Business Internaţional

Deşi vânzările cresc puternic, producătorilor auto europeni le este încă „foame“ de profit

Grupul auto german Volkswagen are propria marcă de cârnaţi

Grupul auto german Volkswagen are propria marcă de cârnaţi

Autor: CătăIina Apostoiu

08.04.2016, 00:05 487
La reuniunea anuală a acţionarilor grupului auto german Daimler, în decursul căreia grupul a aprobat cel mai mare dividend din istoria sa, doi investitori s-au luat la ceartă pe cârnaţii serviţi cu această ocazie, scrie Bloomberg.

Al doilea mare producător de automobile de lux al lumii a chemat poliţia pentru a calma lucrurile.

Daimler a servit aproximativ 12.500 de cârnaţi celor 5.500 de acţionari care au participat la reuniunea din Berlin, potrivit purtătoarei de cuvânt Silke Walters. Mâncarea şi băutura care pot costa cu mult mai mult decât o acţiune sunt parte a culturii reuniunilor acţionarilor în Europa.

Acţionarii Daimler au aprobat un dividend de 3,25 euro pe acţiune, suficient pentru un pachet dublu de cârnaţi la discounterul german Aldi. Totuşi, a meditat preşedintele grupului Manfred Bischoff după reuniune, compania are clar nevoie de mai mult pentru satisface foamea acţionarilor.

„Fie avem nevoie de mai mulţi cârnaţi, fie va trebui să renunţăm în întregime la cârnaţi”, a afirmat Bischoff.

Aceeaşi foame de profit o resimt majoritatea producătorilor auto din Europa, care, după ani de reduceri de costuri, restrângere a operaţiunilor şi transferuri ale producţiei în ţări cu salarii scăzute, şi în pofida celui mai puternic boom al vânzărilor de ani întregi, nu au satisfacţia unor profituri semnificative, potrivit The Wall Street Journal.

În 2015, vânzările de autovehicule din Europa au atins cel mai ridicat nivel din ultimii şase ani. Potrivit IHS Automotive, vânzările din Europa Occidentală, care reprezintă aproximativ 80% din totalul la nivel de continent, au avansat cu 5,1% în martie. Avansul a fost susţinut de Italia, cu o creştere de 17%, şi Franţa, unde vânzările au urcat cu 7,5%, ambele la nivel anual.

„Europa este un loc unde un an bun înseamnă break-even pentru industria auto”, arată Adam Jonas, analist auto la Morgan Stanley.

Revirimentul le-a adus mărcilor de lux profituri record, însă companiile care produc branduri de masă nu au avut prea mult de câştigat pe fondul competiţiei intense, supracapacităţii şi schimbării obiceiurilor de achiziţie ale consumatorilor. Oficialii din industria auto se pregătesc pentru o încetinire a vânzărilor europene. În Germania, cea mai mare piaţă auto a Europei, vânzările auto au stagnat în martie, prima lună fără creştere din aproape un an. Estimările vizează o creştere de 4% în acest an, faţă de cele aproape 10 procente din 2015. Oricum, Europei îi va lua încă cinci ani pentru a reveni la vârful din 1007.

„Nu vor exista probabil creşteri semnificative de profituri în Europa occidentală în viitorul apropiat”, afirmă Tim Urquhart, analist al IHS Automotive.

O excepţie, PSA Peugeot-Citroen, care generează aproximativ două treimi din vânzări în Europa. Reducerile agresive de costuri au ajutat producătorul să genereze o marjă de profit operaţional de 5% din vânzări în 2015 după cinci ani de pierderi nete.

Spre deosebire de SUA, producătorii nu au avut foarte mult de câştigat în Europa de pe urma prăbuşirii preţurilor petrolului din cauza taxelor mai mari.

Din această cauză, europenii au achiziţionat automobile ca Ford Fiesta şi VW Polo, mai degrabă decât autovehicule sport-utilitare mai scumpe, autovehicule care au impulsionat piaţa americană.

Supracapacitatea de producţie persistă în anumite părţi ale Europei, iar producătrii auto din Europa recurg din ce în ce mai mult la vânzări en gros mai puţin profitabile. 

Creşterea vânzărilor de anul trecut a fost probabil determinată şi ratele scăzute ale dobânzii care au impulsionat vânzările de flote auto.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO