Business Internaţional

De teama razboiului, investitorii se refugiaza in cosmetice

06.03.2003, 00:00 11

Performantele anterioare ale unei companii nu reprezinta un indicator relevant pentru profiturile viitoare. Totusi, in conditiilein care pietele europene au atins saptamana acesta niveluri minime, orientatea catre sectoare ce au avut profituri in ultimii trei ani poate oferi siguranta.
Bursele europene au atins cel mai scazut nivel din ultimii ani si nu dau semne de revenire. Cresterea economica slaba inregistrata este compensata de scaderea increderii consumatorilor, datorata unui eventual razboi cu Irakul. Toate acestea ii pot determina pe investitori sa se retraga catre sectoare mai sigure.
Unul dintre acestea este reprezentat de sectorul produselor de ingrijire si al produselor de uz casnic, incluzand companii precum grupul francez L'Oreal, sau cel german Beiersdorf, producatorul gamei Nivea. Aceste companii au inregistrat incepand cu 1990 o crestere anuala a vanzarilor de aproximativ 10% si a castigului pe actiune de13%.
In cei trei ani de cand rata de piata este in declin, companiile din sectorul cosmeticelor au crescut cu 6%, depasind indexul pan-European Eurotop 300 cu mai mult de 90%.
"Sectorul cosmetic s-a dovedit a fi in acelasi timp o industrie prospera si o dovada a recesiunii", declara Odile Lang de la Deutsche Bank . Oamenii continua sa cumpere sampon si detergenti chiar daca economia se contracta. Astfel, L'Oreal a fost pentru multi ani o companie sigura, raportand  rate de crestere a profitului de peste 10%. Pentru 2002 aceasta a fost de 13%, iar anul 2003 este privit cu optimism, a anuntat pe 20 februarie firma franceza, producatoare a unor marci precum Lancome sau Maybelline.
Un alt factor al evolutiei ascendente a actiunilor il reprezinta speculatiile asupra unor eventuale preluari. Companii precum Wella si Beiersdorf se afla de ceva timp in atentia unor giganti precum grupul german Henkel  sau cel nord american Procter & Gamble.
Previziunile economice anunta mentinerea sectorului cosmetic pe un trend ascendent, iar companii precum Wella, Beiersdorf sau L'Oreal au demonstrat ca pot sa-si indeplineasca promisiunile. Totusi apare ingrijorarea ca piata ar putea supraaprecia actiunile acestor firme, ce se tranzactioneaza la o rata de recuperare pretului din profituri(PER) de 25 de ori mai mare decat vanzarile anuale si de doua ori mai mare decat media europeana.
Poate ca aceste actiuni nu sunt in mod normal foarte atragatoare, dar, pana cand economia se va relansa, ele ofera o relativa siguranta investitorilor cu adversitate la risc.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO