Business Internaţional

Cum şi-a creat Marocul pe tăcute propriul brand auto care va produce şi maşini electrice în timp ce planurile Poloniei par sortite eşecului. S-ar putea folosi România de experienţa cu Renault, aşa cum a făcut-o Marocul, pentru a avea un nou brand auto autohton?

În 2010, Marocul producea sub 60.000 de maşini. Anul trecut producţia a atins un nivel record de 465.000 de unităţi, un nivel similar cu cel din Polonia, iar guvernul marocan ţinteşte o producţie de până la 1 milion de maşini pe an.

În 2010, Marocul producea sub 60.000 de maşini. Anul trecut producţia a atins un nivel record de 465.000 de unităţi, un nivel similar cu cel din Polonia, iar guvernul marocan ţinteşte o producţie de până la 1 milion de maşini pe an.

Autor: Catalina Apostoiu

19.11.2023, 11:44 1310

Marocul, unde Renault pro­du­ce mai multe maşini Dacia decât în România, a dat naş­tere propriului brand auto, care va produce şi maşini e­lectrice. În regiune, Polonia are astfel de pla­nuri, dar sunt mult întârziate. Turcia a accelerat şi a reuşit, cu ajutorul chinezilor. Se poate folosi România de experienţa cu francezii pentru a avea un nou brand auto naţional?

Polonia este foarte în urmă cu planurile legate de producţia maşinii electrice autohtone Isera. Aceasta a ales colosul chinez Geely ca furnizor pentru platforma care va sta la baza viitoarei Izera. Turcia a ieşit deja pe piaţă cu Togg, prima maşină naţională a Turciei, propulsată de motoare alimentate de baterii chinezeşti.

În Maroc, ţară devenită cel mai important hub de producţie de maşini din Africa, producătorul auto local Neo Motors va începe să comercializeze prima maşină autohtonă a ţării, Neo, în această lună, potrivit moroccoworldnews.com.

Fondatorul şi CEO-ul Neo Motors, Nassim Belkhayat, a declarat că vehiculul reprezintă pri­ma marcă auto marocană în întregime pro­iectată şi produsă de talente locale, utilizând un sistem de producţie auto local.

Ce distinge Neo sunt op­ţiunile de culoare vibrantă, fiecare aducând un omagiu diverselor oraşe marocane, a subliniat Belkhayat.

Bloomberg scrie că Neo Motors vizează o listare pe principala piaţă de acţiuni a re­gatului pentru a se extinde în do­meniul producţiei de maşini electrice.

Neo, cofondat în 2017 de actualul ministru al comunicaţiilor şi culturii din Maroc, va asambla iniţial 3.000 de unităţi pe an din vehiculul de debut, un model cu trei uşi care se va comercializa la un preţ de 20.000 de dolari şi va concura cu modele cu preţ similar de la Dacia şi cu mărci chinezeşti.

Constructorul auto vrea să crească pro­ducţia la 15.000 de unităţi anual în decurs de trei ani şi să introducă modele electrice, a declarat CEO-ul Nassim Belkhayat pentru Bloomberg. Neo poartă discuţii în prezent cu Banca Africană de Dezvoltare cu privire la noi opţiuni de finanţare, a arătat acesta.

Planurile constructorului ar repre­zenta un nou pas înainte pentru industria auto a Marocului, un sector pe care guvernul l-a cultivat ca parte a unui efort mai amplu de a transforma ţara nord-africană într-un hub manufacturier şi comercial deschis atât pentru Occident, cât şi pentru China. Neo a beneficiat de un impuls publicitar major când Regele Mohammed VI s-a întâlnit cu liderii săi la în­ceputul acestui an. Acesta obţinuse împru­muturi de la bănci marocane în timpul pandemiei de coronavirus pentru a putea finanţa o investiţie de 4,9 milioane de dolari la fabrica sa din Ain Aouda, în apropiere de capitala Rabat.

Întreaga industrie auto din Maroc se pregăteşte acum pentru era EV, notează Financial Times.

În 2010, Marocul producea sub 60.000 de maşini. Anul trecut, în pofida perturbărilor suferite la nivelul lanţului de aprovizionare din cauza pandemiei, producţia a atins un nivel record de 465.000 de unităţi, la un nivel similar cu cel din Polonia. Guvernul ţinteşte o producţie de până la 1 milion de maşini pe an.

Însă mai important decât numărul maşi­nilor produse în Maroc, majoritatea acestora fiind comercializate în Europa, este succesul obţinut de regat, printr-o strategie băţ şi morcov, în forţarea integrării lanţului său de aprovizionare în sectorul auto. Există acum peste 250 de furnizori auto pe plan local, mulţi subsidiare de companii străine, cu aproximativ 220.000 de angajaţi.

Momentul de turnură pentru industria auto marocană a venit în 2012, când Renault a început să producă maşini într-o uzină din Tanger, în apropiere de Spania.

Cu patru ani în urmă, în 2019, Peugeot, acum parte din Stellantis, a urmat calea Renault, deschizând o fabrică de aproape 600 milioane de dolari în Kenitra, în apropiere de Rabat, cu o capacitate de 200.000 de vehicule. În noiembrie 2022, Stellantis a anunţat că va investi încă 300 milioane de euro pentru dublarea capacităţii.

Următoarea provocare pentru industria auto marocană va fi să se adapteze suficient de rapid la noile condiţii de reglementare, în special interdicţia UE de comercializare a majorităţii maşinilor cu motor cu ardere internă din 2035. Renault a anunţat că va începe producţia maşinilor electrice supermini în Maroc în acest an. Dacia, achiziţionat de Renault în 1999, va produce la rândul său următoarea generaţie Sandero în Maroc.

Marocul are de asemenea ambiţii de a construi o fabrică de baterii pentru maşini electrice, care ar fi prima gigafabrică de acest fel din Africa.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO