Aceştia au fost obligaţi să-şi analizeze rezistenţa reţelelordevenite din ce în ce mai complexe şi să caute modalităţi dereducere a vulnerabilităţii acestora în faţa unor întreruperineprevăzute.
Totuşi, mişcarea către o producţie "lean" face lanţurile dedistribuţie din ce în ce mai vulnerabile în faţa unor probleme degenul celor apărute în ultimele săptămâni în urma dezastrului dinJaponia.
Efectele dezastrului s-au simţit cel mai puternic în sectoareprecum cel auto, al producţiei de echipamente de construcţii şiproduse electronice. Furnizorii din Japonia, a treia mare ţarăproducătoare la nivel mondial după China şi Statele Unite, suntspecializaţi în producţia de componente dificil de creat de altecompanii.
Catastrofa din Japonia vine la scurt timp după şocuri similarela nivelul lanţurilor de distribuţie, cum ar fi norii de cenuşărezultaţi în urma erupţiei vulcanului islandez de anul trecut şiprotestele muncitorilor de la fabricile de produse electronice dinChina tot de anul trecut.
Cea mai mare problemă, în opinia lui Barry Tarnef, risk managerîn cadrul Chubb, un grup american de asigurări, este că mulţimanageri din sectorul de producţie nu dispun de informaţiilenecesare pentru mobilizarea de aranjamente alternative rapid încazul întreruperii lanţurilor de distribuţie.
Totuşi, spaţiul de manevră, chiar şi pentru companiile cu unplan pus la punct în caz de dezastru, depinde în mare măsură detipul industriei. În producţia de electronice, aproximativ 80% dinproducţia de componente de bază, ca şi o mare parte dinoperaţiunile de asamblare finală, se desfăşoară în China. Situaţiaeste similară pentru industria vestimentară şi cea deîncălţăminte.
În astfel de industrii există puţine oportunităţi de reducere aconsecinţelor unui dezastru din sudul Chinei.
În alte sectoare, însă, multe companii elaborează strategiipentru a se proteja, cel puţin parţial. Printre acestea se numărăcrearea mai multor reţele de furnizori în diferite ţări. Accentuleste pus pe înlesnirea comunicării şi transportului.
"Obiectivul este ca lanţurile de distribuţie să devină mai puţinstatice, mai dinamice", arată Hal Sirkin, expert în producţie încadrul BCG, un grup de consultanţă.
Potrivit acestuia, un număr în creştere dintre aceste reţeleimplică operaţiuni în ţări cu costuri ridicate. În spatele mişcăriiexistă două tendinţe. Costurile din China sunt în creştere, înparte pe fondul cererilor de majorări salariale venite din parteamuncitorilor chinezi. De asemenea, în faţa nevoii de a deveni maicompetitivi, producătorii din ţările cu costuri ridicate au sporitproductivitatea investind în echipamente noi, de exemplu.
Matthew Lovejoy, preşedinte şi proprietar al companiei Acme, acreat trei lanţuri de distribuţie, fiecare construit în jurul celortrei fabrici ale Acme din Chicago, Brazilia şi Shenzhen, China.Fiecare este în mare parte autonom, însă poate furniza componentealtor părţi ale businessului în cazul unor probleme localemajore.
Companiile avansate din punct de vedere al planningului legat delanţurile de distribuţie au creat sisteme de date care să vină încompletarea reţelelor multiple.
Compania suedeză SKF, cel mai mare producător de rulmenţiindustriali, pune accent pe adaptabilitate. Bo-Inge Stensson,vicepreşedinte pe achiziţii în cadrul companiei, spune: "Avem oreţea specială de date care ne permite să monitorizăm drumul unuisingur component în cadrul sistemului de producţie până latransformarea acestuia într-un produs finit. Putem în acest felreacţiona la timp în faţa unor probleme care ar putea să apară îndiferite părţi ale operaţiunilor noastre". Lecţia pe careindustria o are de învăţat de pe urma dezastrului din Japonia estecă efectele unor astfel de evenimente asupra sistemului mondialde producţie vor fi probabil întotdeauna considerabile şi cătrebuie să se pregătească în acest sens.
Şi cutremurul din Kobe a ridicat aceleaşi probleme
Dezastrul de luna trecută din Japonia a generat comparaţiiinevitabile cu efectul asupra producţiei al cutremurului din Kobedin 1995. Evenimentul a stârnit temeri legate de rezistenţalanţurilor globale de distribuţie bazate pe un sistem lansat înanii '70 în Japonia în conformitate cu care producătorii menţineaustocurile la un nivel scăzut şi comandau componente pe termenscurt.
În prezent, însă, efectele potenţiale negative asupra producţieimondiale produse de şocuri majore individuale sunt mult mai mari.Produsele sunt mai complexe, componentele fiind fabricate în multmai multe ţări.
O altă schimbare este ascensiunea Chinei, care a reprezentat 5%din producţia mondială în 1995 comparativ cu 20% în 2010. Acestfapt a alimentat temeri că dacă o întrerupere majoră s-arînregistra în China, impactul ar putea fi considerabil.
Toyota închide fabrici în Europa pentru că nu mai vin piese dinJaponia
Constructorul auto nipon Toyota este nevoit să îşi suspendeproducţia la cinci uzine europene timp de opt zile, la sfârşitullunii aprilie şi începutul lui mai, din cauza lipsei unor piese deprovenienţă japoneză.
"Producţia va fi oprită timp de mai multe zile la sfârşitullunii aprilie şi începutul lui mai, apoi se va lucra într-o cadenţăredusă, pentru a gestiona piesele disponibile după cutremurul din11 martie", se arată într-un comunicat al Toyota.
Unităţile vizate de suspendarea producţiei sunt fabricile deasamblare Onnaing (Franţa), Burnaston (Marea Britanie) şi Adapazari(Turcia) şi uzinele de motoare Jelcz-Laskowice (Polonia) şi Deeside(Marea Britanie).
Producţia din Japonia de piese destinate autovehiculelor Toyotaasamblate în străinătate a fost oprită pentru zece zile dupăseismul şi valurile tsunami care au lovit arhipelagul în martie.Tot din cauza lipsei pieselor, Toyota a decis suspendareaactivităţii în America de Nord timp de şase zile în aprilie.Bogdan Cojocaru - Mediafax
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels