Business Internaţional

Dunăre, Rin, Canalul Panama: vremea extremă afectează rute comerciale majore, cu implicaţii vizibile asupra economiilor

Dunăre, Rin, Canalul Panama: vremea extremă afectează...

Autor: Catalina Apostoiu

01.11.2023, 22:07 206

Vremea extremă devine o provo­care din ce în ce mai mare pentru transport, afectând în prezent lanţu­rile de aprovizionare şi obstrucţio­nând fluxul bunurilor pe canale navigabile vitale, iar lucrurile se vor înrăutăţi, avertizează analiştii ING.

Seceta şi nivelurile scăzute ale râurilor şi lacurilor au avut un impact major asupra rutelor comerciale continentale în ultima vreme. Cu climatul în schimbare, aceasta va fi noua realitate.

În Europa, Rinul, unul dintre cele mai cele mai aglomerate canale navigabile din lume, a avut un nivel al apelor de sub 1,35 de metri la staţia Kaub din Germania timp de 154 de zile anul trecut, iar numărul unor astfel de zile este în creştere.

Costul transportării de combus­tibili pe Rin este în creştere puternică în prezent, în condiţiile în care nive­lurile scăzute ale apelor reduc capaci­tatea de transport a barjelor după un septembrie fierbinte, secetos, notea­ză Bloomberg.

Râul este alimentat de gheţari şi precipitaţii, însă gheţarii sunt scădere din cauza încălzirii globale.

Dunărea este de asemenea la cote extrem de mici pentru această perioadă.

Unul dintre cele mai importante canale navigabile internaţionale, Canalul Panama, a fost de asemenea sever afectat de secetă în acest an. Canalul leagă America de nord şi sud şi este cea mai importantă rută comercială pentru transportul de bunuri între Asia şi coasta estică a SUA.

Nivelurile scăzute ale apelor duc la reducerea capacităţii navelor, tarife suplimentare, costuri în creştere de transport şi întâzieri, notează analiştii ING.

Numărul de nave cărora li se permite să traverseze Canalul Panama zilnic va fi redus în lunile următoare, cu schimbările climatice afectând din ce în ce mai dramatic comerţul mondial, relatează Financial Times.

Deşi canalul a mai suferit secete, este extrem de neobişnuit ca restricţii să fie impuse în timpul sezonului ploios, care durează din mai până în decembrie. Restricţiile vin într-o perioadă deosebit de dificilă pentru Panama, care depinde de veniturile de peste 4,6 miliarde de dolari pe care canalul le generează anual.

Tot din cauza secetei, Canal du Midi din Franţa se va închide devreme în acest an, potrivit The Local. După o vară marcată de avertismente de secetă în sudul Franţei, nivelurile apelor sunt încă reduse în multe zone, inclusiv în cazul lacului care alimentează faimosul Canal du Midi.

Acesta se va închide pe 6 noiembrie în acest an, şi nu în iarnă, din cauza nivelurilor scăzute ale apelor.

Din punct de vedere macroeconomic, efectele directe ale afectării unor rute comerciale majore sunt încă reduse, dar nu neglijabile, scriu analiştii ING.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO