Guvernul Spaniei vrea să promoveze o schemă de încurajare a folosirii bicicletei pentru deplasarea către locul de muncă şi analizează acordarea de diverse stimulente pentru cei care fac acest lucru, relatează The Local.
Aşa-numita schemă ‘En bici al trabajo’ face parte din „Strategia de stat pentru biciclete“ a guvernului ţării, care are drept obiectiv promovarea şi încurajarea folosirii bicicletelor ca mijloace de transport, cu beneficii atât pentru mediu, cât şi pentru sănătatea oamenilor.
Printre posibilităţile de încurajare a schemei, guvernul analizează ideea ca firmele să-şi plătească angajaţii care se deplasează cu bicicleta la muncă, un plan care a fost deja pus în aplicare în unele ţări europene.
„Bicicleta nu este doar un alt mijloc de transport. Utilizarea acesteia produce valoare pentru societate, nu numai din punct de vedere al mobilităţii, ci şi al sănătăţii, mediului, etc. Aceasta produce beneficii pentru cei care o folosesc, cât şi pentru ceilalţi, prin eliberarea de spaţiu şi diminuarea poluării“, se arată într-o declaraţie recentă a guvernului spaniol.
Acesta vrea să determine companiile să lanseze iniţiative care încurajează utilizarea bicicletelor pentru deplasarea către locul de muncă. În acest sens, analizează modificarea reglementărilor fiscale pentru ca firmele să poată lua în considerare plăţi suplimentare către cei care vin la muncă cu bicicleta.
Unele companii spaniole chiar au lansat de fapt iniţiative de promovare a deplasării cu bicicleta la muncă.
Şi Belgia a anunţat în acest an că angajaţii vor primi o indemnizaţie pentru a merge cu bicicleta la muncă, potrivit Brussels Times.
De la 1 mai, angajaţii vor primi 27 de eurocenţi pentru fiecare km pe care-l fac cu bicicleta până la serviciu. Beneficiul este acordat tuturor angajaţilor care lucrează în companii private din Belgia.
Ţări ca Franţa şi Olanda au deja scheme similare în vigoare. În Franţa, angajaţii pot câştiga până la 800 de euro în plus pe an dacă merg cu bicicleta la muncă, iar în Olanda până la 1.500 de euro.
În Marea Britanie, schema Cycle to Work permite angajaţilor să obţină biciclete şi echipament la preţuri reduse prin intermediul angajatorului. Acesta cumpără bicicleta şi o închiriază angajatului pe o perioadă determinată. Plăţile lunare sunt deduse din câştigurile brute. Există de asemenea o indemnizaţie pentru cei care-şi folosesc biciclete în scop de afaceri.
Chiar şi Luxemburgul oferă un stimulent fiscal de aproximativ 340 dolari pentru achiziţia unei biciclete pentru naveta către muncă.
În Italia, Bari a fost primul oraş italian care-şi plăteşte cetăţenii să meargă cu bicicleta la serviciu. Oraşul a stabilit o limită de 25 de euro pe lună şi se pot câştiga până la 0,20 euro pe km, scrie The Local.