Business Internaţional

Cum au ajuns subventiile pentru industria de biocombustibili sa scumpeasca alimentele in intreaga lume

21.04.2008, 15:10 19

Strategia de dezvoltare a industriei biocombustibililor parea ca a atins un punct culminant anul trecut, cand Congresul american a aprobat cresterea productiei de combustibil alternativ, scrie publicatia International Herald Tribune.
Acum insa se intetesc reactiile impotriva promovariii etanolului si a altor combustibili asemanatori in SUA si Marea Britanie, in conditiile in care liderii politici ai tarilor sarace sustin ca acesti combustibili sunt responsabili de cresterea preturilor si de infometarea populatiei. Biocombustibilul devine rapid un nou subiect fierbinte in diplomatia globala din pricina caruia liderii vestici se simt obligati sa isi reconsidere strategiile, chiar in conditiile in care afirma ca producerea acestui fel de carburant este numai una din cauzele cresterii alarmante a preturilor alimentelor.
In unele tari preturile ridicate ale alimentelor nasc revolte, instabilitate politica si ingrijorari crescande cu privire la aprovizionarea cu hrana a populatiei sarace. Revoltele cauzate de lipsa hranei au contribuit la demiterea premierului din Haiti, in timp ce liderii altor tari se straduiesc din rasputeri sa calmeze masele de consumatori nemultumiti.
In timpul reuniunii din Washington, ministrii de finante si presedintii bancilor centrale din grupul celor sapte state puternic industrializate - G7 (Franta, Germania, Italia, Japonia, Marea Britanie, SUA si Canada) au cerut o actiune imediata pentru stoparea cresterii pretului petrolului, iar unii dintre ei au solicitat o revizuire a politicii privind combustibilul alternativ adoptata recent de tarile vestice. Numerosi specialisti in politica alimentara considera ca reglementarile guvernelor privind combustibilul ecologic sunt concepute defectuos, si sustin ca utilizarea culturilor de porumb pentru producerea de combustibil a contribuit la cresterea preturilor. Exista totusi si alti factori cu rol important, printre care se numara si secetele care au redus recoltele si ritmul rapid de crestere a economiei globale, care a generat o crestere a cererii de alimente. Cercetarile facute de International Food Policy Research Institute din Washington sugereaza ca productia de combustibil alternativ a alimentat intre un sfert si o treime din cresterea recenta a preturilor alimentelor la nivel mondial. Organizatia Natiunilor Unite pentru Agricultura si Alimentatie estima anul trecut ca productia de biocombustibili va duce la o scumpire cu 10%-20% a alimentelor, in conditiile in care reglementarile se vor mentine.
Sustinatorii etanolului sunt si ei de acord ca biocombustibilii sunt vinovati de scumpirea produselor alimentare, insa sustin ca aceasta vina este una redusa si ca preturile energiei si cresterea cererii de carne din tarile in curs de dezvoltare au avut un impact mult mai mare.
"Nu incape indoiala ca acesta este un factor, insa unul foarte mic in comparatie cu alte lucruri care stau la baza inflatiei de pe piata alimentelor", spune Ron Litterer, un fermier din Iowa si presedinte al Asociatiei americane a Cultivatorilor de Porumb. El a adaugat ca biocombustibilii sunt "usor de invinuit", dat fiind faptul ca popularitatea lor a crescut rapid in ultimii doi sau trei ani.
Senatorul republican Charles E. Grassley din Iowa a numit criticile recente aduse etanolului de catre oficialitatile straine "o gluma". El s-a intrebat de ce acestia din urma nu lanseaza acuze si la adresa secetei din Australia, care a redus recoltele de grau, sau cresterea cererii de produse din carne din China si India. "Etanolul se produce din porumb. Pun pariu ca, daca pun o banita de porumb in fata oricarui oficial din acea delegatie, niciunul nu o sa-l manance", a spus senatorul. Comentariile lui Grassley reflecta realitatea politica din Washington care, in ciuda criticilor venite din strainatate, sustine in continuare productia de combustibil alternativ.
Membrul Camerei Reprezentantilor, James McGovern, un democrat din Massachusetts, a spus ca a ajuns la concluzia conform careia Congresul a gresit sustinand biocombustibilii, pentru ca nu a anticipat efectul producerii acestora asupra preturilor alimentelor. Conform afirmatiilor sale, Congresul ar trebui sa isi revizuiasca politica, desi el insusi recunoaste ca acest lucru nu e usor de facut. "Daca ar exista un vot secret, un numar destul de mare de oameni isi vor reconsidera deciziile", crede McGovern.
Conform unui comunicat al Bancii Mondiale, preturile alimentelor la nivel global au crescut cu 83% in ultimii trei ani. Orezul, un produs de baza pentru aproape jumatate din populatia lumii, a constituit punctul central al dezbaterilor, in conditiile in care cresterea alarmanta a pretului sau a facut numeroase tari sa limiteze drastic exporturile pentru a-si proteja consumatorii.
In vreme ce alimentele din SUA s-au scumpit cu aproximativ 5% in ultimul an, unele produse de baza precum ouale sau laptele au inregistrat o crestere si mai mare a preturilor.
George W. Bush, a ordonat alocarea a 200 de milioane de dolari (126 de milioane de euro) pentru a veni "in intampinarea nevoii de hrana din Africa sau de oriunde in lume". Purtatorul de cuvant al Casei Albe, Dana Perino, a declarat ca presedintele a cerut administratiei sale sa caute solutii aditionale in vederea ajutorarii cu hrana a tarilor sarace si sa conceapa un plan pe termen lung "care se va concentra pe rezolvarea problemelor populatiei sarace si infometate".
Multa vreme, scepticii au pus sub semnul intrebarii transformarea culturilor in combustibil alternativ, iar industria legumelor si carnii s-au opus vehement unei noi legi privind energia emisa in toamna anului trecut, afirmand ca va duce la cresterea costurilor.
A cincea parte din recolta mondiala de porumb este folosita in acest moment pentru producerea etanolului, iar fermierii care s-au grabit sa planteze mai mult porumb au redus astfel celelalte culturi, in special cele de soia. Acest lucru a contribuit si el la o reducere a volumului de ulei alimentar la nivel global.
Temerile care au luat amploare in intreaga lume in ultimele luni au alimentat dezbaterile privind alimentele si biocombustibilii. Recent, de pilda, un panou al Agentiei Europene de Mediu facea apel la UE pentru suspendarea tintei potrivit careia 10% din combustibilul folosit la transport va fi ecologic pana in 2020. Oamenii de stiinta sunt de parere ca, grabindu-se in a produce combustibil alternativ, Europa a generat un lant de efecte dezastruoase, de la defrisarile masive din sudul Asiei pana la cresterea pretului cerealelor.
Chiar daca biocombustibilii nu sunt principala cauza a scumpirii alimentelor, unii experti cred ca aceasta este o zona in care o modificare a politicilor guvernamentale ar putea insemna o schimbare majora in ce priveste inflatia de pe piata alimentara.
Ford Runge, economist la Universitatea din Minnesotta, crede ca micsorarea efectului producerii de combustibil ecologic asupra pretului alimentelor este un lucru "foarte dificil de realizat", adaugand ca foarte putine lucruri pot fi facute pentru a diminua impactul secetelor sau cresterii cererii din alte tari.
"Etanolul e un lucru in privinta caruia putem face ceva. Este singura parghie pe care o avem, insa niciun politician nu are curaj sa o activeze", a spus Runge.
Fostul subsecretar din Departamentul american al Agriculturii, August Schumacher, acum consultant la Kellog Foundation, a afirmat ca obiectiile la adresa combustibilului alternativ nu sunt orientate in directia potrivita si a afirmat ca grupurile de dezvoltare ca Banca Mondiala, alaturi de numeroase guverne straine, au luat prea putine masuri pentru a sprijini dezvoltarea agriculturii in ultimii 20 de ani.
"Ministrii ar trebui sa-si indrepte nemultumirile catre Banca Mondiala sau catre alte entitati internationale care nu au sprijinit o Revolutie Verde", spune Schumacher, facand referire la cresterea uriasa a productivitatii agricole din unele tari la mijlocul secolului XX.
Schumacher a mentionat ca multe dintre nemultumirile sociale de peste hotare cauzate de preturile alimentelor au vizat orezul si graul, pentru care cererea la nivel mondial a crescut, desi niciunul dintre acestea doua nu este folosit la obtinerea biocombustibililor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO