Business Internaţional

Copiii reprezinta noua arma secreta a investitorilor in high-tech

12.02.2007, 15:56 17

Tot mai multi investitori cauta consiliere din partea copiilor si a tinerilor pentru a investi in tehnologii de care se considera depasiti.
Multi investitori bogati, cu foarte multe legaturi si foarte bune cunostinte in domeniul tehnologic, primesc consiliere si sfaturi pentru investitii de la copiii lor, de la cei aflati la scolile de vara si intr-o oarecare masura de la douazeci de receptionisti, scrie International Herald Tribune.
Acesti investitori afirma ca au un motiv intemeiat atunci cand ii roaga pe tineri sa-i ajute sa aprecieze noua tehnologie. In timp ce investitorii insisi inainteaza in varsta, tehnologia - incepand de la reteaua de site-uri de Internet la dispozitivele mobile - este creata, utilizata si uneori construita de persoane care au jumatate din varsta acestora.
"Copiii sunt o arma secreta a arsenalului meu de decizii pentru investitii", a afirmat Heidi Roizen, director la firma Mobius Venture Capital din Silicon Valley.
Acum doi ani, Roizen le-a rugat pe fiicele sale, Niki de 13 ani si Marleyna Mohler de 11 ani, sa testeze un videoplayer portabil pe care voia sa-l finanteze. Fetele au incercat dispozitivul, dar s-au plictisit rapid, astfel Roizen nu a mai investit in aceasta afacere.
Si anul trecut, Roizen a platit inscrierea lunara a lui Niki la vestitul joc online "World of Warcraft" care se joaca pe roluri. Ideea a fost de a o obisnui pe fiica sa cu genul acesta de programe, astfel incat fata sa o poata sfatui in legatura cu o investitie pe care Roizen a facut-o intr-o alta companie de jocuri.
"Am fost un porcusor de guineea, un cobai", a spus Niki in legatura cu experienta, pe un ton sarcastic.
In timp ce ideea de a testa produse pe consumatori nu este una noua, aparitia ei in lumea investitorilor este o schimbare. Cu toate acestea, este o industrie de investitori deschisi care au luat decizii avand incredere in cunostintele lor de inginerie, analiza si propriul instinct - dar uneori si de o mentalitate de turma.
Spre deosebire de testele formale pe consumatori si a unor focus-grupuri, la Procter & Gamble si la alte mari companii, aceste tehnici au loc in apropierea casei, cu prietenii si familia. Dar impactul lor poate fi foarte mare, deoarece investitorii nu ajuta doar la dezvoltarea de noi idei, ci si investesc miliarde de dolari in aceste idei in interesul grupurilor de investitii si a indivizilor bogati.
Pentru unii, aceasta noua abordare pare rezultatul sentimentului de disperare pe care il au investitorii in incercarea de a gasi o noua mina de aur cum a fost YouTube sau iPod.
"Este ceva comic si ar putea fi prostesc in a te baza pe copii", a afirmat Paul Romer, profesor de economie la Standford University Graduate School of Business. "Pare riscant". Dar Romer a mai spus ca a devenit mai dur in alegerea castigatorului pentru finantare dintre companiile sau proiectele care sunt la inceput.
"Oamenii care iau decizii ar putea sa nu aprecieze unele dintre micile diferente care par a fi aparente pentru utilizatorii finali", a spus el.
Intre acesti utilizatori finali se numara si Mariana Megevand, in varsta de 14 ani, si Tatiana de 12 ani, care locuiesc in Geneva. Ele au fost auzite anul trecut de unchiul lor, Neil Rimer, vorbind despre unul dintre site-urile lor preferate, Stardoll.
Site-ul le permite vizitatorilor sa creeze si sa imbrace virtual o papusa.
Rimer nu este doar unchi, ci si un investitor, partener al Index Venture, cu sediul la Geneva. A afirmat ca interesul nepoatelor sale a constituit una dintre cele mai bune informatii pe care le-a auzit in ultimul timp.
"In lunea urmatoare am mers si am discutat cu partenerii mei, si in acea saptamana am telefonat companiei", a spus el.
Index si alte firme, incluzand Sequoia Capital, au investit mai mult de 10 mil. dolari (7,6 mil. euro) in Stardoll anul trecut, si compania si-a schimbat sediul din Finlanda la Geneva. Rimer a afirmat ca inca mai vorbeste cu fetele despre ce le place si ce imbunatatiri ar aduce. Le-a acordat de asemenea cateva stimulente: o mica parte dintre actiunile Stardoll care s-ar putea dovedi foarte valoroase in conditiile in care compania va prospera.
Alte firme au realizat sondaje de opinie printre copii. IDG Venture, o firma din Boston, a rugat de curand pe unul dintre asociatii sai sa faca o vizita la locuinta fiecarui partener si sa-i roage pe copiii acestora sa precizeze un nou site social.
Aceasta tendinta ar putea indica dezvoltarea unui lucru nou in industria investitiilor: umanitatea. Unele persoane admit faptul ca anumite inovatii s-ar putea pierde in generatia lor.
"Lucrul cel mai amuzant este cand ne asezam si spunem 'Nu sunt sigur deoarece nu as utiliza asa ceva niciodata'", a afirmat Jeff Fagnan, in varsta de 36 de ani, partener al Atlas Ventures.
Investitorii au spus ca in timpul boom-ului dot-com din 1990 nu au fost inregistrate astfel de consultari cu tinerii. In timpul acelei perioade, acesti investitori erau inconjurati in tehnologia variata pe care o finantau, comandand carti de pe Amazon, descarcand muzica de pe Napster si cumparand si vanzand pe eBay. Dar acum, in asa-numita zona Web 2.0, interesul personal al investitorilor a pierdut din semnele inovatiei: site-uri precum MySpace care ajuta la stabilirea de relatii sociale, convorbiri gratuite prin internet cum este Skype-ul sau software-ul pentru telefoanele mobile.
In plus, investitorii si analistii din industrie au afirmat ca tinerii din scolile generale au trait inconjurati de tehnologie. "Este prima generatie pentru care calculatorul este un limbaj nativ", a afirmat Jim Gauer, director managerial la Palomar Ventures, firma cu sediul la Los Angeles. "Trebuie cu totii sa ne reeducam si sa invatam limbajul".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO