Business Internaţional

Desi mai scumpe, croazierele sunt inca la mare cautare

28.02.2005, 00:00 13

Desi preturile la croaziere sunt in crestere, cei ce vor sa plece in concediu continua sa cumpere bilete intr-un ritm din ce in ce mai alert. Cresterea vanzarilor de bilete pentru croaziere contribuie la redresarea acestei industrii dupa perioada de recesiune suferita si consecintele atacurilor teroriste din 11 septembrie 2001, atacuri ce au devastat sectorul turismului si i-au obligat pe operatorii de croaziere sa-si reduca preturile, arata BusinessWeek Online.


Aproximativ la jumatatea trimestrului intai din acest an, operatorii de croaziere spun ca rezervarile sunt incheiate intr-un ritm chiar mai rapid decat in 2004, in ciuda preturilor mai mari.



"Daca iti doresti un anumit itinerariu, trebuie sa faci rezervare cu 10 luni, pana la un an inainte pentru a reusi. Este greu sa obtii ce vrei la pretul pe care-l vrei", arata un consilier juridic din Los Angeles.



Pasagerii se apropie treptat de sumele pe care obisnuiau sa le plateasca pe bilete in timpul perioadelor de maxima dezvoltare a acestei industrii, din anii 1999 si 2000, arata analistii. Pentru Carnival Corp. & PLC, cel mai mare operator de croaziere din lume, 2004 a fost cel mai rentabil an, iar compania se asteapta ca acest an sa-i aduca rezultate si mai bune. Compania aflata pe locul secund in cadrul acestei industrii, Royal Caribbean Cruises Ltd., cat si jucatorii de talie mai mica, inregistreaza si ei o cerere foarte mare.



"Cred ca oamenii au in general un sentiment de optimism cat priveste starea economiei. Vremea a fost rece, iar asta-i incurajeaza intotdeauna pe oameni sa plece in vacanta in croaziera", a declarat Andy Stuart, vicepresedinte executiv de marketing, vanzari si servicii pentru pasageri, in cadrul NCL Corp. NCL detine companiile Norwegian Cruise Line, NCL America si Orient Lines.



Conform lui Joe Canino, agent de turism, clientii sunt inca dispusi sa plateasca 500 sau 1.000 de dolari in plus pentru acelasi gen de croaziera in care au fost cu un an sau doi in urma.



"Se intreaba de ce costa mai mult, dar asta nu pare sa-i opreasca", a declarat Canino, specialist in acest domeniu in cadrul Hebron Travel.



Cruise.com, una dintre cele mai mari agentii de turism online, vinde bilete pentru croaziere la preturi in medie cu 20% mai mari decat anul trecut, arata Anthony Hamway, managing director al agentiei.



Dupa majorarile asteptate a fi operate in restul acestui an, preturile medii ale biletelor vandute de Carnival ar putea fi cu aproximativ 3 puncte procentuale sub nivelurile record inregistrate inainte de atacurile teroriste, conform lui Robin Farley, din cadrul UBS Investment Research.



Profitul mediu pe care operatorul de croaziere Carnival il obtine de la fiecare pasager, pe zi, este asteptat sa creasca cu patru pana la sase procente in acest an. Anul trecut, acesta s-a situat la valoarea de 170,32 de dolari, in crestere de la 156,38 dolari in 2003 si 166,44 in 2001.



Preturile sunt impinse in sus si datorita faptului ca anul acesta vor fi adaugate mai putine nave, arata analistii.



In ciuda preturilor aflate in crestere, multi recunosc ca astazi o croaziera are o valoare cu mult mai mare decat avea cu 20 de ani in urma, pe masura ce navele devin mai mari si pot acomoda mai multi pasageri.



Elmer Walter si sotia sa, ce locuiesc in Mesquite, Texas, spun ca au platit 1.700 de dolari pentru prima lor croaziera, o calatorie de patru zile in Caraibe in anul 1987. Acestia au platit 1.428 dolari pentru o calatorie de sapte zile acum doi ani, iar astazi o calatorie similara costa aproximativ 2.000 de dolari.



"Inca mai cred ca am platit mai putin decat as fi platit pentru a calatori cu avionul, a avea o camera la hotel si a-mi asigura trei mese pe zi", spune Walter.



Altii spun ca poti gasi inca croaziere la preturi avantajoase, in special pe Internet.



"Un impatimit de croaziere va sti cu siguranta de unde sa aleaga", arata Robert Bluestone, un bancher pensionar din Port St. Lucie, ce pleaca in croaziera la fiecare trei luni.



De obicei, Bluestone telefoneaza mai intai la un operator pentru a afla lista de preturi, apoi se intereseaza la o agentie online, de genul agentiei Cruisequick.com. O cautare recenta pe acest site a scos la iveala calatorii in Caraibe la un pret de numai 100 de dolari pe zi de persoana.



Ray Weiller, unul din proprietarii Cruisequick, spune ca desi compania sa a inregistrat un numar mai mic de rezervari pana acum in acest an, veniturile au ramas aproximativ neschimbate pe fondul preturilor mai ridicate la bilete.



"In acest moment, oamenii au inceput sa faca rezervari pentru 2006 pentru ca nu mai pot obtine nimic pentru acest an", arata Weiller.



Atat grupul Carnival, cat si Royal Caribbean au declarat ca aceasta crestere a fost inregistrata pe principalele piete, incluzand Caraibele, Europa si Alaska. Cresterea din Europa a fost mai solida pe fondul deprecierii monedei americane in raport cu euro. Americanii si-au facut rezervari pentru croaziere in Europa in dolari pentru a evita rata nefavorabila de schimb cu care s-ar confrunta daca ar inchiria camere de hotel in euro.



Actiunile Carnival, ce controleaza aproape jumatate din piata globala a croazierelor, sunt tranzactionate in jurul valorii de 53 de dolari, cu mult peste cea mai scazuta valoare inregistrata vreodata, de 40 de dolari.



Pentru a-si putea mentine preturile la acelasi nivel ridicat, cei mai mari operatori de croaziere nu le-au permis sau le-au redus site-urilor web cu costuri reduse posibilitatile de a oferi discounturi pasagerilor. Operatorii de croaziere nu vor ca valoarea marcilor lor sa scada, si consumatorii sa faca rezervari numai in functie de pret, o problema de genul celei cu care se confrunta si liniile aeriene. Carnival permite inca agentiilor sa ofere discounturi atat timp cat acestea nu sunt scoase in evidenta, insa Royal Caribbean nu permite acest lucru.



"Cred ca zilele croazierelor ieftine de dupa evenimentele din 9/11 septembrie nu se vor mai intoarce", arata Canino.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO