Business Internaţional

Croatia lupta pentru un loc in topul marilor producatori de vin

06.06.2005, 18:43 90

Dupa ani de zile in care podgoriile au fost neglijate sau chiar devastate in timpul numeroaselor razboaie civile, Croatia intentioneaza sa readuca la viata traditia producerii vinului inainte sa fie nevoita sa faca fata rigorilor si competitiei acerbe ale Uniunii Europene, scrie EU News. Si acesta este momentul propice pentru un asemenea demers datorita boom-ului recent din domeniul turismului. A crescut astfel numarul consumatorilor de vinuri produse in Croatia.

Anul trecut, peste 7,9 milioane de vizitatori straini au calcat pe taramurile Croatiei. Desi aceasta cifra nu se compara cu cei 39,3 milioane de vizitatori din Italia, ea reprezinta un record pentru Croatia, al carei turism nu exista in urma cu 10 ani din cauza razboiului. Mai mult, agentiile de turism spera anul acesta la o crestere intre 3 si 5%.

Producatorii viticoli din Croatia isi desfasoara activitatea conform unei strategii care s-a bucurat de un succes incredibil si in alte tari europene de talia Croatiei si cu aceeasi lipsa de experienta in elaborarea unui plan de marketing competitiv in ceea ce priveste exporturile.

Kresimir Vuckovic se grabeste. "Trebuie sa construim aceasta podgorie acum", spune el gandindu-se la peninsula croata Peljesac, o mica si arida bucata de pamant ideala pentru cultura viticola. "Spania, Portugalia si Italia realizeaza toate o productie in exces de vin. Asadar trebuie sa ne gandim la ceea ce se va intampla inainte de a intra in Uniunea Europeana", adauga Vuckovic.

Superiorul lui, Miljenko Grgic, in varsta de 82 de ani, este cel care doreste sa aduca tarii sale natale un succes asemanator celui inregistrat de vinurile americane produse in Napa Valley, California.

"Nu avem nevoie sa cultivam cabernet sau pinot noir. Beneficiem de propriile noastre soiuri de struguri si de experienta producatorilor croati. Obiectivul nostru este sa aducem Croatia in topul celor mai importanti producatori de vin din lume", apreciaza Grgic.

Acum insa acest obiectiv poate parea foarte greu de atins. Si asta deoarece doar o zecime din cele 180.000 de hectare de vie au ramas productive dupa transformarea lor in ferme mecanizate in timpul regimului comunist. Razboiul etnic de la inceputul anilor ''90 care a urmat dupa proclamarea independentei Croatiei a distrus si ceea ce mai ramasese din industria vinurilor.

Dar se pare ca aceasta nu este singura problema a producatorilor de vinuri. Ei sunt de asemenea nemultumiti de lipsa de interes a guvernului croat in ceea ce priveste situatia pamantului care se afla in proprietatea statului. Guvernul a anuntat inca de anul trecut plantarea a inca 13.000 de hectare de vie pana in 2007, pe langa cele 18.000 de hectare exploatate in momentul de fata.

Purtatorul de cuvant al Ministerului Agriculturii croat a facut publica intentia de vinde 7.000 de hectare de paduri neproductive pentru a incuraja productia viticola. El a mai adaugat ca banca de dezvoltare guvernamentala isi extinde oferta de credite cu rata scazuta a dobanzii, destinate investitiilor in domeniul viticol, pana la 478.000 de euro. Incepand cu luna februarie, au fost contractate 56 de astfel de credite.

Producatorii de vinuri fac presiuni in aceasta perioada asupra guvernului croat sa ia cat mai repede masurile care se impun, deoarece considera ca industria viticola a Croatiei este dezavantajata dupa intrarea in Europa.

Atunci, vinurile produse aici vor pierde protectia de care beneficiaza in privinta preturilor datorita confruntarii cu o competitie acerba in domeniu. Mai mult, producatorii va trebui sa indeplineasca unele reguli foarte stricte in ceea ce priveste marimea podgoriilor si soiurile de struguri cultivate.

Totusi, industria viticola este incurajata de succesul inregistrat de Grecia in acest domeniu, mai ales ca producatorii greci s-au confruntat cu aceleasi probleme. Si in Grecia, razboaiele si perioadele de dictatura militara au izolat intr-o mare masura acest domeniu pana in momentul aderarii la Uniunea Europeana, in 1981.

In aceste conditii, grecii au fost nevoiti sa isi construiasca o piata interna puternica. "Competitia din partea producatorilor straini nu s-a materializat astfel niciodata. Consumatorii autohtoni au ramas fideli marcilor nationale", spune Graham Blake, director al departamentului de export in cadrul companiei Greek Wine Cellars.

Miljenko Grgic spera ca aceasta formula sa dea roade si in Croatia. El a emigrat din tara sa natala in 1954. Dupa cateva popasuri in Germania si Canada, el a reusit sa aduca firma producatoare de vinuri din California in fata renumitelor companii franceze. Grgic Hills Cellar din Napa Valley produce astazi 80.000 de lazi de vin pe an.

Analistii spun ca, in mod normal, o podgorie are nevoie de cel putin 10 ani sa devina profitabila. Grgic Hills Cellar a reusit sa faca acest lucru in numai un an. Se pune insa intrebarea daca va reusi aceleasi performante si in Croatia.

Kresimir Vuckovic are insa incredere in capacitatile superiorului sau. "Domnul Grgic este intr-adevar de origine croata, insa gandeste ca un american. Nu ar face acest pas daca nu ar fi sigur de reusita", crede Vuckovic.

alina.vasilca@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO