Business Internaţional

Dupa criza subprime, Statele Unite risca sa se confrunte si cu criza creditelor auto

10.12.2007, 19:15 9

Pe piata creditelor auto, numarul cazurilor de intarzieri la plata ratelor se apropie de cel mai ridicat nivel din mai multi ani, scrie The Wall Street Journal. Creditorii inaspresc conditiile in unele cazuri, iar ratele dobanzii au urcat de la nivelurile extrem de scazute din urma cu cativa ani. Anual, sunt contractate credite pentru achizitionarea de automobile noi si second-hand in valoare de aproximativ 575 de miliarde de dolari (390,5 mld. euro), conform National Automotive Finance Association.
In cazul a aproximativ 4,5% din creditele auto acordate in 2006 unor debitori cu istorii de credit solide se inregistrau intarzieri de plata de cel putin 30 de zile la sfarsitul lunii septembrie, in crestere cu 2,9% fata de luna anterioara, conform unui studiu realizat de Lehman Brothers. Aceasta reprezinta cea mai semnificativa crestere de o luna din ultimii opt ani. Conform Lehman, 12% din debitorii subprime inregistrau intarzieri legate de plata ratelor imprumuturilor auto contractate in 2006, cel mai ridicat nivel din 2002 si in crestere de la 11,1% in luna anterioara.
"Situatia creditelor auto se va inrautati", spune Dan Castro din cadrul GSC Group, o firma newyorkeza.
Exista o diferenta majora intre creditele auto si cele ipotecare. In perioada 2004-2006, multe credite ipotecare au fost acordate unor speculatori pe baza asumptiei ca valoarea activului de baza, proprietatea, va continua sa creasca. Multi au contractat credite ipotecare pe care nu sperau sa le poata rambursa vreodata.
Dimpotriva, toata lumea intelege ca automobilul din spatele unui credit auto este un activ a carui valoare este destinata sa scada. Debitorul tipic ce inregistreaza intarzieri la plata unui credit auto nu este un speculator, ci o persoana care s-a gasit in imposibilitatea de a face o plata care i se paruse anterior usor de facut. Din acest motiv cazurile de intarzieri legate de plata unor credite auto au o legatura stransa cu starea economiei.
In trimestrul doi, s-au inregistrat intarzieri de plata de cel putin 30 de zile in cazul a 2,77% din volumul total de credite auto acordate de creditorii non-bancari, principalii jucatori de pe piata, conform American Bankers Association. Aceasta reprezinta cea mai ridicata rata din 1991.
Multe credite auto sunt supuse acelorasi proceduri financiare ca si creditele ipotecare aflate in centrul crizei pietelor de credit, o potentiala problema pentru investitori. Creditele auto sunt adesea combinate in titluri cu diferite niveluri de risc si randament, titluri vandute investitorilor din intreaga lume.
In 2006, credite auto in valoare de 89 de miliarde de dolari au fost combinate in titluri pe baza de active si vandute catre investitori, conform Standard & Poor's, creditele auto reprezentand astfel cea mai mare clasa de active pentru astfel de titluri. Aici nu sunt incluse anumite alte tipuri de titluri bazate pe credite auto.
Piata incetineste acum. Deutsche Bank estimeaza ca astfel de operatiuni de "bundling" au scazut pana la 69 de miliarde de dolari (46,8 mld. euro) in primele 11 luni ale acestui an, un declin de 19% fata de perioada similara a anului trecut.
Problemele de intarzierile de plata a creditelor auto ar putea afecta industria auto deja slabita. Vanzarile de automobile s-au mentinut la un nivel ridicat in timpul recesiunii din 2001 in parte datorita capacitatii creditorilor de a oferi conditii relaxate de creditare. In cazul inaspririi conditiilor ca reactie la cazurile de intarzieri de plata, unor persoane le-ar fi mult mai greu sa achizitioneze automobile.
Vanzarile de automobile in Statele Unite au scazut cu aproximativ 2,5% in acest an, industria auto asteptand noi scaderi in 2008. Ratele dobanzii la creditele auto s-au majorat pana la aproape 8% de la aproximativ 6,5% la sfarsitul anului 2004, conform J.D. Power & Associates.
Creditorii si dealerii auto remarca faptul ca rata lunara a unui credit auto este mai mica decat cea a unui credit ipotecar. Majoritatea creditelor auto au rate fixe ale dobanzii, spre deosebire de creditele subprime care-si modifica adesea in sus ratele dupa o anumita perioada.
Totusi, ca si in cazul creditelor ipotecare, s-a inregistrat o relaxare a conditiilor de acordare a creditelor auto in 2005 si 2006. De exemplu, CarMax Inc. a permis consumatorilor sa vina cu un avans mai mic pentru achizitionarea unui automobil de lux. CarMax a acordat aproximativ 140.000 de credite auto anul trecut.
"Eram prea stricti si doream sa acordam mai multe credite si sa maximizam profitabilitatea. Ne asteptam la o crestere a cazurilor de intarzieri de plata si a pierderilor, dar nu pana la acest nivel", declara Katherine Kenny din cadrul CarMax.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO