Business Internaţional

Cum reusesc femeile manager sa se impuna intr-o lume a barbatilor

15.11.2004, 00:00 190

Dupa topul celor mai influente femei din lume afacerilor, publicat luna trecuta de Financial Times, a venit randul celor de la Wall Street Journal Europe sa aduca in prim plan femeile manager care si-au pus amprenta asupra mediului dur corporatist.
Si Wall Street Journal aminteste insa ca numai cateva au reusit sa ajunga la statutul de celebritate- printre  ele, Carly Fiorina CEO la Hewlett-Packard, Margaret C. Whitman, CEO la eBay si Rose Marie Bravo, CEO la Burberry Group . Marea majoritate nu sunt cunoscute totusi decat la nivelul propriilor companii, cu toate ca in cadrul acestora exercita o influenta considerabila.
Marjorie Magner de exemplu, presedinte  si CEO la Global Consumer Group, din cadrul Citigroup, are in subordine peste 150.000 de angajati din 54 de tari si este responsabila pentru 120 milioane clienti. Daca divizia pe care o conduce ar fi o companie separata, ar fi una din primele zece din lume.
Susan Arnold, vice-presedinte la Procter&Gamble, este respon sabila la nivel global de produsele de infrumusetare ale companiei (marcile Pantene, Olay, Clairol)- care aduc peste 25% din venitul P&G si formeaza cea mai mare divizie.
"Nu sunt decat opt femei CEO in fruntea companiilor din topul Fortune 500, dar imediat in urma lor vin multe talente, care conduc divizii de mai multe miliarde de dolari", a declarat Ilene H. Lang, presedinte al Catalyst, un grup de cercetare din New York.
"Nu sunt faimoase in afara companiilor lor sau a domeniului in care activeaza, dar asta nu inseamna ca le lipseste puterea sau succesul. Ele progreseaza si vor fi viitorii lideri din business", a continuat ea.
Fireste, aceasta nu inseamna ca marile corporatii au renuntat cu totul la discriminare, dupa ani de dominatie masculina.
Femeile nu ocupa decat 7,9% din pozitiile de vice-presedinte executiv sau mai inalte din companiile din topul Fortune 500, se arata intr-un studiu din 2002, realizat de Catalyst. Procentul este si mai scazut in Europa (5% din primele 200 de companii europene), dupa cum reiese din calculele Eupean Professional Women's Network.
Insa Catalyst si alte grupuri care urmaresc evolutia femeilor manager au observat ca o generatie de femei care si-au inceput cariera in anii '70-'80, sunt pe cale de a schimba peisajul conducerii corporatiste.
Wall Street Journal a incercat sa identifice 50 de astfel de femei a caror evolutie in business va fi demna de urmarit (Women to Watch). Lista nominalizatelor include lideri din toate sectoarele de activitate si din toate tarile. Nu gasirea femeilor a fost problema, sustine Wall Street Journal, ci alegerea celor 50 din sute.
Unele din aceste femei au urcat gradual scara ierarhica a unei comanii, altele au trecut rapid de la o companie la alta si de la un domeniu la altul. Unele sunt cunoscute pentru experienta tehnica, altele pentru abilitatile financiare sau de marketing.
Toate insa vor face mai mult si vor ajunge mai departe in viitor, si au pregatit drumul pentru alte femei manager. Unele din cele care au reusit sa ajunga in varful ierarhiei si-au facut un scop din a promova alte femei in functii de conducere, sau cel putin le-au incurajat sa avanseze.
In acelasi timp, tinerele care incep acum o cariera in business nu trebuie sa se mai intrebe daca li se va permite sa ajunga in top, ci mai degraba trebuie sa decida daca vor intr-adevar sa ajunga acolo si ce sacrificii personale vor trebui sa faca.



Mai dispuse sa-si asume riscuri decat barbatii
Femeile manager prezentate de Wall Street Journal nu au urmat acelasi traseu in cariera profesionala. Cu toate acestea, ele au unele calitati si experiente in comun.
Unele din aceste calitati sunt cele pe care te-ai astepta sa le gasesti in orice lider: inteligenta, dinamism, multa putere de munca, si o abilitate fantastica de a-si motiva personalul.
In acelasi timp insa, este mai probabil ca ele sa fie mai dispuse decat barbatii sa-si asume riscuri, pentru ca au ajuns in varful ierarhiei corporatiste dupa ce au preluat divizii cu probleme, pentru care colegii lor barbati au refuzat sa-si ia raspunderea, divizii pe care le-au restructurat apoi cu succes. 
Multe din femeile care au ajuns in functii inalte de conducere nu vor totusi sa ia locul sefului lor. Motivul il reprezinta, in parte, faptul ca le este teama de a fi judecate mai mult ca femei director, decat ca directori care se intampla sa fie femei.
Preferinta femeilor de a se feri de lumina rampei ar putea avea la baza reticenta lor referitoare la ambitie si putere.
Potrivit Annei Fels, psihiatru la Weill Cornell Medical College, New York, multe femei asociaza cuvantul ambitie cu egoismul si manipularea altora. De asemenea, prefera ca meritele sa nu le fie recunoscute in public, de teama ca ar putea fi catalogate drept ambitioase, si deci mai putin feminine.
Cu toate acestea, fie ca o recunosc sau nu in public, femeilor lider le plac ocaziile de a construi si de a conduce, precum si de a-i motiva pe altii. Si sunt dispuse sa faca orice sacrificiu personal pentru a ajunge unde doresc.
Intr-o lume dominata inca de barbati, golful si fotbalul ar trebui sa se numere printre interesele liderilor femei. Un plus il reprezinta si gasirea unui mentor barbat.
Marjorie Magner, de la Citigroup, l-a gasit in persoana lui Robert Willumstad, presedinte si COO (chief operating officer) al Citigroup. L-a intalnit la primul ei loc de munca, la Chemical Bank, si l-a urmat la Commercial Credit, Baltimore, care a devenit in final o divizie a Citigroup.
Pe masura ce ajung sa detina o pondere mai importanta in consiliile de conducere, femeile manager devin si ele, la randul lor, mentori.
"A ramas in memoria colectiva excluderea de la pozitii influente si discriminarea, iar femeile care au ajuns in top tind sa sprijine alte femei si sa le includa in echipele lor de conducere",  a explicat Karen Kaplowitz, avocat si presedinte al grupului New Ellis, o companie de strategii de marketing si training care colaboreaza cu multe femei director.
"Ele stiu ca puterea sta in numar", a mai spus Kaplowitz.



Carly Fiorina este CEO la Hewlett-Packard. Una din cartile ei preferate este "Arta razboiului", scrisa de generalul chinez Sun Tzu, si probabil pentru un motiv bine intemeiat.
Putini manageri s-au confuntat cu provocarile cu care a avut de-a face Fiorina, de cand a devenit, in 1999, primul CEO al Hewlett-Packard din afara companiei. Cinci ani mai tarziu, ea se lupta inca sa-si indeplineasca promisiunile legate de propria cariera, precum si tintele ambitioase pe care le-a stabilit pentru companie. Hewlett-Packard este in prezent un mamut al industriei IT, dupa achizitia- mult contestata- a Compaq Computer Corporation, in 2002, pentru 19 miliarde dolari (14,9 miliarde euro).
O data instalata la H-P, Fiorina a implementat un plan de centralizare a structurii dispersate a companiei, reducand drastic numarul celor 83 de divizii si promitand ca H-P va creste cu 12-15% pe an. In 2000, s-a vazut in fata uneia din cele mai grele perioade din istoria high-tech.
Carly Fiorina are 50 de ani si a absolvit Universitatea Stanford, unde si-a dat licenta in istorie medievala.



Margaret C. Whitman, CEO la eBay, are 48 de ani si s-a alaturat companiei in 1998, cand site-ul de licitatii prin internet avea 30 de angajati si era cunoscut ca un fel de bazar pentru colectionarii de carduri de baseball si alte maruntisuri. In prezent, eBay are peste 7.600 de angajati si a vandut anul trecut bunuri in valoare de 24 miliarde dolari (18,8 miliarde euro), fiind una din cele mai profitabile afaceri de pe internet.
Whitman a stabilit ca prioritate pentru compania cu sediul  la San Jose, California, extinderea pe plan international, iar in prezent, afacerile din afara Statelor Unite genereaza peste 42% din veniturile eBay.
Succesul ei la eBay a declansat speculatiile referitoare la planurile sale de viitor. Numele ei a aparut chiar pe lista posibililor succesori la pozitia directorului executiv al Disney, Michael Eisner, care a declarat ca se va retrage pana in 2006. Whitman a declarat ca este prea concentrata pe eBay pentru a fi luat pana acum vreo decizie de viitor, dar include activitatea in invatamant sau in domeniul filantropiei printre posibilitati.
ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO