari semnificative de preturi, scrie Financial Times.

Producatorii europeni de hartie de ziar, in frunte cu Norske Skog, a doua companie ca marime la nivel mondial, se afla in prezent in negocieri cu clientii sai pentru a obtine majorari de pana la 20% la preturi.
Ei sunt de parere ca recentele reduceri operate la nivelul capacitatii de productie le-au oferit puterea de a influenta pretul pietei pentru a compensa anii de cresteri la nivelul costurilor, de preturi constante si de marje ale profitului in continua scadere. "In ultimii ani ne-am confruntat cu scaderi drastice ale marjelor de profit", a afirmat purtatorul de cuvant al Norske Skog. "Am intrezarit acum momentul pentru a majora preturile."
Toti marii producatori de hartie de ziar sunt in prezent pe pierderi in principal din cauza scaderilor puternice ale cererii, acest aspect fiind motivat in principal de inclinatia cititorilor catre publicatiile online, dar in acelasi timp, si de costurile cu lemnul, energia si transportul, care au crescut semnificativ.
Producatorii europeni au raspuns la aceste evolutii printr-o actiune coordonata ce promitea reducerea capacitatii cu 1 milion de tone - 6% din total, conform Norske Skog, dublu fata de cele 3%, cat scazuse cererea.
In conditiile in care presiunile ce vizau costurile incep sa se relaxeze, producatorii au oportunitatea sa ridice marjele de profit.
"In Europa se vor resimti cele mai importante schimbari, in conditiile in care mai multi ani ne-am confruntat cu supracapacitate de productie", au declarat oficialii Norske Skog.
Producatorii europeni beneficiaza de asemenea de o scadere a importurilor de hartie de ziar pe vechiul continent, deoarece producatorii nord-americani se reorienteaza spre pietele lor locale.
Producatorii nord-americani au fost afectati de scaderi si mai mari ale volumului cererii, in conditiile in care orientarea populatiei spre publicatiile online s-a realizat mai rapid acolo, insa ei au fost mai rapizi si in a-si consolida afacerile si a reduce capacitatea de productie. In ultimul an, pana la sfarsitul lunii septembrie, preturile hartiei de ziar in America de Nord au crescut cu 33% in timp ce consumul a evoluat pe o panta descendenta, coborand cu aproximativ 13% in aceeasi perioada. Producatorii nord-americani din domeniu: AbitibiBowater, Catalyst Paper si Tembec au compensat initial declinul cererii prin exporturi catre Europa de Vest, America de Sud si Asia. Deprecierea dolarului si cresterea acuta a preturilor pentru hartia de ziar din America de Nord au maturat avantajele de pret ale europenilor.
Cu toate acestea, in primele noua luni ale lui 2008, exporturile de hartie de ziar catre Europa de Vest au coborat cu 20,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut, conform informatiilor oferite de Pulp and Paper Products Council cu sediul la Montreal. Exporturile catre America Latina si Asia au crescut insa cu 17% si respectiv 9,3% in aceeasi perioada, reflectand eforturile producatorilor de a cauta noi piete unde au posibilitatea sa creasca.
Analistii sunt insa sceptici daca producatorii vor putea sa manevreze situatia doar prin cresteri de preturi fara a reduce mai mult capacitatea de productie. "Daca producatorii nord-americani nu vin sa reduca mai mult capacitatea de productie, preturile ar putea atinge niveluri record pana la sfarsitul anului", a spus Rahul Gandhi, un analist pe segmentul hartiei de la CreditSights din New York. "Declinul cererii nu se va opri aici, astfel viitorul nu arata bine pentru producatori daca ei sunt in imposibilitatea de a creste preturile."
"Exista posibilitatea ca preturile in Europa sa creasca si cererea sa continue sa scada", spune Johnson Imode de la Equity Research a Standard & Poor's din Londra. "Clientii vor putea negocia chiar dur cu producatorii de hartie de ziar."
 
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO