Business Internaţional

Cresterea record a preturilor combustibililor da peste cap obiceiurile de zi cu zi ale europenilor

04.06.2008, 21:56 11

Cand vine vorba de transport, Marie Schneberger a incercat intotdeauna sa fie chibzuita. Ca angajat al unei companii aeriene cu un salariu mediu, nu isi permite sa detina o masina mai mare decat un Fiat Panda din cauza preturilor crescute ale benzinei si altor carburanti, scrie International Herald Tribune.
Acum dupa ce preturile au depasit 1,40 euro (2,17 dolari) pe litru in majoritatea tarilor europene, nevoia de economisire este din ce in ce mai mare. De curand, Schneberger a inceput sa mearga la serviciu cu metroul. Uneori, alege sa imparta costurile drumului spre locul de munca cu alte doua colege, pe care le ia cu masina de acasa in fiecare dimineata.
"Aceasta problema ne priveste pe noi toti cei care avem o masina personala. Toti suntem maniosi", a declarat Marie Schneberger.
Europenii si-au modificat de multe ori obicieurile in ce priveste consumul de carburanti din cauza cresterii constante a preturilor, care este cauzata si de taxele foarte mari impuse de guvern.
Spre deosebire de Statele Unite, unde pretul carburantilor a fost pana de curand relativ scazut, masinile sport, cu un consum ridicat de carburanti la suta de kilometri, sunt destul de rare in Europa. In schimb, drumurile si autostrazile europene sunt pline de autoturisme mici, cu un consum scazut de benzina, cum ar fi Smart sau Mini Cooper, sau de masini care functioneaza cu motorina, ceea ce a redus cererea de benzina din tarile europene in ultimul deceniu. In plus, majoritatea marilor orase detin sisteme dezvoltate de transport public, iar politicile ecologiste au inmultit numarul pistelor de biciclete si al reducerilor pentru autobuzele electrice din zonele urbane.
"Suntem obisnuiti sa platim 200 de dolari pe baril la pompa de benzina", a declarat Lawrence Eagles, sef al diviziei de analiza de piata in cadrul International Energy Agency. Cifra respectiva, a continuat el sa explice, este suma pe care o platesc efectiv consumatorii europeni la orice benzinarie unde au fost aplicate taxele pentru petrol si gaze, in ciuda efectelor benefice ale devalorizarii dolarului in fata euro, care se reflecta si in pretul benzinei.
Cu toate acestea, cresterea uimitoare a pretului petrolului din ultima perioada a fost mai rapida decat orice alta scumpire de pana acum. Pretul unui litru de benzina fara plumb a crescut cu pana la 17% in ultimele 12 luni in Marea Britanie, cu 15% in Austria si cu 8% in Franta. Acum, cand pretul petrolului stagneaza undeva in jurul valorii de 130 de dolari, multi europeni se intreaba ce vor face in continuare.
Recent, valuri de proteste au izbucnit in mai multe regiuni ale Europei. Muncitorii furiosi din Marsilia au avut altercatii cu politia, iar soferii de camioane au blocat traficul londonez, cerand guvernului subventii pentru carburanti. Protestele au izbucnit si in Olanda, iar fermierii francezi au blocat convoaiele de cisterne cu benzina care urmau sa alimenteze pompele din marile orase. Pescarii italieni si spanioli au demarat si ei o serie de proteste, menite sa reduca pretul carburantilor.
Mai putin vizibile din punct de vedere mediatic, dar nu la fel de putin furioase au fost asistentele medicale din Franta, care s-au plans de costurile crescute in cazul vizitelor la domiciliu cu masinile personale. De asemenea, agentiile de turism din Italia si-au anuntat nemultumirea fata de costurile mai mari ale carburantilor, care duc la cresterea preturilor pachetelor de vacanta care includ transportul cu autocarul. Nici consumatorii de rand din intreaga Europa nu au fost prea multumiti, mai ales ca sunt nevoiti sa foloseasca transportul in comun sau sa reduca cheltuielile din alte activitati pentru a-si permite un trai decent.
"S-a ajuns deja la situatia in care consumul de energie si carburanti face parte din grijile zilnice ale consumatorilor", afirma Eagles.
Guvernele care deja se confrunta cu presiuni din cauza incetinirii cresterii economice si a reducerii veniturilor din taxe sunt din ce in ce mai ingrijorate de furia care a cuprins populatia. Presedintele francez Nicolas Sarkozy a apelat la Uniunea Europeana pentru a reduce taxele aferente carburantilor, dar s-a lovit de refuzul altor tari europene care se bazeaza pe acestea la calcularea bugetelor nationale.
Primul-ministru britanic Gordon Brown, unul dintre principalii oponenti ai propunerii lui Sarkozy, a anuntat ca lumea se confrunta cu "un soc al carburantilor". Solutia oferita de premierul britanic a fost stabilirea unor coordonate comune din partea tuturor guvernelor la nivel global pentru a mentine preturile carburantilor la valori acceptabile. Marea Britanie, care are cele mai mari taxe pentru benzina si motorina, a acordat aprobari si licente pentru exploatarea a doua noi campuri petroliere din Marea Nordului, in speranta ca marii producatori petrolieri vor reusi astfel sa stabilizeze piata.
In timp ce protestatarii si grupurile industriale aplica presiuni pentru reducerea imediata a preturilor prin reducerea taxelor guvernamentale, analistii, oficialii europeni si grupurile de consumatori sunt ingrijorati de faptul ca o reducere artificiala a preturilor ar putea determina un model de consum care nu corespunde realitatii. Ei propun ca politicienii sa gaseasca solutii pe termen lung prin care sa reduca consumul de carburanti si sa creasca eficienta utilizarii lor.
Comisia Europeana a anuntat ca reducerea taxelor trebuie aplicata numai in cazul familiilor foarte sarace si a avertizat statele membre sa nu cedeze in fata presiunilor grupurilor de interese.
"Aceste reduceri ar putea provoca un cerc vicios, unde nu numai pescarii, dar si soferii de camion, taximetristii etc. vor dori reducerea taxelor pentru carburanti si daca nu vor fi satisfacuti, vor aparea revolte impotriva concurentei neloiale", a declarat Amelia Torres, purtatoare de cuvant a lui Joaquin Almunia, comisarul european pentru politici monetare.
Taxele impuse de guvernele tarilor din Uniunea Europeana dupa socul petrolului din anii 1980 reprezinta principalul motiv pentru care Europa are acum o flota de autoturisme mult mai eficienta din punctul de vedere al consumului de carburanti decat Statele Unite, dupa cum declara Eagles. Cu toate acestea, faptul ca europenii au recurs la transportul in comun si la masini cu consum scazut de mai multi ani inseamna totodata ca acum le este mai greu sa gaseasca noi solutii.
Multe dintre ajustarile pe care le fac acum americanii, printre care trecerea la transportul in comun si achizitionarea de masini mai mici, sunt deja practicate de europeni, care au mai putine variante pentru a supravietui preturilor mari ale carburantilor.
In orice caz, scumpirile repetate din ultima vreme au dus la accentuarea trendului. Moshiur Rahman, un vanzator de ziare din Londra a declarat ca preturile mai mari la benzina au insemnat pentru el calatorii cu metroul spre munca. "Am inceput sa conduc tot mai putin si sa iau metroul tot mai des. Nu imi pot permite sa platesc atat de mult. Uneori impart calatoria cu colegi de serviciu ca sa ne coste mai putin, dar tot reprezinta o suma prea mare pentru mine", a declarat el.
Nu toata lumea are la dispozitie alternative atat de avantajoase. La Milano, Marco Germani, agent de vanzari care lucreaza pe cont propriu, este nevoit sa plateasca benzina, indiferent de cat costa ea.
"Preturile au scapat de sub control, dar nu pot face nimic in aceasta privinta. Am nevoie de masina pentru a munci", a declarat Germani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO